مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل Mahmofdf

انتوا اكتر مكان بثق فيه وبحكيله ومحتاج نصيحته وتوجيه نحو الصواب
بقابل مشكلة كل فترة وسعات يوميا انى ببقى ناخر القوى ومش قادر اعمل حاجة وبفضل اشجع نفسى علشان اذاكر سواء الكلية او الكارير بتاعى الى بحضرله بس كل فترة بفشل ومش بعرف اعالج نفسى هل ده ممكن يكون بسبب ممارسة العادة السرية انا داخل على 5 سنين ممارسة بقيت حاسس ان صحتى بقت ضعيفة جدا وكمان قدرتى على الاستيعاب للمعلومات وربطها مع بعض بقت اقل بكتير قبل الممارسة وده حابطنى جدا، وكمان اوقات كتير ان لم يكن معظمها لما بتعب بكده بلاقى نفسى بذهب للعادة السرية واعملها وفى الفترة الاخيرة كمان بقت بال 3 مرات على الاقل، انا عايز اخف واتخلص من ادمانى ده وارجع ذى الاول لما كنت بقعد اذاكر وانجح وافلح مش بقيت بقعض على الكتاب الا فترات اقل بكتير من الاول والمذاكرة بقى بيصبنى احباط ولما بحبط بلاقى نفسى رايحة تمارس العادة السرية
انا قرأت الى حضرتكم كاتبينه عن العادة واضرارها وطرق التخلص منها وبنفذها بس فى الاغلب مش بيجيب نتيجة معايا
ممكن تسأول الدكاتره عن حالتى وايه الطرق الفعالة علشان اتغير وارجع نفسى تانى؟
حاجة اخيره انا دايما بحس ان دماغى مصدعه ووجعانى وبحس ان قدرتى على فعل الاشياء اقل وسعات بيصبنى الكسل كتير و اكتر بفضل اشجع نفسى بس بفشل ممكن يوم اتنين بكتيره وارجع تانى
فى اوقات كتير لما بلاقى نفسى ودماغى وجعانى او مع اى ازمة بتحصلى بلاقى نفسى رايحة تمارس العادة السرية حتى بدون ما تفكر كأنى مغيب وبفضل اعافر علشان معملش ده فى الاغلب بنسبة 99% بفشل فشل زريع فى اول سنين كنت بعاقب نفسى وبلومها كتير اوى بس دلوقتى اخر مرة خالص لقيت نفسى فرحان وروحت عملتها
وانا بكلمكم دلوقتى الالم والزن فى ودانى كبير اوى بس انا عايز اتغير و اتحرر من القيد الى بيعوقنى فى كل لحظة فى شغلى المستقبلى وسعى ان اعمل حاجة تغير العالم
حاجات ربما تكون مشكلة ان اتهتك عرضى من حوالى 16 سنة تقريبا لكن وانا فى ثانوى ذاكرت ونجحت وبقيت مهندس عديت اول سنة وبعدها عرفت الافلام الاباحية وابدت المعاناة الممارسة كانت اقل وتأثيرها اقل بس دلوقتى بقيت حاسس انى معنديش قوة اواجه بيها العالم
حاجة كمان انا دبلرت سنة البكالريوس قبل ما اتخرج بحجة ان الكلية بعوقنى عن تحقيق احلامى يمكن الكلمة فيها جزء من الحقيقة بس الخفى والى جوايا كان اعظم لما مرضتش اروح الامتحانات كنت بحس انى بتحرر من اى قيد بيشلنى وكنت بممارس العادة فى الفترة ديه تقريبا بكثرة بس انا فاكر لحظة انى كنت عمال اعيط اوى واقول انا عايز اتحرر ومش عايز اغضب ربنا تانى

انا دلوقتى بعيد سنة البكالريوس تانى ونفسى اتغير واتعلم ازاى اعالج نفسى بنفسى كتب بقى قرايات بقيت بحاول اخصص وقت احسن واقوى فيه نفسى بس بقيت بحس ان الوقت الى المفروض احسبه للجزء ده اقل بكتير وكمان انا معنديش خبرة فى المعالج ديه
انا عندى اهداف واحلام عايز احققها ساعدونى اتحرر ارجع قدرتى على الاستعاب ارجع نفسى ليا تانى وانا متفضلش قاعدة على اللاب مغيبة كده بتتفرج على المسلسلات والسلام
عايز اقول على حاجة كمان فيه بنت اتعرفت عليها انا بحبها وهى بتحبنى واحنا الاتنين بنحب بعض جدا كنا بندعم وبنقوى بعض اوى لحد لما قولنا هنتخطب وكل المشاكل جت فوق راسنا وده معنديش مشكلة فيه انا بحب اواجه واحارب سعات كتير لما بتحصل مشكلة بسيب المشكلة واهرب واريح دماغى مش بقيت بواجه بقيت بستسلم مش بواجه زيها حملت على شركتى احمال كتير بالرغم من ايمانى من جوايا ان ده مش السلوك الى المفروض اعمله انا عايز اغير السلوك ده سواء فيا مؤصل او مشكلة نتجت عبر الزمن سواء ان كنت بشوف الفعل ده من والدى او من اى حاجة تانية انا عايز اتغير
اسألولى الدكاتره يساعدونى ويوجهونى للطريق الصحيح يمكن انا معنديش الموارد دلوقتى الكافية انى اروح لدكتور نفسانى واستمر معاه بس انا مقتنع انى فيه امل وانى هتغير ولازم اتغير علشان اسعد نفسى واقدر احميها وانضج واوصل لنجاحى واحقق ذاتى وساعتها ارتبط بشريك حياتى الى بحبه ومتمسك بيه

ساعدونى

الإجابة
0

أهلاً بك

في البداية أحب أن أوضح لك أن ممارسة العادة السرية ليس له أي أضرار مادام الإنسان غير مدمن عليها والإدمان يعني أن يسيطر الأمر عليك بدرجة تجعلك نفكر فيها بإستمرار تجعلك تترك أمور حياتك المعتادة لكي تمارس العادة السرية.

أمور حياتك الدراسية والإجتماعية والعمل والحب والعلاقات تشير إلى إحتمالية وجود عامل نفسي فأنت تتألم نفسياً وهذا واضح في تعاملك مع الأمور.

لقد مر بداخلك العديد من الصراعات فبداية من فترة الكلية مروراً بالمشكلات العاطفية وحادث الإعتداء الجنسي ولقد نجحت في عبور الكثير منها وتمسكت بأحلامك وطموحاتك وحققت نجاحات عديدة ولكن الآن بدأت قواك تخور بعض الشئ وبدأت تستلم في بعض الفترات للإحباط والإكتئاب

عدم الاستقرار النفسي في بعض أمور حياتك يحتاج زيارة الطبيب النفسي ليرشدك ويساعدك على تخطى التحديات النفسية التي تواجهها فأنت تحتاج لدعم نفسي يساعدك على عبور تلك التحديات.

ولقد شخصت نفسك تشخيص خاطئ فأقنعت نفسك أن سبب كل شئ هو العادة السرية وبدأت الفكرة تسيطر عليك وجعلتها عدوك الذي تحاول محاربته فتفشل عزيزي العادة السرية هي طريقة إستمتاع جنسي يلجأ إليها أغلب البشر للحصول على إستمتاع جنسي غريزي وموجود عند الجميع ويصلون من خلالها للنشوة ثم يعودون لحياتهم بصورة طبيعية.

لا تسير في الطريق الخطأ وتحارب عدو وهمي إعرف من هو عدوك وحاربه عدوك هو الإكتئاب والإحباط وهو عدو صامت يسيطر على الإنسان تدريجياً حتى تخور قواه ويستسلم فلا تستسلم له وإذهب للطبيب النفسي وحارب عدوك وإنتصر عليه.

تحياتي

0

شكرا جزيلا

0

شكرا جزيلا