الممارسة الحميمية

تم نشره من قِبل Ahmed Gaber

دكتوره هو ايه الفرق بين دم الدوره ودم الحمل انا جاتلى الدوره يوم 31 الشهر اللى فات وخلصت بعد 6 ايام بس اول يوم منزلش غير نقطه وتانى يوم لحد تالت يوم بينزل دم منى وانا نايمه بحس بيه وانا فالتواليت بحس بيه بينزل منى يبقى كدا ده دم دوره زى كل شهر بتجيلى ولا حمل غزلانى وهل الحمل الغزلانى مبينزلش دم اثناء النوم والجلوس لمده 3 ايام عايزه اطمن معلش

الإجابة
0

واسغه يعنى كان دم زى كل شهر لزج شويه يعنى تقيل شويه مش كتير وكان ف اخر يومين ليه ريحه زى ريحه الدوره العاديه

1

الحامل ما بتجيها الدورة إطلاقا .. وما يسمى الحمل الغزلاني مجرد خرافة

0

ارجو الرد

0

بس فيه ناس اكدت ان ف ناس حامل بينزل عليهم دم طول مده الدوره

0

الرد بليز

0

عايزه الرد

1

أهلاً بك، نزول الدورة الشهرية لمرة واحدة دليل قاطع على عدم وجود الحمل وما يسمى بالحمل الغزلاني خرافة لا أساس لها من الصحة، ما يسميه الناس بالحمل الغزلاني هو نزول قطرات قليلة من الدم من المهبل في بداية الحمل نتيجة قيام البويضة المخصبة بتثبيت نفسها في جدار الرحم وهو ما يختلف كثيراً عن دم الدورة الشهرية المعتاد ويعرف بدماء تثبيت الحمل.

كمية دماء تثبيت الحمل تكون أقل بكثير من كمية دماء الدورة الشهرية المعتادة، عادة ما تكون نقاط بسيطة تكتشفها المرأة في ملابسها الداخلية.

أما بالنسبة للمدة، يستمر الحيض بكمية كبيرة تستدعي استخدام فوط صحية، أو تامبون، لمدة تتراوح ما بين ثلاثة وسبعة أيام. لكن دماء تثبيت الحمل تكون متقطعة ومتفرقة ولا تشبه الحيض في اللون أو الكمية.

دماء تثبيت الحمل تكون لونها بني داكن كأنها نهاية الحيض في يومه الأخير، أو أحمر فاتح وكأنها لجرح حديث.

عادة تبدأ دماء تثبيت الحمل قبل باقي أعراض الحمل كالدوخة والغثيان ولكن سرعان ما تبدأ أعراض الحمل الطبيعية في الظهور واحداً تلو الآخر.

اختبار الحمل المنزلي أو المعملي دليل قاطع لإثبات أو نفي الحمل، هكذا تقطع السيدة الشك باليقين في أمر الدماء التي تقلقها.

ننصحك بقراءة المقال التالي بعنوان "خرافة الحمل الغزلاني" :

https://lmarabic.com/pregnancy/period-blood-or-implantation-blood

مع تحيات فريق الحب ثقافة