العلاقات

تم نشره من قِبل Sasha

امي ماتت منذ مده مما سبب لاخي 15 شعور بياس و الم لمده طويله حبس نفسه في الغرفه 9 ايام و هو يبكي ياكل قليل جدا و لكنني منكسرة جدا لان امي حملت علي هذا الحمل فانا اعمل و ادرس اكون 13 براه البيت و يمكن اكثر حاولتني كنت فاشلة جدا فتحت الاب توب باتعه و قلت هشوف الفيس اذا كان احد اصدقائه هيساعده و وجدت انه يحب فتاه و الفتاه تحبه طلبت من البنت الي ببحبها تيجي البيت يمكن تساعده البنت (امها امريكيه نصف يابانيه) و ابوها مصري مستواهم اعلي بكثير مننا البنت لطيفه جدا مع كل الناس لكنها لا تلبس الحجاب و شعرها تصبغه باللون الوردي المهم انا خفت جدا علي اخي من البنت دي البنت طلعت فوق ساعه كامله تكلمه و انا اسمع صوتهم من الباب اراقبهم المهم البنت نزلت و قالت لي هو نام اول ما يصحي حطيله اكل صحي و فعلا الموضوع كان عادي جدا المهم بعدها بيومين وجدت العلاقه جديه و موجوده سالت صديقتي قالت لي حرام و ممكن تخرب اخوك لانها من مجتمع فاسد انا حاولت افصل بينهم و كنت اجلس من الشغل كي اراقبه لكني تعبت بصراحه خلاص الفلوس بافت ضيقه و لازم اروح الشغل انا مش عارفة اعمل ايه معاه اخوي طيب جدا وهادئ و لم اتوقع ان ممكن يحب فتاه كنت فكراه برئ البنت بتحبه جدا لاني كنت براقبهم من الفيس بتاعه و حاولت اشتمها علي اساس اني هو و هي كانت تقابل كل الشتائم بشي حسن ذي مثلا "انت متضايق ووعاوز تطلع الكبت؟ ايه رايك نلعب مع بعضنا لعبه نتطلع الكبت و انا بحس شويه بان الشاتيم دي ممكن تجرحني ممكن تغير طريقه الشتم؟" البنت صعبه علي انا مش عارفه اعمل معاهم ايه؟ اناخايفه تبوظه و تخرب عقله و كمان خايفه من ربنا جدا
البنت بتسمع كلامه في كل حاجه بيقولها و هو بيسمع كلامها في كل حاجه بتطلبها و هما الاثنين متوافقين اكثر من ابي و امي الله يرحمهم انا حتي شعرت بان البنت مش انسانه طبيعيخ لاني لما كنت بتاخر في الشغل كانت بتجيله من بيتها باكل هي عملاه بنفسها و كانت بتعمل حسابي العلاقه من بتاع حاولي سنه و نص و هما الاثنين سعداء انا ضربت اخوي كثير جدا و حاولت اقول لمامه البنت امها تقول لي كلام متخلف مثل مقدرش اقف في طريق قلب بنتي هل هي ممكن العلاقه دي تدوم لحد الجواز؟ و كمان محصلش اي خناق مبنهم قبل كدا متوافقين جدا انا مش عارفه امنعهم ازاي من بعض حبست اخويا بالغرفه و كان بيصعب علي لان اصلا قلبه مكسور و كان بيكلمني و يزعقلي و يصرخ في هو انا محتاره جدا انا سبت نص الشغل.و كدا نص المرتب قل يعني انا مش عارفه احنا عاشين ازاي اصلا عاوزه حل ارجوكم يعني اعمل ايه اقتل البنت و اروح في داهيه عشان انا خايفه من عقاب ربنا ليا لاني معرفتش اوقفهم صحباتي في العمل عاملين كل شويه يقولولي كده لكن فعلا هما بيحبو بعض جدا العلاقه الي بالها سنه دي كانت مجرد علي الفيس البنت صوتها مش بيجي علي المستوي الطبيعي علي طول هادي جدا و البنت بتجبله هدايه بسيطه لانه عارفه ان الولد لازم يجيب هدايا بسعر اعلي و هو عنده مشاكل ماديه و كمان انا بخليه يشتغل بدو عشان المصاريف انا اخويا مثقف جدا فانا بحس بحاجه شوي اني بعمل حاجه حرام لاني بمنعهم من بعض لكن اهم شي اادين ممكن حل ازاي امنعهم من بعض واعمل ايه انا عقلي وقف خلاص

الإجابة
0

خلي اخوكي يصلي

0

أهلاَ بكِ،

أقدر تماماً حبك وخوفك علي أخيكي، وأستشعر من كلامك أنك تشعرين بمسؤلية تجاهه وتجاه مستقبلة وخائفة أن تؤثر قرارته في مرحلة الحزن علي مستقبله.

ولكن ألا تشعرين أنك تبالغين في حمايته، فهو رجل بالغ يستطيع أن يختار من يحب وأن يستمتع بعلاقته مع حبيبته التي أختارها قلبه، فهو شحص بالغ مسؤل تماماً عن قرارته ويستطيع أن يتحمل مسؤلية وعواقب قرارته مهما كانت.

أنصحك بعدم التفكير أو الانشغال بحياة أحيكي الخاصة. أهتمي بشؤنك وبعملك، كما أنصحك بالتوقف عن مراسلة صديقته واختراق حسابة الخاص لأن ذلك الفعل سيؤثر علي علاقتك بأخيكي فمن الممكن أن يفقد الثقة فيكي ولكي تستردي تلك الثقة قد تحتاجين إلي بزل مجهود جبار وقد لا تسترديها مجدداً وتفقدي علاقتك القوية بأخيكي للأبد.

تحياتي.
فريق عمل الحب ثقافة.