العلاقات

تم نشره من قِبل MaYa MoHmed

انا فتاة عندى 19 سنة ...وبحب ولد اكبر منى بتلت سنين ...بحبه جدااا وهو بيحبنى واخدنا على بعض جدا بقينا اكتر من مجرد فريندز على طول مع بعض بنقضي وقت كبير جدا مع بعض ...وعاوزين نكمل واهلنا عارفين وعاوزين يخطبونا فى اقرب وقت ...بس انا بقيت حاسه انى بدات انجذب لولاد غيره بقيت احس عندى رغبه اكون مع حد جديد بس لسه بحب الشخص ده....وخصوصا ان الموضوع دخل فى الجد ومبقاش مجرد فريندز...فمش فاهمة هو حبى ليه وهم ؟ولا انجذابى لغيره وهم عشان مليت منه مثلا وحفظنا بعض؟ولا اسيبه واشوف حالى وادى لنفسي فرصه للاختيار من جديد...او هيبقي انا كده ظلمته معايا

الإجابة
0

اه طبعا هاتظلميه

ensan.ade
0

لى هظلمه*؟

0

لانه حبك و أثق فيكي ومامن لكي وانتي دلوقتي بالنسبالو احلا حاجه في الدنيا وهو معملش معاكي حاجه وحشه وبيرضيكي تيجي انتي تهدي كل لمجرد انك شوفتي رجاله احسن منه في حاجات تانيه ونفسك تكوني مع غيرو ومعلومه لازم تعرفينها لو عملتي اللي في دماغك هتضمري حياتو وحيات اي بنت تانيه هتيجي في طريقو لأنه مش هيعرف يحب تاني البنات عندو هيبو للشهوه بس يتسلا بيهم زي اللي هيعملو فيكي الشخص الجديد اللي نفسك فيه

ensan.ade
0

يااه انا نفسي حد يحبني كدا

sàlah ™
0

يعنى اى ؟

0

مرحباً بكِ MaYa MoHmed،

أحترم صراحتك وأحييك على مراجعة نفسك وإهتمامك بمشاعر حبيبك.

أولاً، أحب أن أوضح لكِ أن المشاعر والحب في سن المراهقة تتسم بالتغيرات والتقلبات، فقد تتحرك مشاعرك بشدة تجاه أحدهم وتكون مشاعرك تجاهه بالفعل صادقة، ولكن بعد فترة تختفي هذه المشاعر، وقد تنجذبين لشخص آخر. هذا طبيعي جداً، ولا يجعل منك شخص سيء، بالعكس، هذه طبيعة المشاعر عند كل أبناء وبنات جيلك.

لذلك، ننصح دائماً بعدم التسرع في إتخاذ أي قرارات مصيرية (مثل الخطوبة والزواج) في سن صغير (قبل بلوغ ال 21 عام)، حتى لا تكون العواقب أكبر وأصعب مثل الطلاق أو تربية طفل بعيد عن أمه أو أبوه.

ثانياً، شعورك بالإنجذاب لشباب غير حبيبك الحالي، أو مجرد فكرة أنكِ مستعدة للتفكير في شخص غيره معناه أنه ليس الشخص الذي تحبينه حب حقيقي، ومتأكدة من رغبتك بالإرتباط به. وهذا لا يعيبك في شيء. فليس من المفترض أن تتأكد فتاة لم تبلغ العشرين بعد من حقيقة مشاعرها وإختيار شريك حياتها الذي من المفترض ألا يتغير.

لا تتسرعي عزيزتي، فالحياة أمامك والمستقبل ملكك، تشكليه كما تشائي. إتبعي قلبك، لأنه إحتار في اللحظة المناسبة، ونبهك بأن التسرع بالخطوبة الآن ليس قرار صحيح، وقد تندمين عليه في المستقبل.

ثالثاً، يظن بعض الناس أن الحب يعيش للأبد، وأن مشاعرنا ضمان للبقاء وإن تغيرت مشاعرنا ورحلنا يعتبرنا البعض خائنون أو ظالمون. لكن هذا غير صحيح. الظلم هو البقاء مع شخص بدون مشاعر، بدون حب، وبدون رغبة حقيقية في البقاء.

مصارحة حبيبك بالطبع قد تجرحه وقد تحزنه، وهذا لأنه يحبك. لكن هذا ليس معناه أنك تظلميه، فالصراحة (حتى لو كانت صادمة) هي دائماً أفضل من الخداع. وإذا لم يتوقع حبيبك أن علاقتكما كانت معرضة للإنتهاء كما كان من الممكن أن تستمر، فهذا عدم نضج منه.

أنصحك بقراءة المقال التالي عن الغرام في سن المراهقة للمزيد
https://lmarabic.com/love-and-relationships/love-during-puberty-5facts

أتمنى لكِ حياة سعيدة.

0

انا محتارة كل مرة بحس انه حب اطفال وهمى وبحس ان لسه قدامى مستقبل طويل لسه ولسه قدامى اختيارات كتير ...لكن باجى بعد فترة وارجعله واحس ان اللى عندى اوهام وهو مناسب ليا وكمان ضامناه عشان هو شخص محترم وقريبنا فحافظاه جدا بكل تفاصيله والحقيقه وقف معايا فى اوقات وحشه كتير ومنساش ان لما مامتى اتوفت هو كان سندى ...بقي اكتر من صاحب ليا بقيت احبه كصديق واخ وحبيب ....بس احيانا كتير بتحصل خناقات ومشحانات بينا لاسباب تافهة غيرة او اسباب شبه تافهة ...فترة احس خلاص هو ده الشخص اللى عاوزاه وفترة احس مش عاوزاه وخايفه اسيبه برضو وارجع اندم.....انا حصلي مشاكل كتير لا تطاق فى الفترة الاخيرة ومازلت فيها فبحس ان كل ده بسبب اضطراب نفسيتى من المشاكل مش بسببه هو ....عندى سؤال مش عارفه اوصل لاجابته هو ممكن اكون بس اتعلقت بيه عشان وقف معايا فى لحظاتى الوحشه فكانى ادمنته فمش عارفه اسيبه بسبب كده ولا ملوش علاقه؟!

0

مرحباً مجدداً MaYa MoHmed،

أنا لا أشكك في حبك وإنجذابك له، لكن ما أحاول لفت إنتباهك له هو أن الوقت الآن ليس مناسب لكي تتخذي قرار الإرتباط به.

نعم قد يكون شخص مناسب لكِ نظرياً، ولكن لستِ متأكدة بعد أنكِ ستظلي تحبينه ولن تنجذبي لغيره في المستقبل. إذاً، لا تريدين اتخاذ قرار مصيري الآن وأنتِ حائرة.

رأيي أن حبك له حب مرحلي، بمعنى أن الظروف هيأت لنمو مشاعر بينكما، وهذا ليس معناه أنها مشاعر مزيفة، ولكن قد تكون مؤقتة. لذلك، تحتاجين للوقت، حتى تتأكدي أنها لن تتغير، وإن تغيرت دعيها تتغير، ولا تجبري نفسك على حبه فقط لأنه شخص مناسب، أو لخوفك من عدم إيجاد شخص آخر، أو كرد للجميل لدعمه لكِ في مواقف صعبة.

تحياتي

0

اختي في الله,ما بعرف اذا حليتي مشكلتك و لا لسه,,بس قبل ما تاخذي قرار شوفي حبيبك بيعاملك ازاي,,اذا كان بيقدرك و بيخاف عليكي و عنده انتي اولى حاجة في حياته,,,و اذا لقيتي نفسك معاه و اذا هو سندك و نقطة قوك وقت ضعفك,,,اذا شفتي فيه ان تعامله معاكي كتعامل رجال مو بس كذكر,,,,الاعجاب بشباب تانية يمكن يكون مجلرد وهم.,,و ده يمكن بناءا على طريقة لبسن ,,حكين البرفيوم,,تصرفاتن,,اشياء كتير ممكن تجذبك,,,بس اختي بهيدا الوقت لاحنا فيه صعب تلاقي رجال تكوني معه و بيحبك و يجي يطلبك و يبقى كلشي رسمي,,اوعى تتسرعي و تلاقي حالك خسرتي كلشي,,,صلي استخارة و اطلبي من الله يفتحلك عينيكي و اذا كان في خطيبك خير ليكي يقربه و اذا كان فيه شر يبعده,,غضي البصر عن الشباب التانيه عشان قلبك ما يتعلق اكتر,,,, واخر شي اختاري لبيحبك و بيقدرك,,,,و لا تتسرعي و تخبريه لان مجرد سماعه انك مهتمه بشباب تانية بيخليه يفقد ثقته فيكي, و يمكن تخسري كلشي ,,,بدعي من الله ينورلك طريقك و يسرلك امورك

0

انا سيبته وهو مش مقتنع ومدمر اعمل اى اخليه يهدى ازاى تعبت...انا مش عاوزاه