العلاقات

تم نشره من قِبل Meto

مساء الخير
انا شاب عندى 21 سنة وانا بحب بنت انا مرتبط بيها وانا مكلم اهلها فى موضوع الجواز لكن انا مش مستقر ماليا عشان لسه بدرس
وانا وهيا قبل كدا حضنا بعض وبوسنا بعض هل دة حرام
وانا لسه حتى مافيش خطوبة وانا حاسس بتائنيب الضمير اووى وخايف اكون ازيتها بسبب كدا بمعنى انى اكون علمتها حاجه وحشه
وكمان انا لمست أعضاءها وساعتها قعدت اعيط كتير وخوفت عليها لكن انا معملتش ممارسة جنسية
والصراحة زعلان من نفسى اوى عشان عملت كدا

الإجابة
0

مساء النور Meto،

ألاحظ الكثير من الشعور بالذنب في كلامك، ومحاولتك لإثبات حسن نيتك.

أنت بالفعل شخص ذو نية طيبة، وتحب شريكتك، ولا تنتوي أذيتها، ولكن الخوف من الجنس الذي يتربى عليه معظم أبناء جيلك هو السبب وراء هذا الشعور بالذنب.

المهم هنا يا عزيزي هو أنت وشريكتك. هل أنتما متفقان على الإستمرار؟ هل تتحدثان بصراحة وتتشاركان مشاعركما؟ هل تسمعها وتسمعك لتعرفا ما إذا كانت رغباتكما تتلاقى؟

إذا كانت حبيبتك راغبة مثلها مثلك في التقرب بشكل حميمي معك فأنت لم تؤذيها. إذا كنت تتأكد دائماً من رغبتها وشعورها تجاه التقبيل والعناق وأي ممارسة أخرى تقومان بها فلم تؤذيها.

الأذى يكون بالخداع أو تجاهل رغبات الشريك/ة وتجاهل رفضها أيضاً (إن رفضت أحياناً)، أو بالوعود الغير مؤكدة.

الواقعية والتواصل الصريح هما الحل لعلاقة صحية وغير مؤذية. شارك معها أفكارك وأحاسيسك، ونواياك تجاه العلاقة وتجاهها، وتعرف على مشاعرها هي أيضاً ورغباتها.

إليك بعض النصائح للحديث عن الجنس مع الشريك/ة في المقال التالي
https://lmarabic.com/making-love/talking-about-sex

كما أنصحك بقراءة المقال التالي بعوان "لماذا الحوار أمر مهم"
https://lmarabic.com/love-and-relationships/happy-relationships/keep-tal...

محبتي

0

انا الصراحه بحسها ذنب انى مذنب فى كدا قدام ربنا وعملت خطية وعشان كمان انا بكون
بعمل حاجات كدا معاها يعني ساعات مش دايما بدخل ايدى عند أعضائها التناسلية واتلذذ بكدا وهيا كمان
بس هيا بتبقى منفقة معايا بس انا فعلا لسة معايش فلوس حتى اتجوزها وعايز اكون أسرة انا وهيا ونعيش فى بيت صالح ومش عايز حاجه زى دى تقصر علينا من دلوقتى وممكن يحصل تتطور اكبر من ناحيتنا ويحدث ممارسة جنسية فعلية
وانا مش عايز يحصل كدا غير لما تكون علاقتنا فى الجواز والحلال

0

انا الصراحه بحسها ذنب انى مذنب فى كدا قدام ربنا وعملت خطية وعشان كمان انا بكون
بعمل حاجات كدا معاها يعني ساعات مش دايما بدخل ايدى عند أعضائها التناسلية واتلذذ بكدا وهيا كمان
بس هيا بتبقى منفقة معايا بس انا فعلا لسة معايش فلوس حتى اتجوزها وعايز اكون أسرة انا وهيا ونعيش فى بيت صالح ومش عايز حاجه زى دى تقصر علينا من دلوقتى وممكن يحصل تتطور اكبر من ناحيتنا ويحدث ممارسة جنسية فعلية
وانا مش عايز يحصل كدا غير لما تكون علاقتنا فى الجواز والحلال