الممارسة الحميمية

تم نشره من قِبل Nader Hesham

ليا اصدقاء عايشين برة وبيحكوا عن حياتهم الجنسية وبيوصفوا اد ايه ده شئ عادي جدا بيحصل بدون حرج او خجل، احنا ليه في مصر كابتين نفسنا ؟ ليه لازم امارس الجنس في اطار الزواج؟ ممكن اللي اتجوزها دي متعجبنيش مثلا، ليه مش قادرين نمارس الجنس عادي ونتصالح مع ذاتنا وطبيعتنا وهنلاقي ده هاينعكس على صحتنا النفسية؟ انا حتى بحاول اني الاقي اماكن امارس فيها الجنس بمقابل مادي ومش عارف الاقي نظرا اني محرج اسأل حد وكمان الوصم الاجتماعي والمجتمع المنافق

الإجابة
1

احنا كا مسلمين ربنا محرم علينا ده ويعتبر من كبائر الذنوب وكا عرب علشان نحافظ عاي النسل ومين ابو مين ومين ام مين احنا عندنا قدره علي الحياه بدون جنس غير الحيونات معندهمش قونين او عقائد تلذمهم بشيء

Ensan Ade
0

علشان كل حاجة ليها حكمة انت مثلا لو هتمارسا لجنس مع نساء مختلفة وارد يجيلك امراض وايدز وكده بتهلك نفسك برده زي المخدرات منتا ممكن تقول المخدرات والماريجوانا منتشرة بره ليه متبقاش مباحة في مصر برده نفس القصة انت ممكن تقرا شخصية اللي ادامك من خلال قراءة كتير في مواضيع الثقافة الجنسية بسيطة لكن لو مشيت بنمط تفكيرك كده كل تفكيرك عن النساءا لجنس وفقط وده خاطيء النساء روح وشخصية وقلب وكل شيء انسان بلاش تسليع للجنس للمغاير !!!

Haitham
1

أهلاً بك، قبول ممارسة الجنس خارج إطار الزواج من عدمه يختلف من مجتمع إلى آخر و من شخص إلى آخر حسب الثقافة و المعتقدات.

لا يمكننا القول بأن النموذج الغربي هو الأنجح بالضرورة بخصوص العلاقات العاطفية و الجنسية فممارسة الجنس قبل الزواج لا تضمن بالضرورة نجاح العلاقة و استمراريتها و الأشخاص في المجتمعات الغربية يعانون العديد من المشاكل في العلاقات شأنهم شأن المجتمعات الأخرى.

لا يمكن اختزال العلاقة بين شخصين في العلاقة الجنسية فالعلاقات الناجحة تحتاج إلى التوافق و الانسجام و التفاهم و المشاركة و الحب و المودة و الالتزام بين طرفيها و بقدر توافر هذه العوامل تكون فرصة النجاح في العلاقة أكبر بغض النظر عن التوقيت الذي يختاره الشريكان لممارس الجنس ما دام يوافق معتقداتهما و ثقافتهما.

مع تحيات فريق الحب ثقافة

0

لو ترضى الموضوع يبقي عادى مع اختك او اى حد من قرايبك اقلع واجرى ف الشارع ملط. احنا ف مجتمع عربي مسلم مش غربيين يا برنس