العلاقات

تم نشره من قِبل Töötä Sàyèd

حبيبي كم مره يحاول يغيظني بكلام عشان اغير وانا دايما بحذره واحيان ازعل واحيان اعمل نفس الشي... جربت كل الطرق .. في اخر مرة علق تعليق ما عجبني وغرت جدا والمكالمه البعدها قلت قصه وخليته يغلي من جوه ، ومن وقتها زعلان وما يرد على اتصالاتي ولو رد يتكلم باسلوب سخيف . ايه الحل ؟

الإجابة
0

.....؟؟؟

0

بصى من الاخر الشخصيات دى بتبقي عندها عقدة ومعندهاش توازن ومش هتعرفي تحليها ابدا ابدااااا وساعات بتبقي بردو ان شايف انك احلى منه وانه مرغوب فيكى اكتر منه او انه بردو شخص عديم الاحساس ودى مصيبة اكتر بس صدقينى هتفضل المشكلة تزيد اكتر بينكو وهيهدى شوية وهيرجع يرخم وانت اخر ما يفيض بيكى هترخمى وهتفضلو كده وهتجيبو لبعض عقد اكتر صدقينى....فياريت تبعدى عنه واللى خلانى ابقي متاكده من كلامى ده انه مردش عليكى عشان النوع ده كده انتى لما ردتيهاله مقدرش يستحمل ومتعود انه هو المسيطر واللى هيفضل يرخم انما انتى ملكيش حق فى كده عنده....وانتى اسفه فى اللفظ مش كلبة انتى ليكى قيمتك تسوى اى انه يفضل يعاملك كده وانتى تسايسي فيه وانتى كانت فين مشاعرك بردو لما كان بيلمحلك عشان تغيرى مفكرش فيكى لى ولا هو بس اللى هيزعل وانتى ملكيش مشاعر ...ابعدى عنه يابنتى وسيطرى على نفسك متبقيش مدلوقة صدقينى الناس كده مبيحبوش غير اللى مدينهم على عنيهم ....هو عمال يرخم وميردش عشان واثق انك هبلة وهتفضلى تصالحى فيه

0

مرحباً Töötä Sàyèd،

أولاً، ليس من الصحي في العلاقات أن تستمر المضايقات المتعمدة بينكما. بل بالعكس، من المفترض أن يحاول كل طرف من الأطراف مراعاة مشاعر الآخر.

ثانياً، رد فعله لما قمتِ به فيه بعض الأنانية لأنه يسمح لنفسه بفعل معين ولكن ان قمتِ انتِ به فلا يقبله.

ثالثاً، أفضل طريقة لحل المشاكل في العلاقات هي الحوار الصريح والتفاهم البناء وليس افتعال المشاكل أو المضايقات.

أنصحك بأن تتحدثي معه، وتشرحي له سبب قيامك بهذا الفعل الذي ضايقه، وأنكِ تريدين أن تتوقفا كليكما عن هذا الفعل، لأن الإستمرار به سيدمر العلاقة بينكما.

في الرابط التالي اجابة مستشارة الموقع مروة رخا على سؤال مشابه
https://lmarabic.com/love-and-relationships/happy-relationships/dying-of...

والمقال التالي يعرض لكِ أهمية الحوار في العلاقة
https://lmarabic.com/love-and-relationships/happy-relationships/keep-tal...

تحياتي

0

هل ابادر انا مره اخرى ؟؟؟؟؟ ام انتظر اتصاله

0

يمكنك المبادرة، فتأجيل الحوار وحل المشكلة قد يزيد الوضع سوء.