الممارسة الحميمية

تم نشره من قِبل Maha Allam

انا عندى ٢٦ سنه ومامارستش الجنس قبل كده ويمارس العادة السريه بقالى ٦ سنين وبتعدلى مودى جدا بس نفسى يبقى عندى علاقه حقيقيه محتاجه لده جدا عاطفيا وجسديا المشكله ان اهلى محافظين جدا ومعنديش صحاب"منطويه جدا"من صغرى وطبعا عمرى ماكلمت ولاد مؤخرا بس فى الشات كلمت ولد "sexting" وانبسطنا وبعدين حسيت بذنب فظيع وبرضه حاسه انى عايزه حاجه حقيقيه مش بس كلام بس حاسه انى من كسوفى مش هقدر ازاى اكسر الكسوف دا ؟ وازاى وفين اقدر اقابل حد اعمل معاه كده من غير مااتردد بالذات فى حياتى المقفله جداااااا دى

الإجابة
0

نصيحه خليكي زي ما انتي كده نظيفه صدقييني

0

صدقيني احنا بنموت في الي زي حضرتك كده وبنعيش طول عمرنا بندور علي الي زيك وانتي بكل سهوله عيز تضيعي ده في شباب بتعيش عمره كلو عشان وبتور علي دفر واحده زي حضرتك صدقيني محدش هيقلك الكلام ده هفرضلك مثل لو في حتة حلوه متغطيه وحتة حلوه مكشوفه النمل عيجي علي انهي حتة حلوه اكيد المكشوفه انتي بق المتغطيه فهم عيز اقول لحضرتك ايه وصدقيني اهلك صح بكره كل الي هم كانو بيعملو معكي انتي هتعملي مع عيالك وتقولي انا كانت غلط وايه الهبل الي كانت بفكر فيه ده زي بضبط اهلك بيجهزوجي مثلان بيجبولك الغساله والثلاجه وكده فهمني انتي بدوري علي الشكل وماما بدول علي المركه والحاجه الي تعيش كل ام تكبري وتنضجي هتشوفي الي هم شيفينو با عينك وانا اسف اني تطفلت او اني اديت لنفسي المجال اني انا الي ارد واعتزاري لحدرتك لو في كلمه ممكن تديق حضرتك ولا حاجه

0

ما تستعجلي راح تقابليه قريب جدا

0

أهلاً بك، الاحتياج إلى علاقة حميمية مع شريك/ة هو احتياج إنساني طبيعي ولكن قد نحتاج إلى الانتظار لبعض الوقت حتى تكون الظروف مواتية لتلبية هذا الاحتياج.

أقدر احتياجك لعلاقة عاطفية وحميمية كأي إنسان ولكن أخشى عليك أن يقودك احتياجك إلى القيام بتصرفات غير محسوبة قد تعرضك للأذى النفسي أو الجسدي أو الاستغلال.

هناك أمور عديدة يجب وضعها في الحسبان في هذا الموقف مثل ثقافة الأسرة والمجتمع المحيط والأفكار والمعتقدات الشخصية وإيجاد الشريك المناسب الذي يحبك ويقدرك ويكون حريصاً عليك وعلى مشاعرك.

على سبيل المثال ذكرتِ أنه انتابك شعور شديد بالذنب بعد خوض محادثة جنسية "sexting" مع شاب، فكيف سيكون الحال إذا قمت بعلاقة جنسية مع شاب على أرض الواقع؟ كيف ستكون مشاعرك بعدها؟ هذا أمر لا بد أن تضعيه في الحسبان وتفكري فيه جيداً قبل الإقدام على أي خطوة في هذا الاتجاه، فالعلاقة ستنتهي بعد بضع دقائق وستبقين أنت في مواجهة مشاعرك وأفكارك ومعتقداتك بعد ذلك وسوف تجدين نفسك في معاناة حقيقية ما لم تكوني جاهزة للأمر.

نكرر نصيحتنا لك بالانتظار حتى تكوني جاهزة نفسياً للأمر وحتى تكون الظروف مواتية وحتى تجدين الشريك المناسب وتجنب أي تصرفات اندفاعية أو غير محسوبة قد تلحق بك الأذى.

قد تستفيدين أيضاً من مشاهدة الفيديو التالي بعنوان "قرار ممارسة الجنس خارج نطاق الزواج"

https://lmarabic.com/love-and-relationships/sex-without-marriage

مع تحيات فريق الحب ثقافة

0

من خلال الدردشات والتواصل الافتراضي ستحققي كل رغباتك لكن بحذر افضل من الواقع الصعب مع شباب طائش