الحمل

تم نشره من قِبل Mazolia

السلام عليكم انا كنت حكيت مشكلتي قبل كدا علاقه جنسيه كامله دون ايلاج ودون قذف علي الجسم بتاريخ ٢٥/٤ ونزل عليا دم يوم ٢٧/٤ لمده ٥ ايام ونزل عليا بعديها ف رمضان لمده ١٥ يوم
ونزل عليا دم بعدها لمده ٧ ايام وبعدها ٧ ايام اخري وبعدها ٧ ايام اخري
يعني الدم نزل عليا ٥ مرات بعد العلاقه كميات مثل الدوره ما عدا الدوره التانيه كان دم كتير شويه وغامق وفضل ١٥ يوم لدرجه ان ماما خدتني الدكتوره عشان تعملي سونار للمبيض والرحم والدكتوره قالت لخبطه هرمونات وطلبت تحاليل غدد مثل الاستروچين والبروكتالين وصوره دم و bleeding time ..وقالتلي تعالي أعاده بعد اسبوع وكتبتلي داڤلون ونوعين دواء كمان مش فاكراهم ومش لاقيه العلب
ورحتلها بعد اسبوع بالتحاليل وكان الدم وقف وشافتهم وقالت متقلقوش لخبطه هرمونات عاديه
بس انا بطني كبيره بس مش اوڤر ان حد يقول دي حامل
هل انا لو كنت حامل ابقي ف الشهر الكام كدا وبطني تبقي اي حد يشوفني يلاحظها ولا لسا البطن بتظهر بوضوح بعد السادس! وانهارده ترجيع كتير من غير سبب ونفسي مش طايقه ريحه البصل والاكل والتوابل !
دا ليه علاقه!!
محدش يقلل من الموضوع واسفه يا استاذ خالد حضرتك قلتلي متسئليش تاني علي المنتدي اسفه والله بس انا اختك الصغيره .. العلاقه بتاريخ ٢٥ او ٢٤/٤
والنهارده ١١/٩ هل كانت بطني اي حد يشوفها يعرف اني حامل ولا ايه ! لاني بيجيلي كوابيس ربنا ميوري حد الي شفته يا رب

الإجابة
0

الله يكون بعونك كسرتي قلوبنا وما قادرين نقنعك انه لا يوجد حمل

0

والله انا ف حاله لا يعلم بيها الا ربنا
وبقيت ارجع وبطني فيها نسبه انتفاخ
وبدوخ ودراستي بقت سيئه وحياتي اتدمرت

0

المشكله ان كله بيقولي مفيش حمل بس محدش متاكد ١٠٠٪؜

0

لترتاحي خدي جهاز تحليل الحمل و اعمليه في البيت ،

0

مش هينفع خالص الموضوع دا ولو كدا مكنتش سئلت واشتريته

0

ما فيش اي حل تاني انتي حتسألي اليوم و بعده و كل الاجوبة مش حتريحك ، عندك حل واحد و الله ما فيش غيرو حاولي تحوشي فلوس و روحي على منطقة بعيدة عن بيتكم عند دكتور عام يعملك فحص و الله عشان ترتاحي انتي حتفضلي تسألي و خايفة مدة ٥ شهور و زيادة و لا اي جواب حيريحك لانو ولا واحد حاسس لانتي حساه و انا عارفه احسااس الخوف و الليل تبقي صاحية تفكري و مش عارفة تعملي حاجة و الله احساس صعب هذه حالتي حاليا

0

هو حضرتك الموضوع مش حكايه فلوس خالص خالص خالص
انا بنت صغيره مش كبيره اروح صيدليه اجيب شريط حمل ! لا وكمان لو ماما قالتلي جايباه ليه اقولها اصل بشوف انا حامل يا ماما ولا لا !
حضرتك ممرتيش بظروفي وحالتي انا متدمره نفسيا مليون ف الميه
انا كنت بنت كويسه جدا وكل الناس بتحبني ويتحترمني دلوقتي مش بخلي حد يشوفني وعلاقتي بقت صفر
لاني مقتنعه ان ربنا لو حب عبده بيحبب الناس فيه ولو غضب علي عبده بيكره الناس فيه
وانا عملت اكبر جريمع ف الدين وف دنيتي اني زنيت
فعشان خطري قولي ربنا يغفرلنا كلنا ويسامحنا
بس متقوليش مريت بظروف زيك خالص

0

أهلاً بك، أتفهم ما تمرين به من حالة نفسية صعبة وأتمنى لك أن تستطيعي تجاوز الأمر دون مشاكل.

أرى أن الأمر يتجاوز القلق الطبيعي الذي قد تمر به فتاة بسبب إمكانية حدوث الحمل بعد ممارسة علاقة جنسية ولا أعتقد أن تكرار إجابتنا لك على المنتدى سيحل مشكلتك حتى لو أجبناك ألف مرة، ففي بعض الأحيان يكون مستوى القلق مرتفعاً إلى حد مرضي ومجرد عبارات الطمأنة لا تكون كافية في هذه الحالات ويحتاج الأمر تدخلاً طبياً.

الأفكار التي تراودك هي أفكار وسواسية وقد تكون عرضاً لوجود اضطراب نفسي، نكرر نصيحتنا لك بزيارة الطبيب النفسي في أقرب وقت للمساعدة فهناك وسائل عديدة لعلاج الأفكار الوسواسية منها العلاج السلوكي المعرفي والعلاج الدوائي.

خالص أمنياتنا لك بحياة سعيدة وصحية.

مع تحيات فريق الحب ثقافة

0

شكرا يا دكتور خالد انا بقيت ف حال احسن بكتير عن الفتره الي فاتت واتمني ان حضرتك متكونش اضايقت مني من تكرار الاسئله بس انا كنت مرعوبه لدرجه مخيفه جدا ومقلقه وصعبه علي اي حد
والحمد لله بفضل ربنا ثم المنتدي وأصحابي الي اتعرفت عليهم من هوا وكانوا دايما بيشجعوني ويجبرون بخاطري علي طول
شكرا جدا ودائما الي الله اقرب