العلاقات

تم نشره من قِبل No

يوجد شخص متقدملي صالونات هو ظابط جيش و بحكم شغله بيسافر ١٥ يوم و يرجع ١٠ فقط ، في أول قعدتين كان الكلام عادي و كذلك أول كام مكالمة بحكم إن معظم العلاقة مكالمات.. و بعدين بعد أول شهر بدأ يلمح إنه عايزني أخد راحتي معاه و أتكلم معاه في كل حاجة و من ساعتها و هو كل كلامه عن طبيعه علاقتنا الجنسية و شكلها هيكون عامل ازاي.. بيحكي هو عايزني أعمل اية و بيحكي خيالاته و بسمعه و هو بي masturbate و بعدين يطلب مني أقوله إنه جامد آوي و براحه عليا و إنت بتكيفني و كلام كله و اتواه.. وكذا مرة طلبت إني مش حابة الكلام بالطريقة دي و هو بيوافقني و مع ذلك بيرجعله.. و أنا مش عارفة أخد موقف حازم و برغم إني بيبان على صوتي إني مضايقة هو بيكمل كلام و يستمر عادي في إللي بيعمله.. عايزة أعرف هل طلبة إنه يسمع مني كلام معين دلاله على ضعفه جنسيا فبيعوضة بالكلام.. و هل فعلا هو بيحبني و لا كل ده مجرد غريزة جواه وهل ده عادي من الرجالة في المرحلة دي ؟؟

الإجابة
0

اذا هو للان مش زوجك نصيحة لا توافقي عليه ، اما اذا زوجك فهذا شيء طبيعي

0

مرحبا بكِ في منتدى النقاش،

إن العلاقة الجنسية أو أي ممارسة جنسية مثل المكالمات الجنسية هي ممارسات مشتركة برضي الطرفين و من حقك رفض اتلك المكالمات أو أي ممارسة إذا شعرتِ بعدم الارتياح و لايجب أن تشعري بأنك مجبرة.

لذلك فنصيحتي لك هي أن تبدأي حواراً مع شريكك حول ماذا تقبلين وماذا ترفضين أن يحدث قبل الزواج ولا تخافي من التعبير عن مشاعرك بوضوح و ما يسعدك أو يقلقك و أيضاً خطوطك الحمراء وله أن يقبل أو يرفض.  وقد تكون هذه فرصة لإعادة تقييم العلاقة واعادة تقييم إحتياجات كلًا منكما.

يمكنك قراءة هذا المقال حول كيفية مناقشة الإمتناع عن الجنس : https://lmarabic.com/birth-control/types-of-birth-control/abstinence

تذكري دائما أن ممارسة الجنس من عدمه هو قرارك الشخصي وأنه لا يجب أن تكوني مجبرة بأي شكل من الأشكال على ممارسة أي فعل جنسي.    

وإجابة علي سؤالك فرغبة شريكك في ممارسة المكالمات ذات الطابع الجنسي هي رغبة طبيعية ولا تعكس ضعف جنسي أو عدم حبه لك ولكنها يجب أن تكون برضي الطرفين وليست بالإجبار أو الضغط.

تحياتي.