العلاقات

تم نشره من قِبل Karakotta

بصي ياستي انا والله ما لافيه حد احكيله . المهم انا كنت فقصة حب عميقه دامت سنه كانت كل حاجه فيها وهم و جمال ، لكن كان في بس فرق سن كبير بيني و بينه و اته شخص متربي بره طول عمره و انا شخص شرقي جداً لكن كنا بنخاول نهندل الفروقات دي ، من ضمن وجهات الاختلاف انه كان عايز يتم علاقه قبل الجواز و دا عندي مرفوض بس هو فضل متازم من رفضي لكن كان بيستمر عادي بس جينا تنشنا جامد بسبب بعض الخناقات و الظروف الماديه الثقيله مع العلم انه مطلق و كان عنده واد من اجنبيه بس هي هربت بيه لكن هو بيصرف عليه فوصلنا لتقطة انه اكتغينا او خلاص ف سيبنا بعض ... بعد ٣ شهور من الاختفاء التام و قطع الكلام تماماً و العذاب بس مع بعض النراقبه عالفيسبوك من الطرفين ، اذ فحاه طلب يقابلني ناكل ايسكريم و انا كنت فاكره اني مش هحس بحاجه و هو كمان فضل يرتعش و كان قلبه طاير انه شافني بس لما رجعنا قفل الكلام تاني و لا اكن حاجه حصلت انا فكرته جاي يرجع العلاقه او يا خد خطوه لقيته قفل الكلام انه يشوفني بس... ف سكت ،، جه بعد يومين بيعزمني علي عشاء فخم فعربيته الي جاياله كمان شهر ف استغربت جداً و قولتله فكره حلوه .. وو بعدين قعد نتعاتب شويه علي زمان و قال ان مش مهم اللي حصل و مش عشان سايبين بعض مكانتك فقلبي و هتفضلي زي منتي لان فعلا زمان احنا كنا بنتشارك كل شيء و كمان وعدني يحققلي حاجه كان نفسي فيها زمان و كانت من ضمن اسباب الانفصال زمان و انا طول الكلام مش مبيناله اني حموت و ارجعله انا كنت بسمعه بس وهو بيقول هنعمل كده و محدش عارف بكره فيه ايه و ايه اللي ممكن يحصل .... هل نيته وحشه ولا هل هو بيحاول يصلح بطريقه غير مباشره ؟

الإجابة
0

دام طلب منك علاقة قبل الزواج فهذا نيته وحشه
علی كل حال يجب ان تبتعدي عنه يريد الوصول اليك بطريق الحرام و لو كان صادق انه يحبك لطلب منك الزواج .

0

استغرب كيف اصبحنا اليوم حيث عمل الجنس قبل الزواج اصبح شيء طبيعي لا يخجل العزاب من الكلام به وعمله وطلبه كما لو كانوا يطلبون كعكة او ايسكريم وفي النهاية تسأل هل نية وحشية؟؟
صدقيني من يحب فتاة بصدق فالجنس آخر ما يمكن ان يفكر فيه ربما حتى بعد الزواج لا ان يترك حبيبته لاجله

0

مرحباً بكِ،

بعض الأشخاص يفضلون ممارسة الجنس قبل الزواج والبعض الأخر يفضل أن تكون ممارسة الجنس داخل إطار الزواج، في كل الأحوال جسدك هو ملك لكِ ولا يمكن لأحد إجبارك على أي ممارسة لا ترغبينها.

أفهم من استفسارك أنكِ تريدين إعادة إحياء العلاقة بينكما لكنكِ غير متأكدة من رغبته ومشاعره، لذا لا بد من التحدث معه بصراحة عن مشاعرك ورغباتك وسؤاله عن موقفه من العلاقة وإذا ما كان راغباً في إحياء العلاقة أم لا.

لا يمكننا معرفة ما يريده والحكم على نيته من خلال مواقف طالما يمكنكما التحدث سوياً والتعبير عن مشاعركما بكل صراحة.

المقال التالي سيساعدك في كيفية التعبير عن المشاعر
https://lmarabic.com/love-and-relationships/happy-relationships/expressi...

وهذا المقال سيساعدك في كيفية التحدث حول الحميمية والجنس
https://lmarabic.com/making-love/talking-about-sex

تحياتي