الصحة الجنسية

تم نشره من قِبل damnn

انا شاب عندي 24 سنة مدمن اباحية وعادة سرية بقالي 9 سنين ودمرتني حرفيا دمرتني قرأت عن الادمان دة لاقتني مدمن درجة اولي وعندي مشاكل ف حياتي ونفسيتي تعبانة من حاجات كتير و+ ضرب العشرة بقت ايدي لما بمسك حاجة خفيفة بتترعش وسببتلي حاجات كتير وحشة المهم اني بطلت افلام وعادة والنهاردة اليوم ال 32 من غير اي حاجة وماسك نفسي بالعافية وكل يوم بصحي عندي انتصاب وبيطول وللعلم بتاعي طولة 16 سنتي فلما بيبقي منتصب بيبان ف الهدوم غصب عني والمشكلة الكبيرة في التخيلات الجنسية مش عارف اخرجها من دماغي وانا عارف انها من الادمان بس اعمل ايه حقيقي بعاني وبحاول اشغل وقتي بس مبعرفش وبفكر ف الجنس برضو

الإجابة
0

توضيح تاني .. الادمان سببلي حاجات كتير اوي وحشة منها ايدي بتترعش
واضرار ف الدماغ وللعلم انا اول مرة فحياتي مشوفش فلم او اعمل عادة لمدة 32 يوم بس التخيلات الجنسية كتير اوي وكل شوية بينتصب بسببها ومسببلي احراج ف الاماكن العامة لأنو بيبان ف الهدوم وبيبقي بارز

0

مجرد مرحله اوليه فتره وتروح منك الاعراض الافضل تشغل نفسك بحاجه تخليك ماعندك وقت للتخيلات وتهتم باكلك يكون صحي وتعمل رياضه فتره بسيطه ويرجع كل شي زي زمان وافضل وانت لا توقع مره وحد العاده السريع راح تتعب وهذا اللي تشوف بنفسك عشانك متعود على اخراج المني من الجسم خليها مبدياً كل نهايه اسبوع تعمل مره هينا استخدامك لها معتدل فقط يوم الخميس الجمعه تبغى تعملها مرتين بنفس اليوم بشكل اقصى وتوقف لين نهايه الاسبوع تمشي على الطريقه شهر شهرين راح تشوف نفسك مرتاح وتقدر تقلل من العاده السريه وكلما مرينا بنفس ظروفك فتره المراهقه يكون الشهوه قويه ومتعبه جداً وادمان على العاده السريع بشكل رهيب

0

انا قرأت اني عندي مشكله ف الفص الجبهي من الدماغ بسبب الاباحيه تنصحني اكمل ال 90 يوم الي بيقولو عليهم فترة كويسة علشان الدماغ ترجع لطبيعتها
وبعد كدة ابقي اعملها كل اسبوع ؟ واستحمل الي بيحصلي دة
انصل انا علي قد ما انا بعادي من التخيلات عاوز الدماغ ترجع سليمة علشان بيقولو الي انا في دة بيأثر القرارات الي بخدها ف حياتي فاهمني ؟

0

اصل انا علي قد ما بعاني *

0

اللي انت تسوي بالنسبه لي غلط
مره كل نهايه اسبوع افضل شي
وتخيلاتك طبيعيه وخليها وقت ممارسه العاده السريه نهايه الاسبوع
موضوع تمسك نفسك شهور عن العاده ماتقدر نهائي وتسبب لك مشاكل نفسيه

0

ماشي وشكرا لاهتمامك

0

مرحباً damnn،

الاستمناء أو العادة السرية أو إمتاع الذات من الناحية الطبية هو عادة صحية، حيث تقوم بتفريغ الطاقة الجنسية، وتساعد على اكتشاف الجسم ومناطق الإثارة. كما أنها تساعد على تفريغ التوتر أو القلق طالما أنها تمارس بشكل معتدل.

وجد العديد من الشائعات حول العادة السرية أو ما نفضل تسميتها إمتاع الذات. فهي لا تسبب أي مشاكل في الانتصاب أو ممارسة الجنس أو ألم الركب أو العقم أو ضعف جنسي، أو حتى رعشة اليدين كما ذكرت. قد تكون الرعشة بسبب مشكلة في الأعصاب أو ضعف عام أو غيرها من الأسباب، ولكن ليس لها علاقة بممارسة إمتاع الذات أو مشاهدة الأفلام الإباحية.

لا يوجد عدد محدد للممارسة، ولكن هذا يتوقف على شعورك بالمتعة. تصبح ممارسة إمتاع الذات مشكلة سلوكية في حالة تحولت لعادة قهرية لا تتمكن من السيطرة عليها. بمعنى أنها أثرت على حياتك العملية والدراسية والاجتماعية. واستمر ذلك أكثر من 6 أشهر.

تجنب الضغط بعنف على القضيب أثناء الممارسة، واحرص على استخدام مزلقات (تجنب الصابون والكيمياويات لأنه يتسبب في جفاف المنطقة) لتخفيف الاحتكاك والحصول على متعة أكبر وكذلك تجنب استخدام أي أدوات غير معقمة لتفادي الإصابة بأي عدوى.

بالنسبة للانتصاب الصباحي، فهو من أحد أهم علامات الصحة الجنسية لدى الرجال، ولا داعي لأن تثير أي قلق لديك.

من الطبيعي أن تفكر في الجنس وأن تشعر بالإثارة، لأن ذلك هو جزء طبيعي لدى أي إنسان، إذا شعرت بأن تلك الأفكار تعيقك عن حياتك، فيمكنك التحدث مع طبيب/ة نفسية متخصصة لمساعدتك في إدارتها عليها.

للمزيد عن الخرافات المتعلقة بإمتاع الذات:
​​​​​​​https://lmarabic.com/making-love/blog-get-rid-of-masturbation-myths

العادة السرية بين الإدمان والاعتدال:
https://lmarabic.com/our-bodies/male-body/video-masturbation-addiction

وعن الانتصاب الصباحي:
https://lmarabic.com/our-bodies/male-body/infographic-morning-erection