العلاقات

تم نشره من قِبل Anonymous

انا عمري 28 سنة، و لحد دلوقتي مدخلتش في اي علاقة جادة و مستمرة مع اي واحدة. انا مارست الجنس قبل كدة (كنت عايش اغلب عمري برة مصر) بس عمري ما كان عندي Girlfriend اكثر من شهر مثلا.
اتقالي اني "طيب بزيادة" في مصر و Too nice او cute او Friendly.
اغلب المرات اللي كان فيها إعجاب بيني و بين واحدة، بتكون هي مهتمة جدا و بعدين بتحولني "لصديق"، بمعني انها بتبطل تشفوني كواحد sexy و بتحول لحد صديق - لدرجة انهم ممكن يقولوا لي اسرار علاقاتهم الجنسية!! بحس انهم لما بيتكلموا معايا بيحسوا بأمان معين, و بقدر اتفهم الكلام اللي بيقولوه.
معرفش, هل مثلا انا معنديش الشخصية التقليدية للراجل العادي فتحسب نص راجل مثلا؟ او اني شخصية بتميل للمشاركة و عدم "السيطرة" ده بيدي انطباع اني مش حكون "الراجل"؟
انا تعبت من الصورة النمطية دي! انا ممكن اكون مؤدب و كيوت بس انا كمان رجال و عندي رغابات جنسية و مش طفل يتقال عنها انه كيوت و خلاصي و كدة. اعمل ايه؟

انا تعبت و الموضوع خرج من كونه حاجة هامشية و بقت بتسبب تعاسة ليا. بصراحة فكرت مثلا اني ابدأ امثل الدور الذكوري المسيطر بس انا فعلا فاشل في الدور ده و Agreeable.
الموضوع وصل قبل كدة لمرحلة التفكير في الإنتحار. و بقيت مش عارف اعمل ايه. عندي رغبات مش قادر احققها و انا تعبت من الجري المستمر ورا العلاقات الفاشلة و المحاولات اللي بتموت قبل ما تتولد اصلا

الإجابة
0

حالتي زي حالتك تقريبا او يعني مو كثير نفسك هههه

Pussy Lover
0

أخي محمد انت مكبر القصة شوي ....انت ربنا بيحبك عايز يبعدك عن فتنة النساء .....حاول تتجوز و حب مراتك الحب في الحلال له طعم خاص ....الله يهنيك و يوفقك....اتمنى التواصل معك على الفايس بوك لو تسمح خليلي حسابك ع الردود

0

أهلا بك عزيزي

المعضلة الحقيقية التي يواجهها أي إنسان رجل كان أو امرأة هي أن يجد نصفه الآخر؛ هذا النصف الذي يجعلك تشعر بالقبول والحب والاحتواء والشراكة.

لا يجب أن يكون هذا النصف أضيق مما يجب فيخنق شخصيتك وحريتك ولا يجب أن يكن متسع عما يجب فتشعر في وجوده بالوحدة والفوضى.
مشكلتك ليس مشكلتك وحدك؛ هذه مشكلة كل رجل أو امرأة لديهم وعي كاف أن شريك الحياة يجب أن يكون شريك حقيقي وليس مجرد شخص من الجنس الآخر يحدث بينهم تزاوج وثكاثر فقط.

كشخص ناضج متزن يبحث عن نصفه الآخر، أنت تعرف جيدا أن التواصل والحوار والوضوح والاحترام هم أساسيات العلاقة ولهذا تستثمر جيدا في هذه الأعمدة الأساسية كلما قابلت فتاة تشعر بانجذاب نحوها، بينما غيرك يفني طاقته في الألعاب العقلية والمراوغة والتزييف والتمثيل. للأسف الفتيات اللاتي قابلتهن في رحلة بحثك لسن في نضجك ولهذا السبب لا تفهمن طبيعة العلاقات الحقيقية ولا يدركن الفرق بين الرجل والذكر.

ظاهريا، أنت خاسر ولكن في واقع الأمر أنت نجوت من شراكات فاشلة وزيجات مدمرة وعلاقات غير متوازنة.

ابحث يا عزيزي عمن هي في مثل نضجك ولا تبدأ بالحب وخذ وقتك في مرحلة الصداقة حتى تقابل نصفك الأخر

أجابتك مروة رخا مستشارة الموقع