مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل salmasamy

انا محتاجة اعرف ايه اللي المفروض اعمله في حالة حبيبي دي .. ؟
و هو صغير تم اغتصابه من اصحابه .. هو محاكاليش التفاصيل و انا طبعا مرضتش اسال علشان مضايقهوش .. حصله الكلام ده و هو في ابتدائي تقريبا .. المهم انا عايزه استعده بس خايفة افتح معاه الموضوع تاني علشان مفكروش .. من ساعة ما اتعرفت عليه و هوا بيجي عليه فترة مضايق و مخنوق و بيكلمني انا دايما بطريقة وحشة بس انا بقوله انا عارفة ان في حاجة اكيد مضيقاق و مبرضاش ازن عليه .. هوا رافض فكرة انه يروح لدكتور نفسي و هوا كويس و اجتماعي و طيب جدا و انا شاكة ان الفترة اللي بيكون فيها مخنوق بتكون بسبب انه بيفتكر اللي حصله ده .. و كان ساعات بيقولي انه حاسس انه مكتئب .. ارجوكم انا محتاجة مساعدة و عايزة اعرف ايه الخطوات اللي لازم تتعمل علشان يتحسن ؟؟؟؟؟

الإجابة
1

مرحباً عزيزتي،

ليس بالضرورة ان يكون مكتأب بسبب الحادث الذي تعرض له. فكل الأشخاص معرضون للحزن أو الإكتئاب أو مجرد انعدام الطاقة في بعض الأيام.
عدم تطرقك للتفاصيل أمر صحيح واستمري على ذلك.

تخلصي من فكرة ان سبب اكتئابه هو الحادث أكيد، وحاولي ان تكشفي سبب حزنه ولكن بدون التطفل عليه.

إذا كان حزين بشكل دائم وبدأ ذلك يؤثر على حياته الطبيعية فهُنا يحتاج لإستشارة متخصص. أما إذا كان شخص مزاجي ولكنه طبيعي وحياته اليومية تسير بشكل طبيعي ولكنه احياناً تقل طاقته فهذا لا يثير القلق.

تحياتي

0

انا مش عارفة ازاي اعرف هوا مضايق من ايه هوا انسان مزاجي جدا و موده بيتقلب بسرعة .. بس هوا الحمدلله مش حزين علي طول .. انا ازاي اكون جنبه و هوا مكتئب ؟

0

وجودك بجانبه وهو مكتئب يكون بعدم اختراق مساحته الشخصية إلا بطلب منه، وعدم الإكثار في السؤال إذا لم يكن مستجيب.
يكفي ان تقولي له انك بجانبه وإنه عندما يشعر انه محتاج للحديث ستكونين مستعدة لذلك، لأنك تفضلين ان تتركيه على راحته.

وجودك بجانبه وشعوره بحبك بدون اختراق لمساحته سيشعره بإهتمامك وحبك له بدون ان يضايقه.