الصحة الجنسية

تم نشره من قِبل Mona29

السلام عليكم .. اشكركم على ردودكم و طمأنتكم للناس جزاكم الله كل خير .. انا محرجه جدا والله من الكلام دا .. لكن بجد حاسه اني هموت من كتر القلق و الوسواس والخوف .. سوالي عن غشاء البكارة اللي هو موضوع ممكن اي بنت تقلق بسببه .. انا للاسف كنت بمارس العاده السريه كان جهل مني وبعدين اصبح تعود لكن الحمدلله والشكر ليه خلاص بعدت عنها من فتره كويسه .. والحمدلله عمري ماستخدمت اداه او دخلت شئ او اي حاجه كانت مجرد ضغط بالمخده من اعلي ومن فوق الملابس ممكن يكون عنيف بس والله عمري ما تعمقت ولا اذيت نفسي .. بس مشكلتي بدات الفتره دي تقريبا اني اصبح عندي هوس بالموضوع ووصل كمان اني اصبحت افحص المكان بالمرايه ! ولاكتر من مره .. بس في مره كان اخر يوم ف الدوره كنت بشوف ف المراية مجرد شد الاشفار وممكن تحريكها بس او لمس الغشاء بلطف خالص و بصيت وكنت بكح مثلا و لما وقفت لقيت زي شويه دم مشفتهمش اثناء الفحص بس لما وقفت كانوا غامق شويه بس الي فكراه والله مادخلتش اي حاجه جوه .. بسال بس هو ممكن الي حكيته دا يكون اذي الغشاء !! وممكن كام نقطه الدم دا تكون منه للعلم بعدها كان بينزل افرازات نهايه الدوره البني وكدا .. بالله عليك يادكتور جاوبني .. هو غشاء البكاره بالسهوله دي ينفض ومن مجرد لمسه .. و معلش اخر سوال انا اثناء التنظيف بالماء مش بسلط الماء لكن ممكن وانا بغسل صباعي افقي علي المهبل نفسه وبحس انه بيلمس الغشاء فبخاف اكتر ! هو كدا غلط طيب؟؟ دا طريقتي في التنظيف .. ولما بصيت ف المرآه لقيت قطعه لحم ورديه قافله المكان و ف النص فتحه بس اعلي زي قطعه لحم متدليه ف النص و ماسك فيها تكمله القطعه الوردي ومتصله بيها لتحت حسيت يشبه مثلا فتحه الهلال زي قطعه لاعلي ممكن تتفتح اوووي يبان انه مشقوق مع الشد لكن ف طبيعتها مغلقه و في زي شقوق او خدوش يعتبر لاتري ع القطعه الوردي دا نفسها لكن الفتحه ع ماظن ان مش فيها حاجه زي ماقلت لحضرتك متصله لاعلي لما شد اوي يظهر كأنه شق للمهبل بس العادي مقفول و ف نصه زي قطعه لحم صغيره .. هل كل يادكتور غشائي مفضوض .. من الي حكيته لحضرتك ربنا الي يعلم عمري ما عملت حاجه وحشه و علي طول بخاف ع نفسي و ملتزمه و عارفه ربنا والله الحمدلله لكن الموضوع دا حرفيا كرهني في نفسي و كرهت حياتي وواثقه في فضل ربنا لكن الشيطان علي طول قالقني ياريت حضرتك ترد علي اسئلتي وبعتذر اني طولت و كل سنه وانتم طيبيبن smiley

الإجابة
0

عزيزتي Mona29،

هوني على نفسك. فأنت عذراء ما دمت لم تمارسي الجنس مع شخص آخر بإرادتك، حتى وإن فقدتي غشاء بكارتك، ولا يمكن لأي شخص عاقل أن يرى غير ذلك، أو يثبت ما إذا كنتِ بكر أم لا، إلا من خلال كلماتك أنتِ، إن كان هذا ما يقلقك.

فيما يتعلق بما ذكرتيه:
1- الضغط بالوسادة على الفرج من الخارج لا يؤدي إلى فض غشاء البكارة.
2- لا يمكنك فحص نفسك ذاتياً بالمرآة، وليس من الضروري أن يكون ما رأيتيه هو غشاء بكارتك، فمن الممكن أن يكون جدار المهبل على سبيل المثال.
3- إذا كنت قد أدخلت إصبعك إلى داخل المهبل، فمن المحتمل أن يؤدي ذلك إلى فض غشاء البكارة، ولكن ذلك لا يحدث بالملامسة وإنما بالضغط عليه، وعلى الأرجح أن نقاط الدم التي نزلت منك بعد محاولة فحص نفسك هي إفرازات أو نقاط دم تابعة للدورة الشهرية.
4- لا يؤدي تنظيف المهبل من الخارج إلى فض غشاء البكارة أو ملامسته. عند تنظيف الأعضاء التناسلية، ينصح بتنظيفها بالماء فقط وفركها بأصابع اليد من أسفل (عند المهبل) إلى الأعلى (عند البظر).

أخيراً، لا توجد أضرار لممارسة الاستمتاع الذاتي (العادة السرية)، ولا تؤدي إلى فض غشاء البكارة، ما لم يتم إدخال جسم صلب أو الأصابع إلى داخل فتحة المهبل.

لمزيد من المعلومات عن العذرية وغشاء البكارة، يمكنك مطالعة:
ثلاثون سؤالاً في العذرية وغشاء البكارة
https://lmarabic.com/news/30-questions-about-virginity-hymen

أنواع وأشكال غشاء البكارة المختلفة
https://lmarabic.com/news/video-hymen-and-virginity

تحياتي.

0

مفيش حاجة ولو قلقانة اكشفي بس خير

0