مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل esso

ازاي اهرب من البيت وحياتي تكون حلوة ؟ 17 سنة

الإجابة
1

اولاً انك تلاقي معيل ثاني غير الاهل يصرف عليكي وتكملي تعليمك وبرضو راح تلاقي صعوبه بالحياة ثانيا انتي سنك صغير جدا للخروج من البيت او حتى لتلاقي شغل وممكن هذا ياثر عليكي مستقبلا ويجبرك على اشياء تندمي عليها

1

أهلا بك، أولا ننصحك بالتأني والتفكير جيدا وحساب عواقب هذا التصرف قبل اتخاذ مثل هذا القرار الهام.

إذا لم يتم دراسة الأمر جيدا قد تتعرضين للعديد من الصعوبات والمخاطر على المستوى الاجتماعي والمادي وعلى مستوى سلامتك وأمنك الشخصي.

إذا كنت تعانين من مشاكل عائلية تجعل الإقامة في منزل الأسرة غير مريحة، ننصحك بالتحدث مع أهلك في هذا الشأن ومحاولة الوصول لحلول ترضي جميع الأطراف ويمكنكم الاستعانة بأخصائي نفسي متخصص في أمور المشاكل الأسرية لمساعدتكم إذا رغبتم في ذلك، إذا قررت الاستقلال والانفصال عن أهلك فلا بد من ترتيب الأمور جيدا فيما يخص السكن ومصدر الدخل وكل الاحتياطات التي من شأنها أن تحافظ على سلامتك النفسية والجسدية وتحميك من التعرض للاستغلال.

مع تحيات فريق الحب ثقافة

0

يعني الموضوع ممكن ؟
وهيكون اسهل بعد دخول الجامعة ؟
هل حد نجح فيه قبل كدا ؟

1

لا تهربي من البيت نصيحه اصبري لحتى يكتمل عمر البلوغ عندك ويأتي لك الانسان الطيب وتتزوجي .... لا احد يضحك عليك للعلمك ان ما يخاف عليك سوا اهلك وتوكلي ع الله

0

مفيش انسان طيب.. الجواز ليس الا سجن تاني مع اختلاف السجان... انا عايزة اشتغل وادرس واعيش الحياة اللي شبهي واللي اختارتها

1

الحياه من كل النواحي صعبه اختي ولو اكون في مكانك سالاقي حل ... انتي لازم تصبري وتتحملي والزواج مو نفس الكلام اللي انتي بتقوليه ... ويختلف من شاب لشاب ... الزواج راحه ومرات مرض وسجن زي ما تفضلتي عموما اختي خليك صبوره وتحملي اهلك فهم احسن لك من غيرهم وبحثي لك عن عمل بحسب خبرتك .... انتي اعلم بما في قريتكم وان شاءالله تتوفقي

2

نعم هناك تجارب عديدة لأشخاص نجحوا في ذلك

0

بس انا لسة متمتش ال18 و ف ثانوية عامة.. هل آجل الخطوة بعد دخول الجامعة؟

0

بس انا لسة متمتش ال18 و ف ثانوية عامة.. هل آجل الخطوة بعد دخول الجامعة؟

3

طب انا عندي 20 سنه ومعايه فلوس وكلو تمام وعاوزه اهرب بس مش لقيه حد نهرب مع بعض يعني بنت مش ولد انا من الصعيد اللي عاوزه تهرب تكتب وانا هدخل اشوف الكومنت

0

يلا بينا والله

0

انا كمان من الصعيد ممكن نساعد بعض

0

وانا معاكي بس عاوزين تخطيط

0

انا عايزة اهرب بس مش عارفة اهرب مع مين ولا اروح فين

0

انا كمان نفسي امشي واسيب البيت ولو اقدر امشي من الحياة نفسها يبقى احسن لي بس انا اجبن من اني اعمل اي حاجة من دول مفيش حل غير ربي هو اللي يقدر وحده.. ممكن تقوليلي عملتي ايه دلوقتي ولا كانت فكرة في لحظة يأس وخلاص، انا كتير بكون عايزة امشي بس بعد كده بفكر في الخطوة اللي بعدها مش بلاقي طريق

0

انا كمان عيزه اهرب من السجن الي فرضوه عليا اهلي 18سنه

0

انتو منين

0

وانا كمان عايزه اهرب 20 سنه

0

انا ولد عندي 17 سنة ومش نافع في تعليم واهلي مستحيل يرضوا اني اسيب التعليم واشتغل انا عارف انهم بيتمنوا مصلحتي بس 100 مررة اقول انا مليش في التعليم خالص حتى درجة النجاح بتيجي بالعافية انا بشتغل وباخد راتب في حدود 5000 ل 6000 وهما عارفين بس مش راضيين ومتمسكين اوي بالتعليم انا اقسم بلله من هنا للصبح مش بتاع تعليم ومش ده السبب الوحيد فيه اسباب تانية مخلياني عاوز اسيب البيت بس مقدرش اسيبها بس موضوع التعليم ده الموضوع الرئيسي

0
0

انا بنت عمري 18 سنة اتشاجر مع امي كثيرا فهي دائما تصرخ عليا و تشتمني و انا لا اتحمل فاصير اصرخ و اشتمها ايضا و تقولي انت مش بنتي و اكرهك و انا اقولها انت مش امي و دائما تدعي عليا و الله انا كرهت تدرون انا و الله احبها لان مالي غيرها بس ما فيني اتحمل صراخها و تصرفاتها تب وينو المشكل لو تكلمني بعقلانية فانا لست طفلة في السادسة حتى تصرخ عليا و تضربني و تدرون ان حبي لها قد اختفى نهائيا و الله قلبي صار اسود و صرت لا اراها امي و انا الان لا انظر اليها ابدا و هي ايضا و لا ااكل من يدها بعد كل اللي صار خلاص تحطم قلبي و انا اريد الخروج من البيت بس ما عندي وين اروح و لا اشتغل مع العلم انا طالبة جامعية السنة الاولى البارح خرجت في الصباح من البيت لاني ما تحملت صراخها و الفاظها بس للاسف عدت في المساء ليس لي مكان اذهب اليه و الله انا اريد ان اشتغل و اسكن في بيت خاص بي و اسافر و العب و اضحك تدرون انا امي عمرها اعطتني بوسة او قالتلي احبك و ابي كذلك لم يحتضناني ابدا و الله عمري ما جربت حضن الام و الاب و تدرون اني لما اذهب الى النوم دائما اتخيل شخصا يحضنني و يقبلني لكي انام بالمختصر اريد ان اعيش وحدي و استقر و ان اعيش في وسط الطبيعة اريد الاسترخاء و التنزه

0

م نلم بعض يا جماعه ونهرب كلنا ‍♀️

0

وانا أيضا مثل حالك وتعبت جداً smiley
لكني لا ارد عليها واسكت واصبر smiley

وبعد ذلك أصبحت أجد متنفسا لي في دراستي وممارسة أنشطة خاصة بتخصصي أصبحت أتطلع للإبداع والنجاح في مجالي
ولكنها دائماً ما تسخر مني عندما تراني أجتهد وتحطمني وتهينني وتسخر من تخصصي أيضاً 3/>

يا الله ارفق بحالنا .. يا الله اني أقاوم فدلني .. أشعر بحزن عميق أشعر بأني مكسورة القلب والشعور smiley

ليس لنا إلا الله والدعاء ... ادعي من قلبك عزيزتي وتقربي لله اطلبي منه يحنن قلب امك عليك، اطلبي منه يعدل حياتك ويرضى عنك ويعطيك حتى يرضيك ... احسني لها حتى وان اساءت لك صدقيني ربي راح يرزقك على صبرك اعظم من توقعاتك
الله يرفق بقلبك وقلوبنا اجمعين 3>

0

اللي بتقول من الصعيد انا معاكي يلا بينا

0

اللي بتقول من الصعيد انا معاكي يلا بينا

0
0

يا جماعة انا معاكو اتواصل ازاي

0

يا جماعة انا معاكو اتواصل ازاي

0
0

طب جماعة انا مش فاهمة حاجة من الموقع دة ، انا عايزة اهرب من البيت وعايزة حد معايا ، بنت اكيد ، بجد انا زهقت من حياتي وتعبت ، اللي عايزة تيجي معايا تسيب كومنت بس تقولي هنكلم بعض ازاي

0

طب جماعة انا مش فاهمة حاجة من الموقع دة ، انا عايزة اهرب من البيت وعايزة حد معايا ، بنت اكيد ، بجد انا زهقت من حياتي وتعبت ، اللي عايزة تيجي معايا تسيب كومنت بس تقولي هنكلم بعض ازاي

0

ننصح بمشاهدة الفيديو التالي لمستشارة العلاقات "مروة رخا" والذي يحتوي على معلومات ونصائح هامة بخصوص الاستقلال عن منزل الأسرة:

https://www.youtube.com/watch?v=Uhycy5SGMcA&feature=share&fbclid=IwAR1HN...

تحياتنا

0

انا كمان عايزه اهرب من البيت وعايزه بنت تهرب معايا مين مستعده ونهرب سوا بجد مش هزار

0

انا مستعدة بجد ، اكلمك ازاي ؟؟؟؟

0

أهلاً بك Ayamohamed، غير مسموح بطلبات التواصل مع المستخدمين خارج المنتدى، برجاء عدم تكرار ذلك أو وضع أو طلب أي بيانات اتصال شخصية حتى لا نضطر إلى حظر حسابك.

تحياتنا

0

.

0

أهلاً بك، من غير المسموح وضع بيانات الحسابات الشخصية على الصفحة، في حالة القيام بذلك سوف نضطر إلى حظر حسابك.

تحياتنا

0

..

0

المستخدمة nononony |، من غير المسموح نشر بيانات الحساب الشخصي على المنتدى، في حالة تكرار ذلك في المستقبل سنضطر إلى حظر حسابك.

تحياتنا

0
0

اا

0
0
0

يا جماعه عايزه اهرب مين البنات اللي هنا عايزه تهرب هيا كمان

0

انا كمان عايزه اهرب من اهلي بس ازاي هدفه مصاريف الجامعة والسكن ومصاريفه للشخصيه انا عايزه اهرب بس اقعد في مدينة نصر

0

خدوني معاكم

0

خدونى معاكم بليززززز

0

خدونى معاكم بليززززز

0

انا

0

Memo 125 انا كمان عايزه اهرب من اهلي بس ازاي هدفه مصاريف الجامعة والسكن ومصاريفه للشخصيه انا عايزه اهرب بس اقعد في مدينة نصر

0

Memo 125 انا كمان عايزه اهرب من اهلي بس ازاي هدفه مصاريف الجامعة والسكن ومصاريفه للشخصيه انا عايزه اهرب بس اقعد في مدينة نصر

1

وانا هقعد بردو ف مدينة نصر

1

وانا معاكي بس عاوزين نخطط كويس جدا

0

!

1

أنا عمري 30 ‏مطلقه وعائشة في بيت أهلي لكن المشاكل كتير مبين إخواتي الشباب طبعا احنا خمسة في البيت أختي الكبيرة متجوزة وأخي متزوج الكبير اثنين واحد فيهم خاطب والتاني اعزب وأبي وأمي متوفية‏وأنا عايشة في مشاكل مع إخواتي شباب لا تطلعي لا تلبسي لا تحكي قررت قررت أن أترك البيت وأستأجر بيت وعيش فيه شو رأيكم أن صحوني أنا أختكم شكرا

1

انا عايزه اهرب تعبت والله وبفكر في الانتحار وخايفه من الناس بره وجوه. مفيش. واحده بنت زي نشجع بعض

0

يلا بينا نشجع بعض

0

أنا زيك واكتر أنا بتعرض لكل انواع الظلم والاذي من اهلي قبل الغريب وقررت اسيب البيت في اقرب وقت لأني مش هستحمل ، مش حابة اموت منتحرة ولا حابة يجيلي امراض نفسية أو جسدية بسبب اللي بيحصل ده ، اخر مرة اتضربت من حوالي اسبوع قسما بالله كنت هموت فيها وكل ده عشان اعترضت على حاجة ! وعندي ٢٠ سنة متخيلة ٢٠ سنة بتضرب وحاجات كتير مش هخش في تفاصيل
أنا لقيت شغل كويس بس مشكلته الوحيدة اني هضطر اقلع الحجاب هو تحديدا شغل في فنادق و مرتبه حلو و فيه سكن بس خايفة من غضب ربنا لو قلعت الحجاب
و في نفس الوقت مش لاقية شغل مناسب غير ده و مش هقدر افضل عايشة في البيت اكتر من كدا أنا بموت و حرفيا ممكن قريب جدا اموت بجد يا اما منتحرة يا اما مقتولة
ياريت حد يقولي اعمل ايه عموما انا قررت بس محتاجة رأيكم لأني التفكير هيموتني

1

أنا زيك واكتر أنا بتعرض لكل انواع الظلم والاذي من اهلي قبل الغريب وقررت اسيب البيت في اقرب وقت لأني مش هستحمل ، مش حابة اموت منتحرة ولا حابة يجيلي امراض نفسية أو جسدية بسبب اللي بيحصل ده ، اخر مرة اتضربت من حوالي اسبوع قسما بالله كنت هموت فيها وكل ده عشان اعترضت على حاجة ! وعندي ٢٠ سنة متخيلة ٢٠ سنة بتضرب وحاجات كتير مش هخش في تفاصيل
أنا لقيت شغل كويس بس مشكلته الوحيدة اني هضطر اقلع الحجاب هو تحديدا شغل في فنادق و مرتبه حلو و فيه سكن بس خايفة من غضب ربنا لو قلعت الحجاب
و في نفس الوقت مش لاقية شغل مناسب غير ده و مش هقدر افضل عايشة في البيت اكتر من كدا أنا بموت و حرفيا ممكن قريب جدا اموت بجد يا اما منتحرة يا اما مقتولة
ياريت حد يقولي اعمل ايه عموما انا قررت بس محتاجة رأيكم لأني التفكير هيموتني

0

خدونيي معاكوا نا جاهزة والله ١٨سنهه وال هتيجي معايا تكتب كومنت

1

خدونيي معاكوا نا جاهزة والله ١٨سنهه وال هتيجي معايا تكتب كومنت

0

ممكن تاخديني معاكي

0

ممكن تاخديني معاكى والنبي

1

انا بردك نفسى اهرب من البيت انتى منين

1

تعالي نهرب سوا.. انا من مصر تحديدا الاسكندرية بس انا ههرب علي القاهرة و عندي خطة و ظبط كل حاجة بس عايزة بنت معايا

0

بس انا من المنصوره

0

انا كمان من المنصوره

0

ازاي اهرب من البيت ١٤ سنه مع العلم انا مش في مصر دلوقتي لكن رجعا قريب

0

ممكن تهربي معايا عندك انستجرام؟

0

خدوني معاكوا انا جهزه والله 20 سنه

0

خدوني معاكوا انا جهزه والله 20 سنه

0

يا بنات انا عندي ١٢ سنة عارفة اني صغيرة بس خدوني معاكو الله يخليكو اللي عايز يتواصل معايا 01115972112 بس يا ريت يتصل عشان ماما مسحت الواتس من عندي

0

يا بنات انا البنت اللي كاتبة فوق عندي 12 سنة اللي عايزة تكلمني على الانستجرام اسمي ..... بلييييييييز حد يهرب معايا بلييييييز و انا لابسة دلوقتي و ماما و بابا مش موجودين يلا ننتهز الفرصة

0

حضرتك انا كلمتك ع الانستجرام

0

حضرتك انا كلمتك ع الانستجرام

1

عندي سؤال كل البنات الي عاوزه تهرب جديه ولا كلام كده يعني انتو عاوزين تخططو مع بعض بعد كده على المدى البعيد تنفذو ياريت الرد

1

انا بصراحه اي وكنت راح اهرب بس مسكتن امي شنطتي وبدي هلا حدا اهرب معو

0

انا فعلا جدية وعاوزة اهرب

1

عندي سؤال كل البنات الي عاوزه تهرب جديه ولا كلام كده يعني انتو عاوزين تخططو مع بعض بعد كده على المدى البعيد تنفذو ياريت الرد

0

جديه والله

0

جديه والله

0
0

.

1

هلا اني بنت من البحرين قصتي هي اعاني خوف شديد من ابي لانو قاسي علينا كتير بيضربني ؟ كان ودي اهرب ؟ يوم من الايام حبيت شخص كان يعمل عند ابي اكبر مني 4 سنوات واهوا حبني بعدها طالت حبنا وصرت اضحك من جديد وافرح واحس الحنان منو اول شخص يفرحني كان ودي اهرب معو كان كتير يساعدني ؟يوم من الايام امي عرفت ضربتني وسحبت جوالي بعدها انا صرت اتواصل معو باي جهاز اشوفوا وبسر ومرت الايام امي رجعتلي التلفون وقالتلي اوعك تحاكيه ونا حاكيتوا لاني بحبوا ومرت السنوات واجا تاريخ 4-1-2020؟ امي عرفت اني حاكيته وهزئتني وصرخت علي وهددتني وقالت لابي وانا كنت في فترة امتحانات؟ ابوي عرف اجالي عند المدرسه اخدني واهوا معصب وصلنا البيت ركض وراي ومسكني وضربني كتير كان بدو يقتلني ونا كنت ابكي مو مشان الوجع مشان قلبي حاولت كتير انتحر لانو ماتحملت ضربوا لابي واستهزاء لامي واخواني كمان ظ انا بكون البنت الوحيده وكلهم شباب ؟ انا تاني وحده من اخواني؟ المهم ابي رفع قضيه على حبيبي وهلا مابعرف عنو اشي ؟ لانو موبايلوا عند الشرطه؟ ابوي رافض حبنا كمان لانو حبيبي مو من البحرين بدي حل بدي اهرب ؟ بدي بنت تتحمل بي وتعطيني الحنان ؟ لانو لهلا بيستفزوني واليوم حاولت انتحرت ؟

1

انا عندى ٢٤سنه ومقرره امش من بيت اهلى بعد محاولتين انتحار الى جده فى موضوع انها تمشى تتواصل معايا لوسمحتم محتاجه حد معايا يطمنى لانى خيفه يرجعونى هنا تانى انا مش من الصعيد انامن البحيره انا محتاجه اكمل تعليمى واستقل بنفسى بعيد عن المشاكل والجواز بالعافيه انا اتكلمت مع اهلى كتيرةوقولت طلبتى بس اترفضت ... للفعلا جاده فى انها تمشى

0

طيب انا عندى ٢٤سنه عيزه اكمل تعليمى واشتغل ومش حبه انى اتجوز بعد ماخلصت الدبلوم اهلى حبسونى ٦سنين فى البيت ع اساس الجواز رفضين تمام انى اكمل تعليمى ولو بمعهد تعبت جدا نفسيتى تعبان حاولت الانتحار مرتين ممنوع الخروج حتى لو محتاجه حاجه وبعد ٦اتخطبت لانسان بخيل بيعاملنى وحش اسلوبه وبيرد عليا بطريقه مش كويسه وانا مش مرتاحه معاه واتكلمت مع اهلى وقولتلهم انى مش عيزاه وعيط وصرحت بس رفضين انى اسيبه وهيجوزونى بالعافيه ورفضين انى اتعلم بعد ما ضاع ٦سنين من عمرى انا شيفه انى الحل انى اهرب من البيت عندى مخطط لنفسى واحلام بس خايفه اطلع يمسكونى ويرجعونى تانى مش خيفه ابدا من الموت بس الرجوع اسود من الموت صليت استخاره اكتر من مره ومع كل مره يزيد التلحاح فى الهروب لو حد عارف كان امن ومع بنات وغير مكلف نهرب فيه لحد مايبطلوا يدوراؤا عليا ممكن يتواصل معايا

1

انا جديه جدا والى هتمشى معا تكون ع علم اننا هنكون اخوات ونطمن بعض ونخاف ع بعض

0

انا عاوزة امشي

0

انا نورا 15سنة من القاهرة وزهقانة من الحياه مع اهلي بقت اسوأ حياة ومفيش حرية وع طول بيضربوني وبتظلم انا عاوزة بجد امشي انا جدية مش بهزر

1

0

انا عاوزة امشي بجد

0

0

وانا كمان والله جديه

0

Anonymousانتى بنت فعلا والا الموقع اللى بيدخل فى الكلام ع الانترنت حول موضوع معين

0
0

عاوزة اهرب بجد

0

عاوزة امشي بس محتاجة بنت معاية ونخطط هنروح فين

0

مرحباً Roro Gamal،

أنصحك بقراءة المقال التالي قبل اتخاذ أي قرارات
https://lmarabic.com/love-and-relationships/sexual-harassment/Egyptian-G...

ومشاهدة الفيديو التالي أيضاً
https://lmarabic.com/our-bodies/female-body/Egyptian-girls-leaving-famil...

تحياتي

1

Hhh

0

انا من راى اننا كابنات نجمع بعض ونشوف شقه ونعيش مع بعض والشباب يجمعوا بعض ويعيشوا مع بعض

0

ههههه بتتكلمي جد؟

0

يلا نهرب كلنا

0

حضرتك عاوزة اتواصل معاكي

0

حضرتك عاوزة اتواصل معاكي

0

حضرتك عاوزة اتواصل معاكي

0

وأنا كمان عاوزه امشي بس انا بقدم خطوه وبرجع خطوه عشان انا خايفه من المخاطر الي حتوجهني بره بس اذا احنا كنا مع بعض يعني لقيت بنت معايا او مجموعه من البنات ساعتها حنحس بالأمان وحنواجه الصعوبات مع بعض تمام الخوف اتحل اهو طيب انا مابشتلغش طب حاصرف منين وحاعمل ايه وهكذا مش عارفه ممكن لما امشي ادور والاقي ولا ايه النظام معرفش المهم انا عاوزه ااقولكم حاجه يابنات الكلام ده بس للبنات
من رأيي كل بنت هنا عاوزه تمشي تجيب قلم وورقه وتكتب هيا عاوزه تمشي ليه وايه هيا المميزات والعيوب عند اهلك وايه المميزات والعيوب لما تعيشي لوحدك
فكروا كويس متستعجلوش عشان خطوه ذيه ديه اذا مشيتي فيها مافيش رجوع ومافيش ندم لا انتي حتكملي فيها بصعوبتها وعيوبها ومميزاتها
وكده كده السنه ديه كل حاجه واقفه بسبب الكورنا فافي فرصه نفكر
بس حاقول حاجه مش عارفه انتو حتحسوها ولا لا
الي هيا الدعاء ادعوا ربنا السنه ديه كتير يبدل حالكم الي احسن حال متدعوش بالهروب لا يعني انا مثلا عاوزه اهرب عشان اعيش حياتي واشتغل وحاجات كتير واعيش يومي وحياتي بطريقتي وحياتي تتبدل ادعي ربنا يبدل حالي الي احسن حال متعرفوش ممكن خلال السنه ديه ربنا يهدي اهلك ممكن يبعتلك عريس كويس وتفكيرو كويس وتعملي كل الي نفسك فيه معاه وتحققي كل حاجه معاه او يحصل حاجه تخليكي راضيه متعرفوش بس ادعوا ولو قدرتو تكلمو الاهل يعني تتفهموا معاهم يبقى في نقاش على نقط بديقك او عاوزه تشتغلي او اي حاجه

بعده كده ماحصلش حاجه يعني مافيش جديد يبقى كده مافيش حل الي هو الهروب ونشوف حياتنا طبعا بتخطيط ونشوف ايه النظام
ده الي انا عاوزه ااقولو وانا معكم في انو انا امشي بس خايفه ولو كنت في جماعه ممكن أطمئن شويه بس نفكر كويس ونجيب ورقه وقلم ونكتب عندنا فرصه السنه ديه نستخير ربنا ونفكر كويس وبعمق

0

فكرو كويس واكتبوا كل النعم الي عندكوا فكروا حتى لو زوج او اب شديد ليه تحكمات معينه وحاجات كتير
بس عندك ماما بتحبك وبتخاف عليكي وحضنها بالدنيا عندك اخت بتفضفاضليها اخ حنين يحب يسمعلك صحابك البنات وهكذا كل ده تقدور تسيبو وتبعدو عشان كده ادي نفسكم فرصه في التفكير وشوفوا وادعو ممكن حاجات كتير تتغير

0

فكرت ومفيش حل غير الهروب بجد جربت كل حاجة وبردو مفيش نتيجة انا معنديش حد بيحبني

0

على فكره مش حكايه حب بس يعني انا أهلي بيحبوني جدا وانا بحبهم قوي بس عندهم مشكله تبقى على مزجنا وده غلط علي فكره ماهو ده برضوا موجود لدي الأزواج يبقى عاوزه الواحده تعمل الي هو شيافوا صح فيبداء يشكلها والاوامر مش بتخلص يعني عارفه في أمور لازم نراعي فيها طلبات الشخص سواء زوج او اهل بس ده بيبقى على كلوا يعنى فاضل الهوا يقولك اتنفسي ولا لأ فتحسي نفسك انت فين باقه
فالنسبه لبابا وأهلي بيحبوني بس الي احنا شايفنو لأما كل حاجه توقف مش فاهمين انو الواحده او حتى الواحد لما يكبر بيقي ليه معتقاداتوا وحاجات معينه بتفرق معاه مثلا في شخصيتو وهكذا ا فأنا مثلا انا عارفه لو حمشي ان ماما ممكن يحصلها حاجه وبابا ذاتوا الي هو سبب رئيسي في الي انا فيه ممكن برضوا يحصلوا حاجه ممكن ده الي مخليني ااخر خطوه وراه بس انا بقول لنفسي مش حاعرف اكمل كده انا عاشيه بشخصيه غير شخصيتي في كل حاجه وشغاله امثل عليهم انو راضيه وتمام بس ده كلو كذب يعني لو صبرت دلوقتي مش حاصبر بعدين لانو المفروض حياتك قرارك سعدتك قرارك وهكذا فأنا حافكر كويس قوي ولما اخطى الخطوه حادوس على قلبي وقلوبهم ممكن حابقي انانيه في ده بس هما كانوا انانيين برضوا في الي بيعملوا

0

انا نفس حكايتك دي وتحكمات غير طبيعية في حياتي حتي حلمي اللي نفسي احققه هما بيقولو لا بقولهم طب اي السبب بيقولو هو كدة مع ان حلمي حلو جدا بس هما واقفين قصاد حياتي بطريقة رهيبة وانا فعلا قررت اسيبهم بس المشكلة هروح فين ومع مين

0

ارجو الرد

0

ياريتني معاكم بس انا في ليبيا ونبي نهرب لكن ملقيتش مكان نقدر نقعد فيه واللي من ليبيا يرد عليا

0

بصي ياأختي أول حاجه لازم يبقى معاكي مبلغ على الاقل يكفي سته أشهر قدام وتكون لقيتي شغل طبعا
فحاولي تجمع مبلغ يكفيكي إيجار واكل وكده
ثاني حاجه لو بتشتغلي دلوقتي اعملي حسابك ان مشيتي لازم تسيب الشغل لأن ده المكان سهل قوي اهلك يلاقوكي فيه
ثالت حاجه روحي منطقه غير منطقتك يعني محافظه غير الي انتي فيها
رابع حاجه ودي انا معرفش فيها قوي المفروض اول متروحي هناك تبقى عارف مكان سكن إيجار وطبعا يكون مناسب لمدياتك يعني متحطيش امال تسكني في منطقه راقيه او كويسه يعني المعاكي امشي بيه لحد متستقري وتبدأي حياتك
خامس حاجه يفضل حد معاكي يعني بنت ذيك يعني معاكي حد عشان هنا في مصر ومش عارفه انا صح ولا غلط فكره بنت تعد لوحدها صعبه شويه وحتى لو تقبلوها مش امان قوي تعدي لوحدك
سادس حاجه وديه نقطه مهمه لازم الي حتروحي معاها تبقى كويسه وأخلاق لأنو لو معندهاش اخلاق ممكن تسرقك وهكذا يعني اتإكدي من سلوكيات الشخص الي معاكي عشان المشاكل وكده
سابع حاجه وديه نصحتي ليكي لو عاوزه تمشي بلاش السنه ديه خلاص كل حاجه واقفه بسبب الكورنا وكده يعني صعب تلاقي شغل وهكذا فالأفضل اجليها لحد مالوضع يرجع طبيعي
ثامن حاجه في السنه ديه فكري تاني وادعي قبل ماتخطي الخطوه ديه فكري قوي ادرسي الموضوع قوي من الناحيه النفسيه من ناحيه مامتك وهكذا وخودي بالك انك لما تمشي من البيت في حجات كتير حتتغير في حياتك
النصايح ديه انا بقولها لنفسي قبل مااقولها لحد
انا عن نفسي اه عاوزه امشي بس مأجلها لحد الوضع يرجع طبيعي هنا في مصر وبدي نفسي فرصه ولإهلي فرصه وحدعي ربنا وانا دوما بدعي انو يدبري أمري ويرشدني

1

انا مش بشتغل ومش معاية فلوس بس ممكن اشتغل انا فعلا محتاجة بنت معاية تكون كويسة ونخاف ع بعض محتاجة ونس معاية مش هعرف اهرب لوحدي دة مش ضعف مني لا بس ونس ونكون اصحاب بجد انا فكرت كتير ودعيت وهدعي بس مفيش امل خالص انشاءالله بعد موضوع الكورونا ميخلص همشي بس اخطط الاول انا عاوزة اتواصل مع حضرتك اتواصل ازاي؟ اي بنت حابة نتكلم تبعتلي عالانستجرام....دا اسمي عليه انا 15 سنة

1

انا مش بشتغل بس ممكن اشتغل واجمع
انا فعلا محتاجة بنت تبقة معاية نقف جمب بعض ونبقة صحاب ونخاف علي بعض
انا بردو بدعي زيك بس مفيش امل خالص الحياة مع اهلي بقت مستحيلة بس انشاءالله الدنيا ترجع زي مكانت انا همشي
بس مش هعرف امشي لوحدي دة مش ضعف بس محتاجة ونس
يريت بنت تكلمني ونتقف مع بعض
حضرتك انا اتواصل معاكي ازاي؟
انا 15 سنة

0

انا معاكو اتواصل ازاي

0

حضرتك لو عندك انستا .. فيسبوك..

0

انا 22 سنة بس بيت العيلة ايجار واصحاب العمارة بيعاملونا وحش اوى وعايزين ياخدوا البيت غصب ببلاش والدى الله يرحمه كان عامل مشاكل واحنا بنشوف نتيجتها رغم ان احنا الحمد لله مش مديونين لحد نفسى اعزل بس مش عارفه ابتدى منين او ازاى؟؟

0

عندك انستجرام

0

انتي عندك 15سنه طيب انتي صغيره لسه استنى شويه طيب يعني انتي لو مشيتي ازاي حتعرفي تكملي دراستك وكده عشان كده انا بقؤلك فكري كويس يعني الموضوع ده استنى عاليه على الاقل بعد الجامعه يبقى معاكي شهاده ساعتها انا متخرجه ومخلصه اهو بس لسه مستنيه الفرصه المناسبه لكده وربنا ييسري

0
0

وانا من السعوديه و احب بنت و نبغى نهرب مع بعض لاننا تعبنا من معاملة اهلنا لنا و عمرنا ١٧ بس مو عارفين كيف نهرب و ايش نسوي تعبنا مرره

0

انا كمان عاوزة أهرب

1

طب دلوقتي كل واحده جديه في موضوع المشي خالينا الفتره ديه كل واحده تجمع فلوس يعني على قد ماتقدري حوشي عشان ده مهم لينا كمرحله أولى سواء تم الموضوع واخذنا الخطوه وحتى لو منفعش لأي سبب كان مش حتخسروا حاجه
وانا مبسوطه انو احنا كبنات حاسين ببعض بس انا لحد دلوقتي جديه في خطوه ذي ديه بس خايفه من حجات كتيير وزعلانه في نفس الوقت انو اهلي وده اكيد حيزعلهم بس كل مابفكر شايفه انو امشي هو الحل عشان اشوف حياتي بس خايفه انا لو عملت كده اول مره حتحمل مسؤوليه واول مره في حياتي حشتغل وبعد افكر حيبقى عاليا كل حاجه وإزاي حدبر واعمل خايفه وخايفة من الناس يعني بحسبها وانتو ايه النظام

0

وانا عايزة اهرب وعندي ١٦ سنة وانا من الصعيد مين يهرب معي

0

عندك انستجرام

0

اي بنت عاوزة نتكلم انا جدية جدا في موضوع الهروب وممكن نساعد بعض دة الانستجرام بتاعي ....

0

انا

0

مرحباً Roro Gamal،

غير مسموح بمشاركة بيانات اتصال شخصية، أو محاولة التواصل الشخصي مع أي متابع/ة.

إذا تكرر منك مشاركة بيانات اتصال شخصية سيتم حظرك فوراً.

تحياتي

0

غلط

0

ممكن اعرف معاكى يا روان

0

اهرب

0

إللى عايزه تهرب بجد تبعتلى على الفيس.....وحاطه نفس الصوره دى

0

انا مش لاقياكي عالفيس لو عندك انستا ابعتي

0

مرحباً Kooky Ali،

غير مسموح بمشاركة بيانات الفيسبوك أو بيانات الاتصال الشخصية على المنتدى.

برجاء احترام قواعد المنتدى حتى لا يتم حظرك.

تحياتي

0

وعندى 16 سنه

0

بعتلك ادد

0

انا قبلت الاد

0

يعنى فى بنات كلمتك ولا لسا

0

*

0

عايزة اسيب البيت لو حد جرب الموضوع دا ممكن يفيدني

0

ياريت ممكن ناخد فاكره بس ياريت الرد

1

هتروحو فين معاكم

1

جماعة كل اللي عاوزة تستفسر عن الموضوع دة تبعتلي عالانستجرام
rawangamal356
ويريت تكون من القاهرة لأني من القاهرة

1
0

طيب تمام انا عايزة امشي و مش هسميها هرب لان هرب يعني بتسلل و ان انا واحدة مرتاحة و مصممة علي المشي لا .. انا مش مرتاحة و عايزة ابعد و الي ف البيت عارفين كدا بس محدش بيحس بقلة راحلة حد غير لما يعدي ممكن بنفس الظروف + ان طالما انا الي مش مرتاحة و كلة همة نفسة و حسيت بغصة كتير و حزن اكتر و وحدة بطريقة فظيعة و اهمال و ان انت عايش وسط ناس لو يطولوا يقعطعوا عنك الاوكسجين كانوا عملوها و كلهم عايزينك زي ما انت فكره انك تعيش دي ف حد ذاتها كانها كتيره عليك ايا كان نوع العيشة ابسط الحقوق زي انك تاكل او تبقي شكلا كويس و جميل بتتعد عليك قرايبك زي قلتهم انا عندي 18 سنة ... اسكندرية و عايزة استقل بس مش عارفة لسة اروح فين

0

my instgram rawan.a.fawaz

1

طيب انا ولد وحوار الهروب ده دايما ع بالي وعمره ما فارقني هو والانتحار وانا فعلا هربت قبل كدة ومكنش معايا فلوس خالص جمعت شوية فلوس من صحابي وروحت عند اختي قعدت عندها كام يوم ارتاح وبعد كدة نزلت روحت قعدت عن صحبي ولما لفيت ان المشاكل بدات تتحل رجعت وقعدت فترة والمشاكل رجعت تاني دلوقتي والمرة دي فكرت ف الانتحار حرفيا انا ع بعد خطوة من كدة بس كل اما افكر ف ربنا ارجع ف قراري وخلاص انا مبقتش قادر اعيش اكنر من كدة معشتش يوم عدل ف حياتي ولا حسيت بطعم الانبساط حتي ف طفولتي دايما كنت بعيط وحزين ومكتئب ومحدش حاسس بيا وانا خلاص مبقاش عندي مجهود

0

أولا وقبل كل شيء اعرفي انه اكو كائنات لا تعوض واغلى من كنوز الدنيا كلها اسمهم (الاهل) هذا أولا ، ثانيا لا تجيبين العار لاهلچ وانتم مجتمع عربي وهمه القال والقيل ، ثالثا والأهم من هذا كله خلي حد لخطواتچ وقراراتچ وتصرفاتچ وبشي صحيح مو غلط وماكو شي يعوض عن الأهل وما تلاگین راحة بعيد عن اهلچ ولا ناس تحبچ وتخاف علیچ مثل اهلچ ولا ناس یعرفون مصلحتچ مثل اهلچ وانتي عبارة عن شخص غير متزن ومو عارفة شتسوين ، حكمي عقلچ ولاتکونین مغفلة والناس ببيوتها وما خلصت من جرائم وافترائات المجرمين والمنحرفين الانجاس وخير مثال امامچ هي المتحدثة ، لما افترى علية وارتكب بحقي كل انواع الجرائم اقذر وانجس واوسخ المجرمين اللي سيطه بين الناس هو العهر والفواحش والزنا والعهر والمعاصي لدرجة الناس يتجنبوه ويتحاشوه ويتنگسون منه وواصل لعمر المفروض یکون به جد ولکن من عهره ولعنة ألله عليه وطرده من رحمة ألله ألله فضحه وكشفه للناس بعهره ومعاصيه وباقي يريد زواج ويدور ناس نظيفة وطاهرة ومحد ينطيه مرا بسبب سمعته الوسخة وسيطه النجس واصل لآخر الدنيا جوة الحضيض حرامي سارق مجرم تاجر وطعن بسمعة عشيرة كاملة ع الانترنت باطل وبلا ذنب بس هدفه كان يأذي ناس بسمعتهم كونه عاهر نذل جبان وسافل وما اكتفى بهذا الشي النجس وانما وصل به حال الجريمة إلى الدخول لبيت شريف و مستور وبمادة اجرامية مخدرة اعتدى هو وعصابته على شرف بنات العائلة كلها وسبب امراض جنسية لخواتي جريمته قبل سنة وأكثر من شهر ، انفضح بجرائمه كلها من اول تخطيط لآخر تدبير لدرجة مارح يهرب من اي جريمة ارتكبها هذا غير انه قصده الجنائي معروف وواضح للناس وللجنايات كونه عاهر صاحب سوابق والى الآن مستمر بعهره وعايش على هالشي ويموت على هذا الشي وينبعث على هذا الشي متاكدة من نهايته القذرة ، وكل هذا اللي خططله ودبرله وآني بنت شريفة وبريئة ولا شايفته ولا حاچیة وياه ولا الي صلة بعاهر او زاني عاصي منحرف بلا اخلاق ولا ضمير ولا ذمة وعائلة ساقطة للتالي للتالي هذا المجرم الاول عندنا بالمدينة وخيسته وسيطه القذر بين الناس وأصل لآخر الدنيا بالوقت اللي آني اشرف واستر بنت شريفة وحريصة على نفسي وعلى اهلي ، انتبهي لخطواتچ واحرص على نفسچ وعلی اهلچ

0

طيب يشباب نجمع بعض كده كلنا ونخطط مع بعض عشان نعملها سوا لو ممكن حد يعرف يتواصل معايا

0

كلو يكتب الانستا او الفيس ونعمل جروب نشوف نقدر نعملها ازاي سوا عشان انا كمان هموت وابعد عن البيت ده

0

Roro Gamal

1

يشباب محدش يعملها لوحده لازم نكون كتير حد يرد عليا ابعتولي ارقمكوا وهنتواصل مع بعض ونتفق ع كل حاجه انا ما سدقت لقيتكوا

0

01097399048 دا رقمي كلموني ضروري بجد ..

1

اللي عايز الموضوع بجد يكلمني ونتمل جرووب

0

دا بجد

0

اا

1

انا عايزه اهرب

0

Raawwaan DA اكونت الفيس بتاعي دة كلموني وقولوا انكوا م هنا ونعمل جروب نتفق فيه

0

انا 16 سنه ونص حاليا عايشه ف سجن بمعنى الكلمه وحالتي النفسيه تحت الصفر وبكره اهلي ومش عايزة اعيش معاهم وعايزة اهرب وعندي خطه بس خايفه ابقا لوحدي وانتوا ربنا بعتكوا ليا م السما اقسم بالله ف بالله عليكوا لو انتوا جديين ف الموضوع دة كلموني ونتفق كلنا ونتعرف ع بعض الاول يعني وكدة واقولكوا ع الخطه ونظبط الدنيا ونشوف هنعمل اي اكونت الفيس ب الاسم دة Raawwaan DA معتقدش في اكونت تاني بنفس الاسم عموما هتلاقي البروفايل بابلك ومعظمه بوستس حزن ف كلموني قولولي انكوا م هنا عشان اعرف يعني وارد عليكوا

0

انا 16 سنه ونص حاليا عايشه ف سجن بمعنى الكلمه وحالتي النفسيه تحت الصفر وبكره اهلي ومش عايزة اعيش معاهم وعايزة اهرب وعندي خطه بس خايفه ابقا لوحدي وانتوا ربنا بعتكوا ليا م السما اقسم بالله ف بالله عليكوا لو انتوا جديين ف الموضوع دة كلموني ونتفق كلنا ونتعرف ع بعض الاول يعني وكدة واقولكوا ع الخطه ونظبط الدنيا ونشوف هنعمل اي اكونت الفيس ب الاسم دة Raawwaan DA معتقدش في اكونت تاني بنفس الاسم عموما هتلاقي البروفايل بابلك ومعظمه بوستس حزن ف كلموني قولولي انكوا م هنا عشان اعرف يعني وارد عليكوا

0

ازاي اكلمك انا معنديش الفيس

1

اعملي اكونت م ع جوجل ومتضيفيش عليه حد م اهلك او كدة

0

مش بعرف اعملوا

0

اتواصلى معاها و هنتجمع كلنا 01123942845

0

دا رقمك ولا رقم مين واسمها اي

0

رقم بنت معايا كلميها وهي هتفهمك كل حاجه

0

تمام معلشي انا بكلم من علي الكمبيوتر عادي لو اتصلت عليها من تليفون ماما ولا لا وهي اسمها اي معلشي اول اما اكلمها اقولها اي هتعرفني ازاي افتح الكلام معها ازاي انا بتوتر اما بتكلم مع احد في التليفون اكيد فاهمه قصدي قوليلي انتي اقولها اي

0

انتي عندك فيس ؟ لو معندكيش اعملي اكونت جديد وكلميني من عليه ولا مش هينفع تفتحي فيس قصدك ؟

0

دوري ع اليوتيوب ازاي تعملي اكونت ع الفيس واعمليه سهل

0

لا معنديش بس هحاول اعمله لو معرفتش اعمله اعمل اي

0

لو عندك واتس كلمي البنت صاحبه الرقم اللي فوق

0

معنديش واتس ولا فيس وحاولت اعمل الفيس معرفتش اعمل اي

0

معنديش واتس ولا فيس وحاولت اعمل الفيس معرفتش اعمل اي

0

طب عندك اي برنامج نكلمك م عليه زي تليجرام مثلا + انتي عندك كام سنه

0

طب عندك اي برنامج نكلمك م عليه زي تليجرام مثلا + انتي عندك كام سنه

0

عندي 16 سنه معنديش تلجرام في تطبيق اسمه الامينو فيه منتديات كتير وجروبات

0

عندي 16 سنه معنديش تلجرام في تطبيق اسمه الامينو فيه منتديات كتير وجروبات

0

طب حاولي تنزلي اي حاجه او تعملي واتس أو تليجرام دول سهلين بالرقم بس

0

انزلهم ازاي انا مش معايا تليفون

0

امممممممم

0

انا عندي 20 سنة وعايز اهرب بس مكسل اقوم البس , لو نقدر نتواصل وحد يجي يلبسني البنطلون اكون شاكر

0

انا عندي 20 سنة بدي اهرب من البيت لانهم حابسيني لا سفر لا خروج لا عمل الحبس بالبيت شو عملت في حياتي حتى يصرا معي هيك ازا كان في حد يساعدني