الصحة الجنسية

تم نشره من قِبل Anonymous

هحكلمك تجربتى بالتفصيل كان حياتى طبيعيه وكل حاجه قبل ما اعرف بوجود غشاء البكاره وساعاتعا كنت 13 سنه .. المهم بقى حصلتلى مشكاه بالشطافه ونزل منى زى دم بنى او اصفر كده قولت لماما ودتنى للدكتور وفحصنى وقال سليم المهم بقى كنت نسيت الموضوع ده خالص والله لحد ما بقى عندى 16 سنه قريت ان غشاء البكاره بيتمزق بسهوله اى حركه غير معتاده تمزقه جالى هوس زبقيت افحص نفسي لمده عشرين يوم كتييير اوى ومكنش الشكل بيتغير بس حسيت فى الاواخر ان شكل الفتحه اتغير او وسعت وبقت نجمه مش عارفه ممكن عشان اختلاف الوضعيات والاماكن مش هارفه بس انا فاكره ومتأكده انى عمرى ما دخلت صابعى لامى بكون شايفه قدامى فى المرايه يدوب بفتح الاشفار واقفلها بس فهل ممكن اكون دخلت صابعى من غير ما اشوف او اخد بالى ومنزلش منى دم ولا مره الحمد لله بس ساعات بكون متوتره وبفتح الاشفار واقفلها اكتر من مره بس بكون متأكده والله مدخلتش حاجه وايه سبب ان الفتحه اختلفت هلى كتره الفحص ممكن يفضها مم غير ما اخد بالى والله ندمانه على الى عملته وعمرى ما هفحص نادفسي تانى ارجوكوا ردوا رد صرييييح وممكن يكون الدكتور يكون اخطأ من الاول وافوض امرى لله واتوكل عليه ولا اما اكبر واتجوز لازم افحص عند دكتوره بس خايفه من ده عشان لو طلع متمزق مش هعرف اتصرف بجد ارونى ونبى

الإجابة
0

مرحباً Doha،

أرغب في أن أوضح لك أولاً أنه لا يمكن لأي فتاة فحص غشاء البكارة الخاص بها ذاتياً، وأن ما ترينه قد لا يكون الغشاء أصلاً وإنما جزء من جدار المهبل أو غيره.

فيما يتعلق بشطاف المياه، فلا يمكن أن يؤدي لفض غشاء البكارة، أما عن إذا كنت قد قمتِ بإدخال إصبعك أم لا، فهو أمر لا يستطيع أحد تحديده غيرك أنتِ.

من ناحية أخرى، قد يكون من المفيد أن تعلمي أن فحص غشاء البكارة يتحول في بعض الأحيان إلى هوس لدى بعض الفتيات رغم عدم جدواه، لذا إحذري الوقوع في هذا الفخ، ولا تحاولي فحص نفسك ثانية. غشاء البكارة ينفض بإدخال الأصابع أو قضيب منتصب أو أي جسم صلب داخل فتحة المهبل. فإذا لم يحدث أي من ذلك، فهو على الأرجح سليم ولا داعي لفحصه.

لمزيد من المعلومات عن العذرية وغشاء البكارة، يمكنك مطالعة:
كيف أعرف أنها ما زالت عذراء؟
https://lmarabic.com/our-bodies/virginity/question-how-do-i-know-shes-st...

ثلاثون سؤالاً في العذرية وغشاء البكارة
https://lmarabic.com/our-bodies/virginity/30-questions-about-virginity-h...

أنواع وأشكال غشاء البكارة المختلفة https://lmarabic.com/our-bodies/virginity/video-hymen-and-virginity

تحياتي.