العلاقات

تم نشره من قِبل Hassanmoussa

اتعرفت على واحده وحبينا بعض اوى وارتبطنا وهى بنت محترمه اوى وانا شهوانى بس حبيتها بجد و وعدتها بالجواز حصلت بينا بعض اللمسات والاحضان وهى بتحبنى جدا وكل يوم تتعلق بيا اكتر من الاول بس انا حصلتلى ظروف نفسيه واتقفلت من كل البنات وبعدت عنها وهى تعبت نفسيا رجعت كلمتها تانى بس قولتلها نكون اخوات هى رافضه ومش عارفه تتعامل معايا اخوات وكل شويه تجبلى سيره الحب واللى كان بينا
انا مش عارف انا ليه بقسى عليها وقافل من الجواز بالرغم من انى كنت عاشقها وكنت رافض الجواز ورجعت افكر فيه عشانها
عايز اعرف المفروض اعمل ايه دلوقتى هى البنت صعبانه عليا اوى ومتستاهلش منى كده مع العلم انا مش بصلى وعلاقتى بربنا مش قويه

الإجابة
1

لازم تصلي، ربنا يهدينا جميعا
اذا كنت تخاف عليها فعلا فلا تقترب منها ولا تتواصل معها الا اذا كنت ترغب في الزواج، احذر

بصراحة
0

بصراحه انا مش عارف انا عايز ايه بس هى بتحبنى اوى ومش عارف اعمل ايه معاها
هى انسانه محترمه اوى وملهاش ف الغلط بصراحه وانا ظلمتها
طلبت منها نكون اخوات وهى رفضت
ايه العمل؟!

0

مرحباً حسن،

لا أعلم ما هي الظروف النفسية أو الملابسات التي أدت إلى انصرافك عن الحب والارتباط، ولكن أتمنى أن تكون حريص على تلقي الدعم النفسي الذي تحتاج إليه من شخص متخصص.

من الجيد أنك صريح في مشاعرك مع الفتاة التي تتحدث معها، وننصحك أن تستمر في ذلك بغض النظر عن ردة فعلها أو مشاعرها تجاهك، فهو أفضل من خداعها أو الارتباط بها تحت وطأة الشعور بالذنب، ثم فشل العلاقة مرة أخرى بعد فترة من الوقت.

تأكد أنها سوف تستوعب ما تقوله إن آجلاً أو عاجلاً، ولكنها تحاول الدفاع عن حبها الآن.

اثبت على موقفك وصراحتك.

تحياتي.

0

انا بالفعل ثابت على موقفى
بس هل لما ظروفى تتحسن ممكن نرجع لبعض وممكن انا احس بالذنب اكتر وارجعلها وهل هى هتسامحنى على اللى عملته فيها ولا انا كده خلاص خسرتها ومفيش امل ف رجوعنا؟!

0

مرحباَ حسن،
هو أمر يرجع لها وللتوقيت. ركز على استعادة لياقتك النفسية أولاً واترك ذلك لحينه.
تحياتي.