الحمل

تم نشره من قِبل Monaahmaad

سلام عليكم ارجوكم ساعدوني
حصل جماع بيننا وعند القدف اخرج قضيبه على بطني وانزل الساىل المنوي وامسحه قضيبه بلمنديل وانا غسلت المهبل بلماء وجففته بلمناديل و وبعد دقايق معدوده اكملنا الجماع اولاً ب حك القضيب على المهبل وادخاله اولاً كان جفاف في المهبل وبعدها اترطبت المنطقه .. علماً انه الجماع قبل التبويض كان يوم ١٢ وحصل الجماع يوم ١١ .. وانا لست بكر
هل يمكن ان يحصل حمل من المذي الذي يسبق القذف او بعده لانه يحمل حيوانات منويه على حسب علمي ؟!
او تعرض الحيوان المنوي للهواء او نقط من العاب او الماء العادي يفقد خاصيته لتلقيح او السباحه ؟!
هل يمكن ان يحصل حمل في حالتي هذه بدات اشعر بلخوف واستخدم الاعشاب قرفه وزنجبيل وميرميه وشاي وبقدونس والقفز والحري والمشي لااريد الحمل رجاءً ردو على رسالتي مهمومه جداً الدوره باقي لها ١٩ يوم وقلت اللحق الحمل من بدايته ادا كان موجود دورتي منتظمه وجاتني يوم ٢٩ الشهر الي مضى وخايفه جداً ارجوكم ساعدوني

الإجابة
0

السلام عليكم ارجو منكم الرد لاني في حاله نفسيه صعبه جداً وشكراً مقدماً

انا دورتي منتظمه الشهر الي مضى كانت ٢٩ ويوم التبويض ١٢ وحصل جماع يوم ١١ علماً انه قدف خارج المهبل على بطني وقمت بغسل المني وتمسيح وتشطيف المنطقه وهوا قام بمسح القضيب فقط بدون ماء وبعد دقاىق معدوده اكلمنا الجماع للمره التانيه بحك القضيب على المهبل وادخاله كانت المنطقه جافه جداً واستمر الجماع
يوال هل يمكن الحمل من المذي بعد القذف ؟ لانه بحثت واتصح ان المذي يحمل حيوانات ؟؟ شربت قرفه و زنجبيل و ميراميه وبقدونس انا في حال الله يعلم به رجاءً ردو علي فيدوني

0

لماذا انتى قلقة هل هو زوجك ام خطيبك

0

خطيبي

0

احتمال الحمل وارد بس مش اكيد ممكن تعملى اختبار حمل
هل ظهر عليك اى اعراض حمل؟

0

اقرازات اتغيرتي حبوب في الوجه نوم

0

هل حصل تقل او زيادة فى حجم الثديين

0

لا

0

حدوث الحمل بالطريقة الى انتى قولتها صعب بس المشكلة انو دخل تانى وكمل ممكن كان لسة فى حيوانات منوية على قضيبه

0

مسحه بلمنديل وانا قمت غسلت المهبل بلماء وغسلت المني مني وجففت المنطقه وتقريباً دقايق واكملنا كان الجماع في البدايه كانت المنطقه جفاف وبعدها عادي

0

عايزة نصيحتى انا عارف انك قلقانة جدا - المشروبات والكلام ده لو فى حمل مش هيأثر
الحل عشان تهدى وتستريحى نفسيا انك تتوبى وتعاهدى ربنا انك مش هتعملى كده تانى ابدا وتستغفرى ربنا على قد ما تقدرى
وتقولى لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
وربنا هينجيكى ويسترك بس بشرط التوبة النصوحة

0

صحيح ونعم ب الله اتوكلت عليه
ولكن الظروف ماتسمح اني اتزوجه حالياً الا بعد سنتين ف خايفه من اهلي واهله وادا كان الحمل في بدايته الاسابيع الاولى مو مشكله نلحق الموضوع والحمدالله على كل حال

0

ان شاء الله مش هيكون حمل عشان ابنكم المستقبلى يكون ابن حلال
طبعا مينفعش انكم تنامو مع بعض قبل الزواج عشان ده زنا
خليه يكتب عليكى

0

كاتب عليا عملنا ملكه هوا زوجي ولكن لسى الفرح يعني في عيون الناس مخطوبين لسى

0

طيب الحمد لله
مفيش مشكلة خالص بس خلى بالك

0

مشكلتي الان على الحمل كيف لو ثبت جداً خايفه وبشرب اعشاب كتير واتحرك كتير ابغى اي حاجه تنزل الدوره

0

الاعشاب والحركة عمرها ما هتخلى الحمل ينزل حتى لو شربتى برميل اعشاب وجريتى المارثون

0

لو الدورة اتاخرت اسبوع بعد معادها اعملى اختبار حمل

0

هههههههههههههههههههههههههه طب اعمل ايه بعد اختبار الحمل لوكان ايجابي ؟ وتعدي اسابيع واسابيع ويبان

0

اعملو فرح وملكة بسرعة

0

هوا في امريكا من يومين سافر ومحانقدر نعمل اي حاجه بسرعه والله مره مهمومه ونفسيتي تعبانه

0

اصبرى يمكن ميكونش فى حمل

0

بس بطلو شفاوة لحد ما تعملو ملكة

0

ههههههههههههههههههه شقاوة ايه مفيش شقاوه الا بعد سنتين

0

شكله كده مبتعث او بيدرس
فى امريكا

0

ايوه مبتعث والله اني خايفه وشايله هم للحمل دا ماني مستعده للمشاكل فكرت اخد اسبرين قبل الدوره ماتجي

0

الاسبرين ملوش اى فايدة لو فى حمل - بلاش

0

اجل ايش الي له فايده الغى اللحق قبل ما اكمل شهر بعد الدوره بعدين تسير مضاعفات

0

باقى على ميعاد دورتك كام يوم

0

٩ ايام

0

فى حبوب بتتاخد بعد الجماع علطول بس انتى أتأخرتى كده مينفعش

0

اعطيني اسمها

0

مرحباً عزيزتي،

أشعر بقلقك. هُناك إحتمالية ضعيفة لحدوث حمل، لأن وسيلة العزل (إخراج القضيب من المهبل قبل القذف مباشرة) ليست فعالة بنسبة كبيرة، لأن المذي يحتوي أحياناً على الحيوانات المنوية التي قد تسبب الحمل.

تعرض المني للهواء أو الماء أو الملابس يسبب موت فوري للحيوانات المنوية، ولكن إذا تم القذف (وأحياناً نزول المذي) مباشرة داخل أو على فتحة المهبل يمكن حدوث حمل.

شرب الأعشاب والقفز والمشي ليس لهم أي تأثير على إمكانية الحمل، فيمكنك التوقف عنهم.

لا يمكنك الآن سوى إنتظار حيضك القادم، وإذا تأخر عن موعده أنصحك بإجراء إختبار حمل منزلي للتأكد من عدم وجود حمل.

في المستقبل، أنصحك بإستخدام وسيلة منع حمل أكثر فاعلية مثل الواقي الذكري أو غيره من الوسائل التي يمكنك التعرف عليها م قسم الموسوعة بالرابط التالي
https://lmarabic.com/birth-control/choosing-the-right-birth-control/birt...

وفي الطواريء، يمكنك استخدام حبوب منع الحمل الطارئة خلال 3 - 5 أيام بعد العلاقة لمنع الحمل.
تعرفي على المزيد عن وسائل منع الحمل الطارئة من الرابط التالي
https://lmarabic.com/birth-control/emergency-contraception-top-five-facts

محبتي