العلاقات

تم نشره من قِبل Gameela

انا تعرفت على شاب من مواقع التواصل وبقينا اصحاب اوي اوي وعلى طول بنتكلم مع بعض، وبعد فترة التقينا اكتر من مرة واعترف ليا بحبو، وكان محترم اوي ولا عمرو عمل حركة كدة ولا كدة.. المهم حصلتله ظروف بقى وضعه سيء، عرضت عليه اديه فلوس كان في الاول رافض الفكرة اوي وكان يتعصب جدا لكن بعد اصراري وافق ياخد، وبعد كدة بفترة بقى يلمح انو محتاج ومفيش حد يديه لا صحابو ولا قرايبو فإديته كمان مرة وبقى يكلمني انو حيردهوملي يوم ما يظبط وضعو وانو مش ناسي معروفي ويفضل دايمن يذكرني اني ساعدتو وقت زنقتو، بس بقى الايام دية يطلب مني ويلح بشكل مباشر انو عايز اجبلو حاجات او عايز فلوس وانو مزنوق ومضطر عليها وانا بقالي فترة مطنشاه وما اديتوش حاجة لأن الفار بدا يلعب فحجري، هو ده اسمو ايه؟ استغلال ولا خلاص استسهال و اتعود اني افضل اديه لما يطلب؟
ساعدوني اعمل ايه وازاي اتأكد من صدقه معايا؟

الإجابة
0

اه استغلال وبلاش اي تعملات ماديه مع حد ما تعرفهوش

0

ازاي بقى تقولي حد متعرفهوش، احنا كنا نقضي يوم كامل نتكلم سوا واصبحنا صحاب وعلاقتنا بقت قوية وتقابلنا كتير واعترفلي بحبو وانا تعلقت بيه اوي
وانا اديتو الفلوس بعد مل علاقتنا قويت وحبيت اقف جنبو

0

كل ده نش كافي وبعد ما اديتلو الفلوس هل رجعها ولا طلب تاني

0

لا لسا ما رجعش حاجة لإنو لسا ما لاقاش شغل لكنه بيفضل يذكرني بجميلي معاه وانو مستحيل ينسى معروفي معاه وانو اول ما يشتغل يردهملي

0

خلاص ده شي يرجعلك وانتي اللي تقيميه مش احنا وربنا يفك زنقته ويتمم لكم علي خير

0

لو سمحت حضرتك انا طلبت نصيحة، وحضرتك سألتني اسئلة وجاوبت، ممكن بقى تقولي نصيحة وتبين الاسباب لو سمحت ؟

0

يابنت الحلال مش محتاجة نصيحة باينة زي الشمس واحد عمل عليك فيلم حتي لو مش شغال او عاطل مثلا حسسك ف الاول بالامان وانه مش عاوز فلوس ورفض وبعدين اخد مرة والتانية ودلوقتي بيطلب تاني تفتكري دا راجل ويشيل مسئولية انا لو راجل وبحب واحدة اشتغل باي فلوس واجيب مصاريفي ومطلبش من اي مخلوق ولا حتي اللي بحبها .... انا رائي تبعدي عنه وتقلوليه انت عليك مبلغ كذا عوزاه لو افترضنا عنده عزة نفس وجابة خديه وريحي دماغك وابعدي عنه لو مجبهوش وقالك معرفكيش واجبلك منين يبقي بان ع حقيقته وكل سنة وانتي طيبة مش محتاجة فتي كتير ف كلتا الحالات سبيه دي نصحيتي ليكي وربنا يسعدك

0

نصيحتي انك تبطلي تديلو فلوس والسبب انك طول مابتديلو مش هايشتغل وتفضلو كده لمده كبيره

0

رد على جواب الاستاذ Ahmed Alnaker:
معاك حق انا برضو بحسو ميقدرش يتحمل مسؤولية وممكن يكون بدأ يستغلني، لكن مقدرش اطلب منو الفلوس لإنو مبيشتغلش و على طول بيفضل يقولي انهو معهوش فلوس خالص وعلى فكرة هو لسا بيكمل تعليمه وحيتخرج قريب

0

رد على جواب الاستاذ محمد 1212:
هو دلوقت لسا بيدرس وميقدرش يشتغل، لكن انا هوقف الفلوس ومش هديه كمان وهشوف ازاي هيبدأ يعاملني،
وسؤال هو عادي ممكن الشاب يطلب فلوس من حبيبته لو اتزنق ولا دة بيعتمد على الشخص؟

0

لامش عادي خالص بيعتمد علي شخصيت كل راجل
بس عموما الراجل الشرقي مابيحبش حد يصرف عليه خصوصا لما تكون البنت اللي مرتبط بيها حتي لو مراته

0

ماطلبيش منو الفلوس بس علي الاقل ماتدلوش تاني ومعلش هو اخد منك كام لحد دلوقت والراجل السوي ممكن يقبل من حد مساعده للظروف الصعبه جداااا وهو مش بيطلبها كمان

0

هو اخد مني ٢٥٠٠ جنيه، هو فعلا بيمر بظروف قاهرة عشان كدة ساعدته لكن لي خلاني اشك انو بقى ما يخجلش من انو يطلب مني فلوس وكأنه حاجة طبيعية

0

مرحباً Gameela،

إذا كانت تصرفاته تثير الشك بقلبك، فهو بالطبع غير مريح. ثقي بأحاسيسك، حتى ولو حاول إقناعك بعكسها.

قد تكوني وقعتِ ضحية محتال متمكن ومتمرس، يبحث عن المال بتمثيل الحب، أو مجرد شاب وجد فرصة سهلة للدعم المادي فإعتمد عليها وإعتبرها مصدر دخله بحجة الظروف.

قد تكون ظروفه حقاً صعبة، ولكن حتى في هذه الحالة، ليست مسئوليتك أن تدعميه مادياً. 

بالنسبة لسؤالك عن مشاركة الأعباء المادية في العلاقات العاطفية، فلا توجد قاعدة عامة، ولكن البعض يفضل ألا يشارك في الأعباء المادية، إلا إذا كانت العلاقة قوية والثقة شديدة، والطرف الآخر أثبت بالدليل أنه شخص مسئول وغير معتمد على الشريك/ة كنوع من الإستسهال أو الإعتمادية السلبية. 

يرجع القرار لكِ في النهاية، بعد التفكير الجيد. 

تحياتي

0

كفيه اللي خدو ماتدلوش تاني ولو معملته اتغيرت سبيه

0

انا متشكرة اوي اوي ليكو واكيد هاخد بنصايحكوو ميرسيي اوووي

0

العفو في حاجه احنا موجودين واتمنالك زوج مناسب وحبيب وفي وحياة سعيده

0

بجد متشكرة اوي ولردودك السريعة ربنا يحفظك استاذ محمد، وربنا يفوقني من الغيبوبة لي اسمها حب دي لي بتعميني عن اني اشوف الحقايق وبتخليني دايمن اطلع اعذار للي بحبو وما ارفضلوش طلب لكن الحمد لله بقالي شهرين ما اديتوش حاجة بالرغم من تلميحاته المستمرة انو معهوش حاجة وعن ظروفه الصعبه ومشكلتي اني مبقدرش اقولو صراحة اني مش هقدر اساعده لانو احيانا بيطلب حاجات تكلفتها بسيطة زي كرت شحن مثلا فبخاف يفتكرني برفض بسبب بخل او حاجه

0

تسلمي رينا يعزك فعلا الحب بيعمينا عن حاجات كتير ويخلينا نتنازل عن حاجات مهمه احيانا كل للاسف علشان خيفين من الوحده علي العموم خالي قلبك وعقلك شغتلين مع بعص علي قد ما تقدري وانا شايف النقطه دي فيكي كويسه في بنات بتبهدل نفسها وتدمر حياتها بسبب قلبها

1

معاك حق احنا البنات بنستخدم قلبنا اكتر من عقلنا وهنا مشكلتنا، عالعموم متشكرة، ربنا يقدرك دايمن على فعل الخير ويسعدك ويفرح قلبك