الجسد

تم نشره من قِبل byunrie7

انا عندي20سنه عندي الدوره مره تنتطم و مره تغيب بالشهرين و ممكن اكتر و تنتطم بعدها و بعدها تتقطع حالياً هي داخله علي شهرين مجاتليش كمان بقالي يومين عندي افرازات بشكل غريب زياده عن اللزوم و من كام يوم نزل افراز و كان في، دم تجاهلته قلت يمكن من الامساك عندي بعدها الافرازات كانت صفرا و نضفت نفسي و بغير كل مره و كانت احياناً تبقي كتل ناشفه شويه و بعدها بقت بيضا و اقل سماكه عنها و بعدها بلاحظ من تحت في سائل لزج و احياناً بلاقيه خفيف و احياناً تقيل و بحس، بوجع في جنابي و بطني احياناً في حرقان لما بدخل، الحمام
انا مش عارفه وضعي و جربت الغسول قلت يمكن دي بكتريا و كنت بحط نقطه منه علي مايه كتيره و يستخدمها و ده الي حد ما قلل الحكه بس لسه نفس الافرازات الكتيره عندي و بحس بضغط من تحت لما بقعد او بوطي مع اني بلبس هدوم واسعه

الإجابة
0

أهلاً بك، العديد من الاسباب قد تؤدي إلى عدم انتظام الدورة الشهرية، مثل اضطراب مستوى الهرمونات وسوء التغذية والتوتر والقلق الشديدين وتعاطي بعض أنواع العقاقير.

ننصحك بزيارة طبيب/ة النساء لعمل التحاليل والفحوصات اللازمة للوقوف على أسباب عدم انتظام دورتك وعلاجها.

وجود الإفرازات المهبلية الكثيفة بالإضافة إلى الشعور بالحكة في المهبل يدل على إصابتك بعدوى مهبلية على الأرجح، وهو ما يحتاج أيضاً للفحص من قبل طبيب/ة النساء لوصف العلاج اللازم.

تحياتنا