الممارسة الحميمية

تم نشره من قِبل NoorMoor

حصل بيني وبين خطيبي علاقة سطحية ونزل السائل علي فتحت الشرج فخايفه يكون السائل تسرب ووصل لفتحة المهبل ويحصل حمل
هل ممكن يحدث ولو حدث هل ممكن ف حاجه تمنع دا يحصل ارجو الرد ؟؟

الإجابة
1

اة في حبوب منع الحمل طارئة بس لازم تاخد في خلال 72 ساعة

Ahmed
0

مرحباً NoorMoor،

نعم، إذا تسرب السائل المنوي ووصل للمهبل قد يسبب حمل، ولكن إحتمالية حدوث ذلك ضعيفة جداً.

في المستقبل، أنصحك بإستخدام الواقي الذكري لمنع الحمل الغير مرغوب فيه، أو تجنب إحتكاك الأعضاء الجنسية بدون ملابس و/أو القذف على المهبل.

أنصحك أيضاً بالتعرف على حبوب منع الحمل الطارئة من المقال التالي
https://lmarabic.com/pregnancy/unsure-about-being-pregnant/emergency-con...

حبوب منع الحمل الطارئة هي حبوب تستخدم في الطواريء لمنع الحمل بعد العلاقة. لابد وأن تستخدم بعد العلاقة مباشرة ولمدة تصل ل 3 أيام، أو 5 أيام مع بعض أنواع الحبوب.

لابد من إستخدام الحبوب بشكل صحيح حسب الإرشادات الخاصة بنوع الحبوب حتى تكون فعالة.

تحياتي

0

طيب حتي لو انا مش متاكده ؟؟
انا جبت Contraplan واخدته تقريبا بعد ٢٤ ساعه يعني ممكن ف حدود ٣٠ ساعه ف خايفه يكون ف ضرر وحاليا حاسه زي حرقان خايفه لما اكون اخرت حصل حمل
ارجو الرد

0

وبردو للاستفسار قبل حدوث العلاقة دي انا الدورة كانت عندي يوم ٧ ف الشهر ومن سعتها اطهرت منها ع اليوم الخامس ومن بعد اليوم الخامس كانت افرزات بني وكانت موجوده لغايه قبل العلاقة بيوم

0

طالما ختيها قبل 72 ساعة كده مفعولها هيشتغل والافرازات دي طبيعية وفي اوقات كتير بينزل دم فب في غير معاد الدورة فاطمني ومتشغليش بالك

Ahmed
0

ربنا يستر بجد