مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل Zubia

انا عندي 28 سنة غير متزوجة اتعملي الختان وانا صغيرة اوي فمش فاكره تفاصيل ليه زي بنات تانية اتربيت ع اني ملمسش جسمي وملعبش فيه أول مرة اعرف ازاي العلاقة بتم بين الراجل والست وموضوع ادخال القضيب في المهبل كان عندي 19 سنة ايام الكلية واتصدمت ساعتها وبقيت اتجنب اي حوار للبنات فيه تفاصيل حاجات زي كده وأول مرة اسمع عن العادة السرية كان عندي فوق ال21 وساعتها كان من القنوات العربية اللي بتقول انها عادة غلط وخطر ع اللي بيعملها بعدين ابتديت اقرا من مصادر تانية وعرفت ان تقريبا اغلب الناس بتعملها رجالة وستات وانها بالعكس مفيدة خاصة في المجتمعات المنغلقة اللي مش بيتم فيها الجنس خارج اطار الزواج وكمان بتساعد الشخص يتعرف ع جسمه ويعرف ايه الاماكن اللي بتثيره.. المشكلة اني عمري ما عملت العادة السرية دي ومش عارفة اتخيل نفسي بعملها اطلاقاً وحتى مش بلمس صدري او اي اماكن تانية بطريقة sexual حتى فاكرة لما بقول لصاحبتي كده مصدقتنيش.. يوم ما بحس اني horny يا اما بتخيل اني بعمل علاقة مع حد ف خيالي واللي ممكن جدا ساعتها متخيلش شكل الشخص ده او اني اتفرج ع بورن بس مش دايما يعني مرة كل شهر او شهرين.. عايزة اعرف هل انا كده فيا حاجة غلط؟ هل لازم امارس العادة دي؟ هل لو اتجوزت ف يوم هأواجه مشاكل بسبب الموضوع ده؟ وهل لو ماتجوزتش وده الاحتمال الوارد هل طبيعي افضل كده؟ يعني احيانا بفكر اني اتمرد واعمل سكس لمجرد بس اجرب الاحساس والشعور ده .. الموضوع مضايقني لاني حاسة ان ف متعة for free فايتاني وخاصة اني مش ناوية اتجوز وموضوع التمرد والسكس بره الجواز مش مضمون لاني لازم الاقي شخص اثق فيه الاول واكون عايزة اعمل ده معاه مش مجرد الفضول وخلاص
مع العلم بردة اني عمري ما صاحبت او حبيت او ارتبطت بحد دايما اخري صداقة مع اجانب اون لاين
معلش لو طولت ورغيت تفاصيل ملهاش لازمة بس كنت محتاجة افضفض كل اللي ف دماغي

الإجابة
0

الموضوع بسيط وهو كيفييه اكتشاف نفسك وازاى تعرفي تثيري نفسك وتحسي بمتعه فعلا ولازم كمان تتاكدى من الشخص اللي هتبتدي معاه حتى او سكس فون الاول 

0

حاولى تتماسكى وقضيها افلام انا بمر بنفس ظروفك وبرضو مش ناوى اتجوز وهقضيها افلام

1

أختي Zubia , موضوع مشكلتك إذا اعتبرناها مشكلة لا أجد لها أي أساس , و حقك في التعرف على جسمك مضمون و بدون مساعدة أحد , لأن أي شخص ستباشرين تلك العلاقة معه لمجرد الفضول صدقيني سيتعرف هو على تفاصيل جسدك و يستفيد من ذلك دون أن تكتسبي أي شيء مفيد , و أخص بالذكر الأخ Walaa Omar الذي يعرض مساعدته المجانية لك !! فأحذريه و احذري أمثاله , فمهما بدا ممن يحاولون التواصل معك على هذا الأساس أن يوعدوكي بالسرية و الخصوصية , بمجرد أن تكشفي لهم عن جزء من مفاتنك سيلجأون إلى ابتزازك و جرك لما هو أعمق من ذلك , فالعلاقة الحميمة لا تتم بعرض الخدمات المجانية عن طريق النت , بل باللقاء المباشر مع الشخص المناسب و مواجهته و دراسة مكنونات أخلاقه و دوافعه ! فاحذري و لا تتسرعي فتفقدي أغلى ما تملكين و تندمين يوم لا ينفع الندم .

0

أهلاً بك Zubia، من الواضح من خلال رسالتك أن تجربة الختان التي مررت بها في سن مبكر بالإضافة إلى الطريقة التي نشأت بها قد انتهت بك إلى عدم قدرتك على التصالح مع جسدك وقبولك له، ولا أبالغ إن قلت أن ما مررت به قد جعلك تكرهين جسدك وأنوثتك.

أول خطوة في تجاوز مشكلتك هي أن تتصالحي مع جسدك وتحبيه وأن تعتادي الارتياح معه، ابدئي في النظر إلى جسمك بتمعن وتأملي كل جزء فيه، قومي بلمس أجزاء جسمك المختلفة و تعرفي على الإحساس الذي تشعرين به عند لمس كل منطقة واستمتعي به، اهتمي بمظهرك وارتدي الملابس الأنثوية التي تظهر جمالك وأنوثتك، اتركي جسدك يتحرك بحرية كما يشاء واستمعي إلى صوته ولا تقيديه بمخاوفك، تعلمي رقصة تحبينها وخصصي وقتاً من يومك للرقص واسمحي لجسدك بالانطلاق والتعبير عن نفسه.

الحب من حقك، والاستمتاع بجسدك من حقك ولكن ما مررت به من تجارب مؤلمة جعلك تنكرين على نفسك هذه الحقوق، جعل عقلك الباطن ينكر كونك أنثى وبالتالي فأنت ترفضين وجود أي ذكر بشكل عاطفي أو جنسي في حياتك بل حتى في خيالك لأن وجود هذا الذكر سوف يضعك في مواجهة أنوثتك وهو ما تخشينه وتهربين منه طوال الوقت.

طريق التصالح مع النفس والجسد طويل وشاق وقد يكون من الصعب عليك أن تسلكيه بمفردك، لذا ننصحك بزيارة الطبيب النفسي ليقدم لك المساعدة والدعم.

نحذرك أيضاً من فكرة الانخراط في علاقة جنسية لمجرد التجربة، فقد يعرضك ذلك للاستغلال والأذى ولن يزيد الأمور إلا تعقيداً.

خالص أمنياتنا لك بحياة عاطفية وجنسية سعيدة وصحية،

فريق عمل الحب ثقافة

0

جربي تشعري ب الاثارة من رجليكي رجلين المراة احدي النقاط للاثارة في جسمها من خلال الدغدغة او المساج

Haitham
0

كلام الصديقه Dima صحيح وعقلاني ودائما مفيده وانا بدوري انصحك قبل حتى ان تستكشفي جسدك بنفسك او عمل علاقه متهوره مع شخص انصحك بتثقيف نفسك جنسيا وقراءه مواضيع عن الثقافه الجنسيه واماكن الاثاره وكيف تمارسي مع نفسك بطريق سليمه لاتؤذي نفسك وكيف تعملي علاقه صداقه وما الحدود الذي يجب ان تنفتحي فيها مع اي شاب ومواضيع عن الحب وامتاع الشريك وامتاع الذات وغيرها موقع الحب ثقافه فيه مواضيع مثل هذا الشي وغيرها من المنتديات والمواقع اقرأي وثقفي نفسك كي تحمي جسدك