الحمل

تم نشره من قِبل Heba Mohamed

ارجو الردع. السؤال لو سمحتوا ضروري

الإجابة
0

هل ممكن حدوث حمل م علاقة سطحية بعد انتهاء الدورة الشهريه ب4 ايام ولم يتم فض غشاء البكارة وكان ف قذف بسيط بجوار المهبل واخدت كونترابلان2 بعد 36ساعة بفرق12ساعة م الحباية التانية ودي اول علاقة ليا وكان تم استئصال المبيض الايمن م حوالي10 سنين ؟؟مع العلم ان فات ع الموضوع ده15يوم والدورة الشهريه مش جيت لسه لكن المفروض ان معادها لسه عليه اسبوع بس ليه هي مش جيت رغم اني اخدت حبوب منع الحمل الطارئة وانها المفروض تيجي بعدها باسبوع ارجوك ممكن رد

1

اهلاً بكِ،

قد يحدث الحمل فقط عن طريق القذف المباشر "دون ملابس" داخل أو على فتحة المهبل و بشكل نادر قد يحدث الحمل عن طريق الاحتكاك المباشر "دون ملابس" بين القضيب و فتحة المهبل إذا تسرب جزء من سائل المذي الخاص بشريكك إلى داخل المهبل وكان يحتوي على بعض الحيوانات المنوية ووافق ذلك فترة التبويض.

لا تأتي الدورة الشهرية بعد تناول حبول منع الحمل الطاريء بأسبوع، ولكن قد يحدث تغيرات في الدورة الشهرية قد تأتي أسبوع مبكر عن موعدها أو أسبوع متأخرة عن موعدها أو تأتي في موعدها، لا يوجد قاعدة.

لمزيد من المعلومات يمكنك مطالعة:
https://lmarabic.com/pregnancy/unsure-about-being-pregnant/emergency-con...
https://lmarabic.com/pregnancy/pregnant

تحياتي.
فريق عمل الحب ثقافة.

0

متشكرة جدا ع الرد بس انا عاوزة اعرف بس الحبوب دلوقتي ليها تاثير انا اخدتها بعد٣٠ساعة ودلوقتي فات ١٥يوم بس ف وجع بسيط ف الثدي واسفل البطن ده معناه اي ؟ولسه ع معاد الدورة اسبوع تقريبا بس وماكنش بيحصلي اي وجع ف صدري قبل كده خالص اول مرة احس بالوجع ده

0

أهلاُ بكِ،
حبوب منع الحمل الطارئ فاعليتها تمتد ل 72 ساعة بعد الممارسة الغير محمية، أنتِ تناولتيها بعد 30 ساعة فهي على الأرجع ستكون فعالة بنسة 99.5% لو تم تناولها بشكل صحيح.

قد يصاحب تناول الحبايه بعض الأعراض الجانبية:
حساسية الثدي (الشعور ببعض الألم عند لمس الثدي)
الشعور بالإرهاق
الصداع
وجع في أسفل البطن، الغثيان والقيء
الدوخة

تحياتي.
فريق عمل الحب ثقافة.

0

طب هل ممكن ينزل دم انغراس البويضه بعد ١٧يوم ولا ده دم الدورة الشهريه لان مش كتير وكمان مش غامق انا اسفة اني بسال اكتر م سؤال ماتزعلوش مني❤️بس انا نفسي اطمن

0

اهلاً بكِ،

تناول حبوب منع الحمل الطارئ قد يؤثر على الدورة الشهرية من حيث الموعد والكم، لا داعي للقلق.

تحياتي.