الصحة الجنسية

تم نشره من قِبل Secret123

انا زمان البيريود كانت بتجيني بألم بعدها بطلت يبقي فيه الم ف عرفتانه اما تيجي بدون الم معناها انه المبيض ضعف وغير نشط ف هل ده صحيح ولا لا ....وهل ممكن ارجع الالم تاني ...وزمان كانت بتنزل طبيعي اما دلوقتي لا لازم اقوم بمجهود بدني شاق عشان تنزل ولو نزلت برضو لازم مجهود بدني يا اما تنزل نقطتين وبس كده لازم اعمل المستحيل عشان تنزل ... ف هل فيه طريقه لنزولها بطريقه طبيعيه يدون مجهود بدني شاق ؟ للعلم البيريود عندي غير منتظمه نهائي وبتغيب بالشهور وتيجي
وحاجه تاني عندي الم في البظر كأنه مجروح وبحس بألم فيه عند التبول او لمس ماء الشطاف ليه وكده ف ايه الحل للالم ده

انا بنت وعندي 20 سنه

وهل نزول الدوره بينفي وجود أي حمل ؟

ارجوكم تجاوبوا على كل حاجه

الإجابة
1

أهلاً بكِ،

لا يوجد أي علاقة بين ضعف المبيض وآلام الدورة الشهرية، بمعني أنه وجود الآلم لا يعني أن مبيضك نشط وقوي فنشاط المبيض يعني التبويض وبالتالي نزول الدورة الشهرية دليل على نشاط المبيض ولا يوجد أي علاقة بين المجهود البدني وتحفيز التبويض ونزول الدورة الشهرية.

بالنسبة لعدم انتظام الدورة الشهرية، يتراوح طول الدورة الشهرية بين 21 إلى 35 يوماً وليس بالضرورة نزول الطمث في نفس اليوم في كل دورة، وتأخر نزول دورتك لعدة أيام عن موعدها المتوقع أمر وارد ولا يدعو للقلق ما دام طول دورتك لم يتعدَ 35 يوماً.
إذا تأخر نزول الدورة لأكثر من 35 يوماً ننصح حينها بزيارة طبيب/ة النساء لعمل الفحوصات والتحاليل اللازمة للوقوف على أسباب انقطاع دورتك وعلاجها.
العديد من الاسباب قد تؤدي إلى انقطاع الدورة بخلاف الحمل، مثل اضطراب مستوى الهرمونات وسوء التغذية والتوتر والقلق الشديدين وتعاطي بعض أنواع العقاقير.

أما بالنسبة للآلم الذي تعاني منه في البظر قد يكون بسبب جرح سطي حدث نتيجة لممارسك للعادة السرية بعنف، انصحك بالإعتناء بنظافتك الشخصية حتي يلتئم الجرح.

نعم، نزول الدورة الشهرية ينفي وجود حمل.

لمزيد من المعلومات انصحك بمطالعة:

الدورة الشهرية
https://lmarabic.com/our-bodies/female-body/menstrual-cycle

كيف تحدث الدورة الشهرية
https://lmarabic.com/our-bodies/female-body/video-menstruation

تحياتي.

0

الحقيقه انا مش بعمل العاده السريه دي ..... وحرفيا انا لازم اقوم بمجهود عشان تنزل غير كده مش بتنزل وبتغيب بالشهور حرفيا وتعبت من ده ...... وازاي ارجع الالام الدوره عادي

0

ممكن تردوا

0

أهلاً بكِ،

انصحك باستشارة طبيب أمراض نساء لإجراء فحوصات وتحديد أسباب تأخر الدورة الشهرية.

تحياتي.