الحمل

تم نشره من قِبل N.S

انا مارست علاقه من أسبوع بالظبط و جربنا كذا وضعيه بس مقذفش فيا بس لما جابهم فضل شويه ع ما غسل ايده و عضوه وبعدها دخله تاني هو كده كان ف حيوانات منويه لسه موجوده و ممكن يحصل حمل أصلا ؟

و لما جبتهم ليه ب ايدي بعدها بشويه حطيت ايدي عند مهبلي علشان أشوف حاجه هو كده ممكن احمل و المفروض إن الدروه تيجي النهارده و مجتش

ولو ف حمل أعمل إيه علشان ميحصلش

الإجابة
0

اكيد طبعا ما دام الحيوانات المنويه تعرضت للرضوبه كدا انتهت

sàlah ™
0

انا عايز اسئل حضرتك سؤال لو انتي بنت هو انتم اي شعورك عند ادخال القضيب الي المهبل انا لسه مااعرفش هل البنت بتحس ال الولاد بيحسو بيه ولا احنا بس

sàlah ™
0

بيختلف جدا ع فكره

0

طب هو يعني هيحصل حمل ولا لا علشان أنا قلقانه اوي و الدوره اتأخرت يومين و مش عارفه اعمل ايه

0

بصراحة احتمال حدوث حمل في هذه الحالة ضعيف جدا ، ولكن تبقى هناك نسبة بسيطة لحدوثه

دكتور أنور أبو سلامة
0

مرحباً N.S،

وسيلة العزل والإنسحاب (ممارسة الجنس المهبلي مع سحب القضيب من المهبل قبل القذف مباشرة، والقذف خارج المهبل) وسيلة ذات فاعلية ضعيفة في منع الحمل، لأن الرجل لا يمكنه التحكم بموعد نزول المذي (السائل الشفاف الذي يخرج من القضيب قبل القذف) والذي يحتوي أحياناً على بعض الحيوانات المنوية مما قد يسبب الحمل.

لذلك أنصحك بالإعتماد على وسيلة أكثر فاعلية في منع الحمل مثل الواقي الذكري أو غيرها من الوسائل التي يمكنك التعرف عليها من قسم الموسوعة بالرابط التالي
https://lmarabic.com/birth-control/choosing-the-right-birth-control

تأخر حيضك قد يكون سببه حدوث حمل، لذلك أنصحك بإجراء إختبار حمل منزلي للإطمئنان.

في المستقبل، أنصحك بإستخدام الواقي الذكري (أو أي وسيلة منع حمل أخرى تفضلينها) أو تجنب ممارسة الجنس المهبلي وإحتكاك الأعضاء الجنسية بدون ملابس لتجنب الحمل الغير مرغوب فيه.

كما أنصحك بالتعرف على حبوب منع الحمل الطارئة، وهي حبوب تستخدم بعد العلاقة الجنسية لمنع الحمل في حالات الطواريء. لا يمكن الإعتماد على حبوب منع الحمل الطارئة كويسلة منع حمل دائمة/ طويلة المدى.

حتى تكون حبوب منع الحمل الطارئة فعالة في منع الحمل، لابد من استخدامها بجرعة صحيحة (حسب الوصف المصاحب للعبوة، أو بإستشارة الطبيبة أو الصيدلي) بعد العلاقة الجنسية مباشرة وبحد أقصى 3 - 5 أيام (حسب نوع الحبوب).

للمزيد يمكنك الإطلاع على المقال التالي
https://lmarabic.com/pregnancy/unsure-about-being-pregnant/emergency-con...

تحياتي

0

انتي خبره عاليه