الممارسة الحميمية

تم نشره من قِبل Soha ahmed

باختصار شديد اعرف ازاي ان زوجي قذف
كتير بعد الايلاج و الانتهاء وخروج العضو يكون منتصب زي ماهو

و كتير برضو يخلص العلاقه والايلاج في دقايق معدوده
وساعات تاني يحدث الايلاج ويطول فيه جداا و يغير من الاوضاع
عاوزه اعرف السبب في اللانتهاء او التطويل

الإجابة
0

حطي صوبعك في مهبلك هتعرفي قذف ولا لاء من السائل المنوي اللي هتلقيه جواكي
اما التطويل هتلقيه واخد برشام او دهن علي قضيبو مخدر
انتي بالنسبالك ايه المشكله في ده

0

انا مفيش مشكله بالنسبه ليا بس خايفه يكون مش مستمتع فمقذفش و مش راضي يقولي
فقولت اعرف من اللعضاء هنا
مجرد ما بيخرج العضو في ساءل بينزل كتير مني
هل دا قذفه هو ولا دا ساءل خاص بيا انا

0

كويس سؤالك انا احينا كتير اخلص من غير قذف مراتى متسالش عن حاجة اما التطويل غالبا من برشام يطول او كريم يؤخر القذف ويمارس اوضاع كتير

0

ايه سبب ان العلاقه تخلص منغير قذف
مش القذف ده هو المطلوب ااي بيوصل الرجل للراحه؟

0

السائل الكتير اللي ببخرج منك بعد مابيخرجو ده السائل المنوي بتاعك اما افرزات المراءة بتبقي قليله ولزجه زياده اما لما بيطول هو واخد حاجه علشان يطول فترة المتعه ليه وليكي وعوزك توصلي لنشوتك معه ويسعدك عكس ما انتي متخيله انك مش بتثيريه او ملوش نفس ليكي. لما تلقيه نزل بسرعه تعرفي ان دي طبيعي مش واخد حاجه وغالبا ده هيحصل وقت الجماع المفجاء مش وممكن تجربي ده بتفسك خليه لسه جي من برا ومرسي معه الجنس ومتخلهوش يروح في حته

0

بعد التطويل وبعد خروج العضو بيكون لسه في حالة انتصاب
مش ده دليل انه مقذفش وانه مستمتعش
انا اعرف ان القذف هو قمة الاستمتاع

0

أهلاً بك، يمكنك الحديث مع زوجك و سؤاله عن الأشياء التي تحيرك، فالتواصل الجيد بين الزوجين من أهم الأشياء لعلاقة جنسية ناجحة و ممتعة لكلا الطرفين.

استمرار انتصاب القضيب بعد إخراجه من المهبل لا يدل على عدم حدوث القذف بالضرورة، فقد يستغرق الأمر أحياناً بضعة دقائق حتى ينكمش القضيب و يعود إلى حالته الطبيعية بعد القذف و في نفس الوقت تكون منطقتي حشفة و رأس القضيب حساستين بدرجة كبيرة بعد الوصول للذروة و القذف مما يجعل الاستمرار في الإيلاج مزعجاً بالنسبة للرجل لذا فقد لا يفضل الرجل الاستمرار في الإيلاج بعد حدوث القذف حتى إذا استمر انتصابه لدقيقة أو أكثر بعدها على سبيل المثال.

بخصوص وقت الممارسة فمن الطبيعي أن يختلف من مرة إلى أخرى حسب التوقيت و درجة الاستثارة و الحالة النفسية و الجسدية، على سبيل المثال قد يحدث القذف بشكل سريع إذا كان الرجل لم يقم بالتفريغ منذ فترة و يشعر بقدر كبير من الاستثارة و العكس صحيح إذ قد يتأخر حدوث القذف إذا كان هذا هو الجماع الثاني على سبيل المثال في نفس اليوم أو أن الرجل قد قام بالقذف قريباً بشكل عام.

الحالة النفسية و الجسدية أيضاً تؤثران في فترة العلاقة، على سبيل المثال إذا كان الرجل يشعر بالقلق أو التوتر فإن القذف عادة ما يكون سريعاً و العكس صحيح إذ قد تستغرق العلاقة فترة أطول إذا كان الرجل هادئاً و مستقراً.

ما ذكرته طبيعي و لا يدل أن زوجك لا يستمتع معك، تحدثي مع زوجك بشأن الأشياء التي تقلقك و اجعلي الحديث المشترك و التواصل الجيد نمطاً عاماً في حياتكما لتحصلا على علاقة أفضل و أكثر متعة.

قد تستفيدين من قراءة المقال التالي بعنوان "التحدث عن الجنس و الحميمية"

https://lmarabic.com/making-love/talking-about-sex

مع تحيات فريق الحب ثقافة