مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل Töötä Sàyèd

حضرتك انا عندي حاجه في شخصيتي ونفسي اوي بجد انها تتغير ، او تقل .. انا بتحسس اووووي ، ولما احط حاجه في بالي بصددقها حتى لو مش حاصله ، ولما ارسم سناريو معين بيأثر على نفسيتي مع انها حاجه مش موجودة ولا حاصله ..
انا الحاجه دي بحسها بزيادة مع واحد بحبه ، كان سابني ورجعنا لبعض قلت اديلو فرصه ، بس بحسها معاه بزيادة شويتين ، بس بتحسس معرفش اتعامل بارتياح مع اي شخص ، ياريت حل او مثلاً تمارين اعملها للعقل الباطن

الإجابة
0

واحيانا بتحسي من حبيبي ، بتحسس اتصل بيهدبحس ان هو ملوش مزاج يتكلم مثلاً ،او بحس ان هو اللي يتصل بيا عشان الصبح اتصلت انا مثلاً هو لي ما يتصلش شويه

0

بتحسس من حبيبي *

0

??

0

.

0

أهلاً بك، من الواضح أن لديك بعض الأفكار السلبية عن نفسك و عن المحيطين بك تؤدي إلى مشاعر غير مريحة.

قد تكونين غير واثقة من حب حبيبك لك أو حتى غير واثقة أنك تستحقين الحب من الأساس، هذه الأفكار قد يكون سببها تجارب و خبرات سابقة مؤلمة أو طريقة النشأة أو عدم الرضا عن صورة الذات أو شعور مبالغ فيه بالذنب.

تحتاجين إلى تتبع هذه الأفكار و اكتشافها و من ثم العمل على تغييرها لتكوني أكثر إيجابية، سينعكس ذلك على ما تشعرين به و على تقييمك للأمور بشكل عام. أقدر أنه قد يكون من الصعب أن تقومي بذلك بمفردك، قد تساعدك الاستعانة بالطبيب النفسي على تجاوز ما تمرين به.

مع تحيات فريق الحب ثقافة

0

حبيبي سابني قبل كدا بشكل مش حلو ، وانا كنت بحبه جداً هل هذا يمكن ان يكون سبب؟
وهل يمكنك اعطائي اسباب اوضح ، مثل الانتقاد من الاخرين ، او ايا كان حتى افهم كلامك اكثر.

0

وكيف اكتشفها؟