الحمل

تم نشره من قِبل Madeha

دكتور دورتي كانت منتظمه كل ٢٨ يوم لكن بقالها حوالي ٣ شهور بتتأخر اتأخرت اسبوعين تاني مره جت ف معادها تالت مره اتأخرت اسبوع وكانت عندي يوم ١٦/٣ استمرت ٥ ايام وحصل جماع يوم ٢٣ ممكن يحصل حمل ؟
مع العلم اننا بنستخدم العازل الطبيعي اللي هو القدف خارج المهبل بس انا مش متأكده ان كل السائل جه بره ممكن اوله بس اللي حصل علي سطح المهبل ده احساس فقط بس انا بعدها مباشره مسحت بمنديلو غسلت بالمايه بس وبعدها بحوالي نص ساعه غسلت بالمايه والصابون

Soso
الإجابة
0

مرحباً Madeha،

لا داعي للقلق بشأن تأخر الحيض أحياناً لعدة أيام أو عدم انتظامه بشكل مؤقت.

بالنسبة لمنع الحمل، فالوسيلة التي ذكرتيها تسمى العزل والإنسحاب (ممارسة الجنس المهبلي مع سحب القضيب من المهبل قبل القذف مباشرة، والقذف خارج المهبل) وسيلة ذات فاعلية ضعيفة في منع الحمل، لأن الرجل لا يمكنه التحكم بموعد نزول المذي (السائل الشفاف الذي يخرج من القضيب قبل القذف) والذي يحتوي أحياناً على بعض الحيوانات المنوية مما قد يسبب الحمل. لذلك ننصحك بالإعتماد على وسيلة أكثر فاعلية في منع الحمل مثل الواقي الذكري أو اللولب أو الحبوب أو اللاصقة وغيرها من الوسائل.

تعرفي على جميع وسائل منع الحمل وكيفية اختيار وسيلة مناسبة من الرابط التالي
https://lmarabic.com/birth-control/choosing-the-right-birth-control

تعرفي أيضاً على كيفية استخدام الواقي الذكري من الفيديو التالي
https://lmarabic.com/safe-sex/video-how-to-use-a-condom

العلاقة التي قمتِ بها يوم 23 تحمل احتمالية متوسطة لحدوث حمل إذا تم القذف أو نزول المذي داخل المهبل.

أنصحك بالتعرف على حبوب منع الحمل الطارئة لتجنب الطواريء في المستقبل. حبوب منع الحمل الطارئة هي حبوب تستخدم بعد العلاقة الجنسية لمنع الحمل في حالات الطواريء. لا يمكن الإعتماد على حبوب منع الحمل الطارئة كويسلة منع حمل دائمة/ طويلة المدى.

حتى تكون حبوب منع الحمل الطارئة فعالة في منع الحمل، لابد من استخدامها بجرعة صحيحة (حسب الوصف المصاحب للعبوة، أو بإستشارة الطبيبة أو الصيدلي) بعد العلاقة الجنسية مباشرة وبحد أقصى 3 - 5 أيام (حسب نوع الحبوب).

تعرفي على المزيد عن حبوب منع الحمل الطارئة من المقال التالي
https://lmarabic.com/pregnancy/unsure-about-being-pregnant/emergency-con...

تحياتي

0

يعني يوم ٢٣ ده يعتبر تامن يوم من وقت نزول البريرد كده فتره التبويض تكون بدأت عندي ؟ مع العلم ان مفيش اي افرازات شبه بياض اابيض نازله مني
بشوف افرازات عاديه وكميتها قليله جداً
اسفه علي كثره الاسئله

Soso
0

وسؤال كمان بعتذر
لو كان جه سائل منوي علي سطح المهبل وهو محسش بنزوله وبعدها مباشراً غسلت المكان ده ب المايه الحيوانات المنويه بتموت ولا بتفضل عايشه ؟

Soso
0

انا وقت التبويض بحس ان في سائل شفاف بيمط يمكن بطول سم كده وجنبي بيكون واجعني انا كنت حاسه الاحساس ده قبل البريود ما تيجي بيوم واحد بس يعني يوم ١٥ ودلوقتي انا بلاقي زي نقطه واقل من نقطه لونها ابيض مائل للاصفر او الابيض الفاتح جداً وملهاش ريحه ويمكن متتشافش من كتر ما هي نقطه صغيره جداً وبتبان علي صباعي بس مش ف الملابس كده تبويض ولا ايه انا بي كل خوفي ليكون حصل حمل انا ظروفي حالياً انا وزوجي متسمحش خااالص

Soso
0

ارجو الرد

Soso
1

متخفيش مفيش حمل

ensan.ade
0

متشكره علي رد حضرتك بس حضرتك متأكده او متأكد ؟
وايه الاسباب معلش اللي خلتك تقوليلي كده عاوزه اطمن الله يطمنك

Soso
0

متشكره علي رد حضرتك بس حضرتك متأكده او متأكد ؟
وايه الاسباب معلش اللي خلتك تقوليلي كده عاوزه اطمن الله يطمنك

Soso
0

متشكره علي رد حضرتك بس حضرتك متأكده او متأكد ؟
وايه الاسباب معلش اللي خلتك تقوليلي كده عاوزه اطمن الله يطمنك

Soso
1

اولا انتي شكه نزل حاجه برا ومسحتي بعديها علي طول وبعد كده الجماع مان بعد الدوره علي طول وجب فتره في الاغلب مفهاش تبويض

ensan.ade
0

شكراً جداً

Soso