الحمل

تم نشره من قِبل Madeha

لو سمحت يا دكتور انا الدوره عندي كانت منتظمه كل ٢٨ يوم وبقالها دلوقتي ٥ شهور كل شهر بتتأخر مره ١٤ يوم ومره اسبوع ومره يومين اخر جوزي مسافر واخر جماع بينا كان يوم ٢٣/٣ وده كان اليوم التامن من بدايه الدوره يعني كانت خلصت بقالها ٣ ايام بس وقبلها ب ١٥ يوم تقريباً كنت عامله اختبار وطلع سلبي بس بعد اخر جماع معملتش اختبار لاني سألت هنا علي الموقع وجالي الرد ان ده مكنش معاد تبويض ليا لان كانت البريود لسه خلصانه بقالها ٣ ايام وكنت مستخدمه العزل الطبيعي وكمان حتي لو كان نزل اي حاجه من السأئل ف اوله ف برضو احتمال الحمل ضعيف جداً وبعدها جاتلي الدوره يوم ١٨/٤ والمفروض معادها يوم ١٨ ودلوقتي متأخره ٦ ايام وانا خايفه بجد اكون حامل الحمل الغزلاني لاني سمعت اني ممكن اكون حامل والبريود تنزل عادي بس برضو انا اخر جماع مكنش ف وقت تبويض زي ما ذكرت فوق ف فعلاً ممكن اكون حامل ولا مستبعد اسفه ع الاطاله
والسلام عليكم

Soso
الإجابة
0

أهلاً بك، نزول الدورة الشهرية دليل قاطع على عدم وجود الحمل، وما يصفه البعض بالحمل الغزلاني هو خلط مابين دماء تثبيت الحمل التي يكون لونها بني داكن كأنها نهاية الحيض في يومه الأخير، أو أحمر فاتح وكأنها لجرح حديث وتكون عبارة عن قطرات قليلة بخلاف دم الدورة الشهرية، وفي كل الأحوال يمكنك عمل اختبار الحمل المنزلي عن طريق البول لقطع الشك باليقين بخصوص الدماء التي تقلقك.

للمزيد من المعلومات ننصحك بقراءة المقال التالي بعنوان "خرافة الحمل الغزلاني"

https://lmarabic.com/pregnancy/period-blood-or-implantation-blood

بخصوص عدم انتظام دورتك الشهرية ننصحك بزيارة طبيب/ة النساء لعمل الفحوصات والتحاليل اللازمة للوقوف على أسباب حالتك وعلاجها.

مع تحيات فريق الحب ثقافة

0

عملت تحليل دم النهارده وطلع سلبي والدوره لما جاتلي كانت ٦ ايام ودم تقيل عادي جداً زي كل شهر يبقي كده مفيش حمل صح

Soso
0

أهلاً بك، لا يوجد حمل بكل تأكيد، اطمئني.

تحياتنا