الحمل

تم نشره من قِبل Rim11

الله يخليكم جاوبو صارلي شهرين كل مرة بوسواس الشهر الماضي كنت تبللت من الرحاض و بقيت طول الشهر متوترة حتى نزلت و هذا الشهر صار معي شي غريب قبل الدورة ب 6 ساعات كنت دخلت المرحاض و انا ماسكة منديل ورقي ولمست بيه معصم الباب و لما مسحت به مهبلي جاني وسواس انه كان مني على الباب و أنا لمسته بالمنديل الورقي و لمست مهبلي به مع العلم بعد 6 ساعات نزلت دورتي و من التوتر سالت في المنتدى هل اذا حدت جماع و بعدين نزلت الدورة ...... و يوم 15 من الدورة جاني وسواس اخر و انا في العمل احد العمال بالغلط جات ايدو على ايدي و ما غسلت و بعد ساعات لما دخلت الحمام مسحت مهبلي و لكني تفاجات بوجود سائل على إيدي و ما شفت قبل و بقيت متوترة ليكون مني و الله ما بعرف هل انا أعاني من وسواس او صحيح يمكن الحمل من هذه الاحتمالات اسفة كتير على كترة الاسئلة بس بدي حدا يقول رأيه عل هده الاشياء يحدت عنها حمل و الله ما مارست لا جنس و ولا شي بس متوترة من الشي الي لقيته على المنديل الورقي و الي لقيته على ايدي و انا قاعدة استنى موعد الدورة لتنزل على احر من الجمر و يا ريت ما ينحدف سؤالي بس جاوبو و ريحو بالي
لو كان مني على معصم الباب و لمست بمنديل ورقي و مسحت به مهبلي هل يحدت حمل ؟
و لو كان مني على يد الرجل و لما لمسني في ايدي و انا بعد 1ساعة لمست مهبلي بالغلط بدون ما اغسل مع العلم شفت شي لزج بايدي هل يحدت حمل ؟

الإجابة
0

لا ارتاحي لا يحدث حمل من الحالتين طالما اولا انك عدراء وثانيا الحمل يحدث عند دخول قدف وليس لمس . فارتاحي

0

لا يحدث حمل يا ريم اطلاقا والله

0

متقلقيش يا حبيبتى والله مفيش حاجا لكن عاشان تبقى مطمنة اغسلى ايدك ع طول وخدى معقم معاكى قبل ما تدخلى اى حمام هاتى منديل وحطى عليه معقم وقبل ما تقعدى عالمرحاض منديل تانى ومعقم واغسلى ايدك داينا قبل لمس فرجك ومتقلقيش من حاجا مفيش حمل بس انا بقولك تعملى الحاجات دى عاشان تطمنى

0

و الله بالي راح يرتاح لما تنزل و باقي على موعدها 15 يوم

0

لا لارتاحي فليس هناك شيء يدعو للقلق

0

متعمليش زيى صدقينى هتندمى يا ريم والله هتتعبى جدا ونفسيتك هتتعب واصعب تعب هو التعب النفسى ربنا يروق بالنا جميعا

0

دكتور سليم انا لسه الدورة منزلتش عليا ونفسيتى تعبت وحاسه بغثيان من انبارح والمفروض تيجى من يوم 9

0

يا منى الدوره تاتي متاخره في بعص الاحيان ممكن اعرف ايمتى كانت اخر مره؟؟

0

اخر دورة كانت يوم 9/9

0

واليوم 11 فلا داعي للقلق بعض الاحيان تاتي متاخره اسبوع وهدا حسب نسبه الهرمونات بلجسم . انتظري ولا تقلقي فلقلق مش منيح ويؤثر على اعصابك وممكن يؤخره اكتر . اطمني لا شيء يدعو للقلق. انتظري خمس ايام وطمنيني بعد خمس ايام ان لم تجي فهناك حديث اخر

0

دكتور هو فيه احتمال السائل يوصل من اعلى المؤخرة لفتحة المهبل من الاسفل ولو نزل مثلا نقطة عالاندر ولبسته هل يحدث حمل ؟

0

مرحباً Mona9،

أنصحك بإجراء اختبار حمل منزلي لتتأكدي بنفسك أنكِ لستِ حامل.

القذف أعلى المؤخرة لا يسبب حمل، والقذف على الملابس أيضاً لا يسبب حمل.

تحياتي

0

هو حضرتك دكتور نسا ؟ انا لي استشاره ف حبوب اسمها ستيرونات

0

نعم وعابش في اوروبا من 40 سنه . ليش تستعملي ستيرونات ومين وصفها لك؟ وكم عمرك؟ والقلق يؤثر سلبا على الهرمونات مما يؤجل الدوره

0

مرحباً d.saliim،

غير مسموح بتضليل المتابعين/ات بإنتحال شخصية أحد منسقي منتدى النقاش، أو الترويج لكونك طبيب لطلب معلومات شخصية أو طلب التواصل.

نرجو منك عدم تكرار ذلك حتى لا نضطر لحظر حسابك.

للإطلاع على ارشادات استخدام منتدى النقاش تابع الرابط التالي
https://almontada.lmarabic.com/forum/guidelines

تحياتي

0

صديقة لى قالتلى خدى ستيرونات 5 ايام بعدها هتنزل الدورة وكانت تاخده لنزول الدورة لما كانت بنت وبعد الزواج حملت وكان كيس الحمل فارغ فالدكتور اداها ستيرونات لنزول الكيس
لكنى قريت انها لو لا قدر الله فيه حمل الحبوب هذى تثبته ف خايفة اخدها هل الكلام ده صح ولا الحبوب تنزل الدورة واى حاجا ؟

0

دكتور جاوبنى الله يرضى عليك هل يصل السائل المنوى من اعلى المؤهرة لفتحة المهبل من اسفل ؟ وهل لو نزل نقط منه عالاندر ولبسته تعوم الحيوانات المنوية ف القماش لتصل لفتحة المهبل وتسبب حمل ؟

0

عمرى 27 وكانت دكتورى واصفلى سيكلوبروجينوفا لتنظيم الدورة لان عندى تكيس واستمريت عليها 6 شهور وقالى التكيس خف ووقفيها والشهر الى فات نزلت بموعدها لكن الشهر ده زى ما حضرتك شايف اتأخرت

0

اولا لا انصحك ان تاخدي ستيرونات بلوقت الحاضر ولا تلعبي وتاخدي اي شي . لسؤالك التاني حيرتيني تكلمتي اولا عن المرحاض وبعدين عن مسكه الباب وبعدها لمس ارجل ايدك زكان احتمال ساءل منوي .والحين تقولي الساءل المنوي من المؤخره لفتحه المهبل. اعتمدي على شو حتى اعرف جاوبك واحكي بصراحه. علعموم لا تسبب للحمل طالما انتي عدراء. وانا صرت مش عارف ادا انتي عدراء او لا . وزي ما قلتلك التوتر يؤخر الدوره انتظري خمس ايام وراجعيني؟ وممكن سؤال خاص؟

0

دكتور انا لي سألت السؤال الاول اما باقي الاسئلة منى لسألتها يمكن خربطت ما بنا

0

ولا يهمك بس انا لازم اعرف الصراحه حتى نكون واضحين بكل شي

0

اتفضل دكتور اسأل
انا ما زلت عذراء والقذف كله كان اسفل الظهر اعلى المؤخرة ومحصلش ايلاج ف المهبل ابدا وكان يوم 24 من الدورة

0

دكتور اين انت ؟

0

انا موجود حاليا في اسكندريه . طالما انتي عدراء ونزل ساءل المنوي على المؤخره واحتمال يكون نزل على المهبل من الخارج فلا داعي للقلق. ممكن سؤال ولو خاص؟؟؟

0

تفضل دكتور

0

هل تمارسي العاده السريه؟ وكم مره؟

0

وادا السؤال محرج لا تجاوبي

0

لا امارسها ولكن لماذا تسأل ؟

0

يا دكتور مفيش احراج ولكنى اسأل سؤال معين وفعلن عاوزا اجابة ناهية عليه ليطمئن قلبى وكمان ليه حاسا بالغثيان بعد تأخر الدورة ؟

0

مرحباً بكِ Rim11،

أعتذر عن التأخر في الرد.

كما ذكرنا من قبل، لا يمكن أبداً حدوث حمل من لمس المني علي أي سطح مثل المرحاض أو معصم الباب أو يد اي شخص.

تموت الحيوانات المنوية فور تعرضها للهواء أو لمسها لأي سطح.

لذلك، حتى تكون هُناك احتمالية للحمل، لابد من ممارسة الجنس مع رجل، والقذف داخل أو على فتحة المهبل مباشرة، بدون ملابس وبدون وسيلة منع حمل، ولابد أن تتزامن العلاقة مع وجود بويضة (أن تحدث العلاقة في فترة التبويض).

تحياتي

0

شكرا كتيييير على الاجابة و الله ريحتيني من الخوف لانا فيه

0

ريم انا نزلت على الدورة اليوم
انا دخلت اكتب لك واطمنك لانك وقفتى جمبى وساعدتينى كتير
ربنا يخليكى ليا يا حبيبتى واسمع عنك كل خير ❤

0

ربنا يخليك يا منى و الله فرحت انها نزلت عليك الدورة و ارتحتي خدي بالك من نفسك و متعمليش حاجة تاني عشان مفيش حد حيحس بالخوف و القلق غيرك، ادعيلي ارتاح انا كمان ،

0

يارب تنزل عليكى الدورة صدقينى انتى مشكلتك كلها وسواس قهرى صعب ولكن لا يمكن ف حالتك حدوث حمل ربنا يريح بالك وهاتى معقم ومناديل ع طول واى حمام او مكان تدخليه امسحى الاول بالمعقم والمناديل قبل ماتمسمى وتقعدى ع اى حاجة او تسلمى ع اى حد
وقبل ماتلمسى مهبلك عقمى ايدك صدقينى كدا هترتاحى كتيير وهتفتكرى دايما انك عقمتى ايدك

0

و الله خايفة ،
منى انا قريت كل الاجوبة بتقول مستحيل الحمل من مني موجود على المرحاض بس الوسواس ما بيخليني ارتاح
كل الافكار بتدور براسي

0

انا ليا طلب ممكن نضل نحكي الى حين تجيني الدورة و ارتاح انا كمان

0

طبعا يا روحى احكى معايا ف اى وقت وانا هدخل كل دقيقة اطمن عليكى بس عاوزاكى تهدى والله انا حاسا بيكى جدا لانى كنت ف نفس حالتك وربنا يخفف عنك ويبعد عنك الوسواس لكن صدقينى ما فى شئ كل هذه وساوس

0

مش قادرة يا منى حموت من الخوف

0

والله ياروحى انا حاسه انتى فيكى ايه لكن اقسم بالله الحيوانات المنوية تموت لو بقيت ع الجلد فتخيلى بقا انها كانت ع مرحاض وبه ماء هتموت فورااا ومستحيل تدخل تسبب حمل مستحييييييييل

0

منى انا ليا طلب ممكن تسالي انتي في المنتدى بانه وحدة لمست مني في المرحاض عند جلوسها و خايفة يمكن على الحافة كان مني و هل ينتقل للمهبل ؟؟ عسى دكتور خالد يجاوب هو كمان و ارتاح ، انتي اكتر وحدة عارفة انه لما تبقي متوترة بدوري على اجوبة كتيييير لترتاحي انا ما بظن يجاوبوني

0

منى الله يخليكي جاوبي

0

حاضر يا روحى هسالك واتمنى دكتور خالد ودكتور ساندى يجاوبونى انا بعتذر ع التأخير ف الرد لكن والله ما كان فى نت ولسه واصل حالا
لكن عاوزاكى ترتاحى

0

شكرااااا كتيييير انا ححاول ارتاح و بتمنى يجاوبو بسرعة عشان اطمن اكتر

0

هتطمنى ان شاء الله ويروق بالك اشربى كل يوم كوب كراوية عليهم نقطتين زيت لافندر هيهدى اعصابك وصدقينى انتى كويسا ومش فيكى حاجا

0

بصراحة يا منى مفيش حمل يحصل من مرحاض حتى لو كنت في فترة الاباضة ؟!؟!؟؟ ، عايزة اطمن و ارتاح و اسفة على الاسئلة كل مرة، اخر مرة بتمنى تجاوبيني بصراحة

0

منى انا سالت سؤال مشان اختي فيك تشوفيه الله يخليك نسيت نفسي و بدأت افكر في اختي لانه دورتها تاخرت شربت قرفة كتييييير و ما نزلت و هي ما عاملا شي بس لما شافت سؤالي خافت

0

مشان الله يا منى احكي معي

0

بصراحة والله العظيم والله العظيم مفيش حمل يحصل من مرحاض واسألى زى ما بدك عادى انتى زى اختى وانا مقدرة لانى كنت ف متل حالتك
مفيش صدقينى اى حاجا

0

انا شفت سؤال اختك يا ريم اختك ربنا يحميها معملتش اى علاقة ولا انتى عملتى متخفيش من موضوع المرحاض ده لانه مستحييييل بكل الطرق المنطقية والعلمية

0

منى انا محتاجة حد احكي معه انتي هنا ؟!؟

0

منى الله يخليك جاوبي

0

لاااااااااا يوجد حمل ابدا. الساءل المنوي يموت تلقاءيا بعد ملامسه الهواء بدقايق معدوده. فلا تقلقي

0

الكل يقول ما في حمل بس انا الوسواس قهرني و الله الي خوفني اكتر اني الصبح لقيت اللتة عندي منتفخة و بحتت في نت لقيت من الاعراض ...
.. و الله ما سويت اي علاقة او جماع

0

انا مصدقك لا تخافي وانتي موسوسه كتير. ادا وجعك راسك رح تفتكري انك حامل. لا تخللي الوسواس يسيطر عليكي انتي لستي بحاااامل

0

ارجو الرد بسرعة فتاة عذراء قامت بالمسح بمنديل مبلل بعد ان تم مسح سائل منوي به بعد انتهاء الدورة والان باقي على دورة القادمة اسبوع وهي لديها مرارة في الفم هل يمكن ان يكون قد حدث حمل من المسح بالمنديل