مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل Sho Sho

انا قريت في الكتب ان الام بتحب عيالها رغم ألم الولادة علشان في وقت الرضاعة بتكون في مشاعر بين الرضيع و الام و انا اقتنعت بحب الام لولادها

اما الراجل هل يا ترى بيحب عياله ؟هل في فعلا رجالة بتزعل لما طليقته او مراته تبقى حامل و مخبية عليه ؟هل في راجل بيتجوز فعلا علشان يخلف و لا كلهم عاوزين علاقة و خلاص ؟
علما بان كل الرجالة اللي شوفتهم كلهم بيكرهوا عيالهم و مش ذي اللي في التلفزيون خالص

الإجابة
0

لو كل الرجالة على كلامك بيكرهوا اولادهم ماكان عشتي ليومك هذا اجيال من اجدادك بل من عهد ادم عليه السلام ذرية تتبع ذرية حتى جاء جدك وجاء والدك وجيتي انتي وبتخلفي ولد وبيتزوج وبينجب ولد والولد بيكبر وبيتزوج وبينجب ولد والولد بيكبر وبيتزوج جيل يتبع جيل لاتنظري لهذا الجيل الي طغت عليه المادة والانفتاح انظري نظرة ثانيه تتضح لك الصورة

0

انا عارفة الكلام ده بس انا عايزة افهم الراجل دماغه ازاي
لاني بصراحة كل الرجالة اللي في حياتي سواء اعمامي او قرايبي مش بيحبوا ولادهم و انا حاسة ان كل الرجالة بيهتموا بعيالهم بس علشان عندهم دين
بدليل ان قبل الاسلام كانوا العرب بيقتلوا بناتهم و بيبيعوا ولادهم عبيد و كان منهم بيتاجر في بناته كمان و
المسلسلات الرومانسية اكبر كدة
و ده السبب اللي خلاني انفر من فكرة الجواز و لو في جواز يبقى بلاش خلفة

0

المسلسلات الرومانسية اكبر كدبة *

0

أنتي تسبقين الاحداث وتضني انوا الحال بيكون نفسه لما تتزوجي حبيبتي المستقبل لا احد يعلمه حتى تقولي بلا خلفة فطرة من الله جعل فينا شي اسمه شهوة واذا جاءت وتم الجماع جاء الولد ووووو وذوليك وبعدين بلاش من التشاوم ولاتنظري لكل المسلمين والعالم اجمع انهم نفس طريفة قرايبك بالعكس مافيه رجل يكره اولادة او مايبغاهم وووو اخرجي من المحيط اللي حولك وشوفي كيف حال الناس مع اولادهم وتذكري انتي من تصنعين السعادة لزوجك واولادك وتقدري تجعليهم احبهم الناس لوالدهم ومستحيل تكون نظريتك صحيحة والسواد الاعظم يبت خلاف كلامك حتى اليهودي والنصراني والبوذي وغيرهم يحبوا اولادهم بالفطرة والرحم اللي فيهم

0

مرحباً Sho Sho،

أفهم من أين يأتي تشاؤمك، فالتواجد حول نماذج سلبية يجعل التصديق في بدائل إيجابية أمر صعب.

لكن عزيزتي ليست كل الناس متطابقة. فمنهم العطوف الحنون ومنهم الأناني. كذلك الرجال والآباء، فالكثير من الرجال ينجبون أولاد يحبوهم ويهتمون بهم ويعتنون بهم حتى يكبرون. بينما يوجد رجال لا تدرك نتائج اهمال أولادها، أو تظن أو دورها يقتصر على توفير المال وأن الأم وحدها هي من يهتم ويحب الأولاد.

إذاً الفيصل هنا هو اختيار الشريك المناسب الذي يرغب في الإنجاب بنفس القدر الذي ترغبين أنتِ به، ويثبت لكِ أنه شخص مسؤل ومدرك لأهمية دوره كأب وأهمية حبه وعطفه على أولاده.

بالطبع يوجد رجال لا يرغبون بالإنجاب علي الإطلاق، ولكن تقع عليهم مسؤلية مصارحة شريكاتهن بذلك من البداية، وعدم تجاهل الأمر حتى يتطور ليصبحون آباء لا يهتمون بأولادهم أو لا يحبوهم لأنهم لم يرغبوهم من البداية.

إذا كنتِ ترغبين بالإنجاب، فمن المهم أن تختاري شريك يشاركك نفس الرغبة ويعي أهمية دوره كأب.

تحياتي