العلاقات

تم نشره من قِبل Dina_selim

سلام عليكم ، انا بحب واحد اكبر مني ب٨ سنين و بقالي ٤ سنين بحبه حبيبته قبل ما يخطب مرة و حاول أصارح بمشاعري لكن قلت خاطب فمينفعش و اللي كانت بتحبه واحدة مش بتحبه بتستغله و فسخ الخطوبة و انا صارحت بمشاعري و هو مقتنش و قال إني لسا صغيرة و إني مش ناضجة و ان إحساسي مش حقيقي و حاولت مرتين قبل ما يخطب تاني مرة و المرة دي قريبته و معرفتش اعمل حاجة حتي كلمته و قلتله يعمل بلوك و مرضاش و في الآخر عملي و الاكونت بتاعي غيرته و رجعت عملتله فولو و بقيت بطمأن عليه و نفسي أقوله حاجات كتير و بحاول أنساه لكن مش قادرة حتي حاولت اتي اوافق علي ناس اتقدمتلي عشان أنساه لكن امي اللي عارفة الموضوع منعتني انا مكنتش بعرف انام و بروح المستشفى عشان بدولي ادوية عشان انام و احنا قرايب و انا عايشة برا مصر و مستعدة ان اسيب كل حاجة علشانه انا بحبه بجد و اول مرة احس الإحساس ده ي ريت تساعدوني

Dina
الإجابة
0

علاقات الطرف الواحد دي من اسوأ العلاقات طب هنفترض انه وافق على علاقة معاكي من باب عجبة حبك ليه وتمسكك بيه وقال خد الي بتحب طب مستقبلا تةتتوقعي يحبك؟ طب لو كملتوا سوا هيكون الوضع ايه اسوأ شيء ان شريكك ميكونش بيحبك وبالتالي هتكوني عرضة للخيانه لان الرجل ضعيف اصاد اي شعور خارجي سواء حب او جنس مهما كانت حبيبته معاه فمابالك بكونك حب من طرفك انتي وهو متقبل علاقتكوا عشان انتي بس بتحبية الرجل لو محبش شركيته يبقى العلاقة هتفشل سواء الان او بعد كدا ولو اتجوزتوا من باب القرابة وغيرة سدقيني مش هتكملوا لانه هيبىق عايز مشاعر جواه لواحدة ولو محبكيش فسدقيني مش هيعي شكدا لازم هيحب غيرك ويا يخونك يا تطلقوا يا يتجوز عليكي او لو فيه صفاته مش كويسة يستغل حبك ليه بانه يستغلك انتي سواء جسديا او جنسيا الخلاصة طالما مش بيحبك ابعدي وحاولي تربطي نفسك بعلاقة او خطوبة وسدقيني الزمن كفيل بانه يخليكي تنسي وتتعودي

0

انا بروح المستشفي بسبب كدا و حاولت ارتبط كذا مرة و معرفتش اكمل و لما حد بيجي يقولي انتي مخطوبة بقوله اه انا مخطوبة بتعاملً كإني مخطوبة و مش عارفة اعمل ايه كل ده عشان انا سني صغير و مقتنعش انا امي ديماً بتدعيلي و عندي ثقة ف الله ي رب يحبني

Dina
0

مرحباً Dina_selim،

أتفهم شعورك، لكن لابد من تعلم التعامل مع الرفض من ناحية، ومن ناحية أخرى أن نتأكد من تعلقك بهذا الشخص ليس تعلق مرضي يحتاج لمساعدة متخصصة من معالج/ة نفسي/ة.

عندما صارحتيه بمشاعرك أول مرة ورفض، كان لابد من بدأ مسار التصالح مع الرفض ونسيانه، لكنك استمريتي في التفكير فيه، وبعدها أصبح لا يوجد ما يمنعك من حبه، حتى بعد ارتباطه بغيرك.

هذا ما يقلقني بشأن التعلق المرضي، ولذلك أنصحك بطلب مساعدة متخصصة من معالج/ة نفسي/ة تساعدك على فهم أسباب تعلقك به، ومساعدتك على التخلص من هذا التعلق.

كذلك، أنصحك بعدم الارتباط بشخض آخر لنسيان من تحبيه حالياً، لأنك هكذا تظلمين الشخص الآخر وتظلمبن نفسك. الإلهاء لن يساعدك على نسيانه.

تحياتي

0

انا فعلاً عندي شخص يساعدني معالجة كانت ممرضتي ف الإعدادي و ف نفس الوقت دارسة العلاج النفسي و التعلق بتاعي مش مرض ده حب من اول ناظرة شفته و حبيبته و برضو قلت لنفسي لو كان الحب ده هواأي بس لاء انا اول مرة يحصلي كدا و أظن ان فيه ناس كثيرة كنت اقدر اتعلق بيها اكثر من كدا لأني انا بعيدة عنه و عندي أقارب جمبي و عندي ناس اعرفها نفس ثقافتي و حاولوا انهم يرتبطوا بيا و انا رفضت عشان مظلمش الناس .

Dina