الحمل

تم نشره من قِبل Tasnem Mohamad

محتاجه اجابه لان متوتره جدا والله حصلت علاقه و تم ايلاج بس جزئي مش كامل لان عذراء في اليوم التاسع من الدوره و مكنش قريب من القذف خالص كانت كلها محاولات الايلاج بس مكملتش بسبب الألم ومحصلش قذف ابدا ولما شوفت مذي على العضو مسحته بأيدي كويس و متاكده انه كان منضف عضوه قبل العلاقه و متاكده انه قام بالتبول و دورتي من ٢٦ يوم ل ٢٨ فا هل محتاجه اخد حبه الطوارئ حاولت اخدها لكن غير متوفره

الإجابة
0

و العلاقه حصلت من ٣ ايام بظبط فا في طريقه تانيه ممكن امنع بيها اي احتماليه للحمل؟ انا تابعت افرازات التبويض لقيت نهارده افرازات و من امبارح مطاطيه على شكل ذلال البيض و لونها مايل للبياض و يوم علاقه كانت افرازات خفيفه جدا كريميه و مائيه

0

؟؟؟

0
0

طالما لم يحدث قذف لا داعي للقلق المهم في الحمل هو قذف كامل كمية املني بداخل المهبل وفي توقيتات محددة فليس كل ايلاج حتى لو قذف يحدث حمل فما بالك بايلاج بدون قذف لا تقلقي ولا تدعي االوهام تسيطر عليكي

0

خايفه جدا والله لان قريت ان المذي ممكن يكون فيه حيوانات منويه وانا كنت ف اليوم التاسع من الدوره بعد ما دورتي خلصت بيومين فا مش متأكده من ميعاد التبويض

0

اولا هل ترعفي التفرقي بين المذي وسائل المهبل؟
معروف ان المهبل يبتل تلقائيا في حالة التلامس مع العضور الذكري وذلك عند الشعور بالاثارة وكما قولتي فقد حدث محاولات ايلاج يعني تلامس وادخال جزئي وطبيعي مهبلك يفرز سوائل خارجية تبلله من الداخل والخارج لتسهيل الايلاج وكما نسمية سائل الاثارة وافضل تخمين هو ان السائل الشفاف الذي وجدتيه على القضيب ومستحية هو بلل العضور الذكري من سائل مهبلك وتجدية مبتل ويلمع وتلاحظي دا في مشاهدتك لا مقطع جنسي عند خروج العضور من المهبل وبدون قذف تجديه مبتل وف يحالة لمعان وهذا من سائل المهبل وليس مذي فتاكدي انه ليس بمذي لن المذي هو قطرات شفافه تسبق خروج المني مباشرة وطالما لم يقذف فلم يخرج مذي اساسا وايضا لم يثبت علما حدوث اي حمل بسبب المذي لان مكون المذي يحتوي على ماء البول لذلك هو نجس ومعروف طبيا وعلما ان المء يقتل الحيوان المنوي فلا داعي للهلع او القلق لن يحدث حمل

0

لا انا شوفت على قضيبه قطره لونها مايل للبياض نقطه بسيطه جدا مسحتها باصابعي و كمان شريكي القذف عنده بطئ يعني بينزل ساعات منه مذي قبل القذف بكتير بس مش دايما لان كمان المذي عنده مش بيحصل كتير

0

ربنا يطمنك والله بس شوفت حالات كتير محصلش قذف و حصل حمل

0

ازاي هيحصل حمل ومفيش قذف حصل لازم ايلاج العضو كامل وإنزال المني داخل المهبل علشان احتمال حدوث حمل لكن بدون كداا وبدون قذف من الأساس مش هيحصل حاحة

0

مرحباً Tasnem Mohamad،

أولاً، أعتذر عن التأخر في الرد.

احتمالية الحمل ضعيفة جداً، اطمئني. لكن لزيادة الأمان، إذا تأخر حيضك القادم عن موعده المتوقع، فيمكنك إجراء اختبار حمل منزلي (متوفر بالصيدلبات).

أنصحك في المستقبل باستخدام الواقي الذكري لمنع الحمل الغير مرغوب فيه، لأنه يصعب التحكم في موعد خروج المذي، كما أنه قد يحدث قذف بسبب شدة الاستثارة.

كذلك، يحميك الواقي الذكري من انتقال العدوات الجنسية.

في الفيديو التالي نعرض لك الواقي الذكري وكيفية استخدامه بشكل صحيح
https://www.youtube.com/watch?v=if7uBTpfixo&t=4s

تحياتي