الحمل

تم نشره من قِبل Tasnem Mohamad

انا اسفه عارفا سألت السؤال ده كتير بس قلقانه جدا برغم ان دكاتره منتدى قالولي انه صعب او نادر يحصل حمل بالطريقه دي بس محتاجه اطمن حصل علاقه بايلاج ف المهبل دون قذف ولا حتي كان قريب من القذف مجرد محاولات الايلاج حوالي ٣ مرات بدون قذف نهائي ف ولا مره تقريبا دقيقه فقط و كان ف مذي بس كانوا نقطتين بالعدد واول ما شوفتهم مسحتهم بس شريكي تبول اكيد ١٠٠٪ قبل العلاقه و كان واخد شاور كنت وقتها في اليوم التاسع من الدوره و انا دورتي مدتها ٧ ايام من ٢٦ الي ٢٨ يوم فا و تبويض عندي تقريبا من يوم ١١ لغايه اسبوع كمان و حسيت بعدها بيوم بافرازات مائيه و مطاطيه سميكه و حاليا بعد العلاقه ب ٤ ايام حاسه بألم ف المبايض خفيف

الإجابة
0

و كمان الايلاج مكنش كامل بسب اني كنت عذراء و بسبب الألم مأدخلش عضوه بالكامل معرفش

0

احتمالية حملك ضئيلة جدا، الحيوانات المنوية تموت عند تعرضها للهواء والماء وشريكك لم يقذف أصلا منيا بل قذف مذي...

0

انا بس قلقانه اكون كنت ف ايام التبويض و انا مش عارفا لان بعد العلاقه بيوم او تقريبا ف يوم العلاقه بليل لقيت افرازات مائيه شفافه و تاني و تالت يوم بعد العلاقه كان ف افرزازت زي ذلال البيض و حاليا حاسه بألم بسيط ف مبايض

0

أولا، المذي لا يسبب الحمل، ولا حتى المني، بل الحيوانات المنوية هي من تفعل ذلك (لأن المني يتكون من بروتينات ومغذيات أخرى والحيوانات المنوية تشكل أقل من 10 بالمئة في تركيب المني.
ثانيا الحيوانات المنوية تموت حال تعرضها للهواء أو الماء، خصوصا ذكرك أنك مسحت نقطتي المذي.
ثالثا أنا كذلك اعتدت أن أشعر بألم بسيط في المبايض خلال فترة الإباضة رغم أنني عذراء، أو ربما يخيل إليك أنه ألم في المبايض بينما هو ألم أسفل منطقة الحوض.
الإفرازات المهبلية طبيعية جدا وتقوم بترطيب المهبل وهي عادية طالما أنه ليست لها رائحة قوية خصوصا كونها إفرازات شفافة ومائية.
لذلك، كوني مطمئنة وتأكدي أنك لست حامل، واحتمالية حملك ضئيلة جدا جدا.

1

بالمناسبة، الحيوانات المنوية تأخذ طريقا طويلا جدا وشاقا جدا خلال وصولها للبويضة، وأقل من 1 بالمئة منها يصل ليس للبويضة بل لقناة فالوب (حسب اعتقادي إن لم أكن مخطئة) كما أنها تموت بعد 3 أيام من بقائها في الرحم!
اطردي هذه الوساوس وعيشي حياتك وحققي أهدافك

1

أقصد بالخطأ أن البوبضة ربما لا تقع في قناة فالوب، ولا أقصد بالخطأ أن الحيوانات المنوية تصل بصعوبة للبويضة وتموت بعد 3 ايام!

0

ربنا يطمنك❤️

0

هل ممكن نتواصل عبر الخاص

Zahra ghali
0

هل ممكن نتواصل على الخاص

Zahra ghali
0

الله يسعدك كمان

1

اقصد الله يسعدك تسنيم

0

لك انتو الشباب ما تكرهون من التسول للتواصل مع البنات؟ هنا ناس محترمة مو مثل

0

مو مثل انت واهلك انقلع

0

ازاي هيكون فيه حمل ومحصلش قذف اصلا

0

أهلاً بك، لقد تمت الإجابة على سؤالك عدة مرات من قبل برجاء عدم تكرار الأسئلة.

تحياتي.