الجسد

تم نشره من قِبل Tasnem Mohamad

طريقه اقدر اعالج بيها وسواس و الخوف من الحمل انا سالت كتير و قالولي هنا ف منتدي مفيش حمل بس قبل أي معاد دوره جديده غصب عني بقلق و مش عارفا اتخلص من وساوس دي اخر علاقه حصلت من شهر بظبط و بعد العلاقه باسبوع نزلت دوره على شكلها طبيعي ومحصلش علاقه تانيه بعدها ابدا مفروض دورتي جديده تنزل نهارده تقريبا او. كمان يومين بالكتير بس وساوس دي بتجيلي ان الي نزلت دي مش الدوره وان ممكن يكون في حمل

الإجابة
0

هذا وسواس مو اکثر انتبهي لخطواتچ وتصرفاتچ وحکمي عقلچ واعرفي انه الزنا معصية نهايتها الهلاك والخزي بالدنيا قبل الآخرة ، استغفري ربچ واتوکلي على ألله وخلي تصرفچ درس الچ

1

هذا وسواس مو اکثر انتبهي لخطواتچ وتصرفاتچ وحکمي عقلچ واعرفي انه الزنا معصية نهايتها الهلاك والخزي بالدنيا قبل الآخرة ، استغفري ربچ واتوکلي على ألله وخلي تصرفچ درس الچ

0

طالما تقيمي علاقات جنسية اما ان يستخدم الشريك كوندوم او تستخدمي بانتظام حبوب منع الحمل ولن يكون هناك داعي للوساس عن الحمل والسؤال الشبة يومي منك عن الحمل والقلق منه

0

خلي بالك

0

اخلي بالي من ايه؟

0

اخلي بالي من ايه؟

0

ي حبيبي والله انا بسأل اه شبه يومي وده غصب عني لام مفيش حد ف حياتي اقدر اكلم معاه ف حاجات دي مفيش قدامي غير مكان ده وانا اصلا مش هكمل ف موضوع العلاقه ده انا بس بطمن وبطمن نفسي

0

مافيش مشكلة عيشي حياتك زي مني عايزه ولكن خدي حذرك حسب مفهمتك الواقيات او حبوب منع الحمل كاجنيرا وياسمين وخديها بانتظام ومارسي علاقتك عادي جدا ولا داعي لاقي قلق او وسواس وتقدري تسالي في اي وقت

0

يعني مفيش. حمل اكيد لان دورتي لسا منزلتش

0

بصي باختصار طالما لم ييقوم شريكك بالعلاقة الجنسية بالقذف داخل المهبل فمستحيل ان يحدث حمل وللعلم ليس ايضا كل قذف داخل المهبل يسبب حمل بل يجب ان يكون خلال فترة التبويض وهي العشر الايام والتي تسمى فترة التخصيب التالية لما بعد اخر دورة بمعنى انا باقي الشهر وحتى قبل الدورة حتى لو حصل قذف لن يحدث حمل ايضا وتاخر الدورة طبيعي يحدث لكل البنات نتيجة اسباب مختلفة 

0

وللحرص ايضا بعد كل علاقة قومي بغسل المهبل بالماء جيدا وايضا استخدمي الشطاف لتنظيف المهبل من الداخل فالماء يقتل الحيوان المني حتى لو قذف بداخل في اسوأ الاحوال فالطريقة دي كفيلة بافساد المني الموجود بعنق المبهل 

0

انا كنت عملت كده فعلا انا والله عندي خلفيه و ثقافه كبيره ف موضوع ده لكن خوف من الحمل زي ما قولت و الوسوسه هي الي عملالي مشكله انا عارفا ان الاسبوع الي قبل الدوره احتماليه الحمل فيه ضعيفه و كمان مكنش ف قذف و دوره نزلت ف معادها يعني تبويض حصل من قبل العلاقه بكتير ممكن ب اسبوع فا مفيش بويضه بس انا مش عارفا أوقف الوسواس ده. مع الأسف و مش عارفا اعمل ايه

0

هل سبق وحدث حمل قبل كدا سواء ف يالعلاقة دي او غيرها؟

0

واضح انك بتعاني من وسواس الحمل القهري وحتاجه تكوني ديما بتحكي مع حد عن بعض الامور ف يحياتك خصوصا الفترة الماضية من حياتك كمان قبل كل علاقة جنسية تتكلمي عن استعدادك ليها بمعنى يتم تهيئتك نفسيا للعلاقة سواء قبل او بعد عشان متفضليش في حالة وسواس وقلق بيقتلك نفسيا طول الشهر حتى نزول الدورة خصوصا واضح انك من النوع الذي لا يحكي مع الناس بشكل عام او مفتقدة الاهل او الاصدقاء او من يسمع لخصوصياتك او شخصيتك مبتحبش تخرج خصوصياتها لاحد وغامضة

0

مفيش حد هينقبل الي حصل ده ف حياتي لو حكيت لحد ولا محصلش حمل نهائي من علاقه دي قبل كده لان الايلاج محصلش الا مرتين تقريبا مع الشخص ده و مكنش ايلاج مكتمل دقيقه تقريبا اقل كمان و الي قبل كده علاقات سحطيه و مكنش بيبقي ف قذف نهائي

0

وانا ف وسواس علشان انا مكنتش قابله بموضوع العلاقه ده و مكنتش موافقه عليه لان كنت علشان مش عاوزه ابعد عن الشخص الي كان معايا فا علشان كده قولت ان دي اخر مره علشان اطمن لان مش هرجع للموضوع ده تاني

0

ايلاج غير مكتمل بمعنى هل انتي عذارء؟ اما لا العذارء لا تحمل الا بايلاج كامل لكن واضح انك بتمرسي العلاقة وسط قلق ووتر وعدم تركيز فيها لمجرد فقط ارضاء لشريكك الذي يربط وجوده معك بعلاقة جنسية وقبولك لها وواضح الخوفو والوساس المسيطر والذي قد يصل لمرحلة المرض ومعروف ان الوسوس يحول حياة الشخص لجحيم ويفقده طعم اي شيء ويجعله في حالة تشتت وقلة تركيز وبعد عن الناس

0

انا للاسف مش بتواجد طول اليوم للحوار معكي راسليني ع جي ميل الخاص بي وهو نفس اسم هنا وبرد عليكي بستمرار المهم اخفا ان انصحك يوما ما بزيالة طبيب نفسي للتخلص من الوسواس القهري لانها مرتبط حالي معاكي بالحمل والمشكلة ان ينتقل اليكي في مشكلة اخرى بحياتك وتصبح حياتك اصعب معاه فانا مثال بعاني من وسواس الشك والقلق لابسط الامور يحول حياتي وعقلي لنار موقده

0

عاوزه اشوف دكتور نفسي فعلا بس مش عارفا اتصرف حاليا مع الأسف لو حكيت لأهلي اني محتاجه دكتور نفسي هيقلقوا، لا ف الاغلب مش عذراء اقصد ان الايلاج مكنش العضو بيدخل بصوره كامله لان مكنتش بحتمل الألم، انا بس محتاجه دوره تنزل و. هرتاح نفسيا شويه مع ان عارفا و متأكده ان كلامك صح و مفيش حمل لان مكنش فيه قذف و. مكنتش اصلا ف إيام التبويض و الدوره نزلت و نزولها مره واحده بينفي الحمل

0

؟

0

دورتك هتنزل في معادها وممكن تتأخر بسبب وضعك النفسي معروف دا ممكن يسبب تاخر في النزول لكن هتحسي باعراضها وبالفعل انتي محتاجه معالجة نفسيا لان الوسواس مش هيكون مرتبط بس بالحمل حتى لو توةقفي عن الممارسة لجنسية هيتحول قلقك الى شيء اخر وعقلك هيستمر في التفكير فيه والتخوف منه هو للاسف بيعتبر مرض ومرتبط معاكي دلوقت بالحمل انتي محتاجه حاليا توقفي عن العلاقة الجنسية وتدي عقلك راحه من الخوف والقلق حتى لا يضرك جسديا ونفسيا اكثر ورغم ان الحمل مش هيحصل لكنه مقلق ليكي اكتر من كونك حاسه انك عذارء ام لا مش فاههمه هل موضوع انك مش عذراء او مش متاكدة اقل اهمية من الحمل؟

0

انا اخدت اختبار حمل امبارح علشان اتاكد و طلعت نتيجه سلبيه فا انا مستنيه الدوره لأنها لسا منزلتش

0

انا فعلا كنت قلقانه من موضوع العذريه اكتر لكن اول ما دورتي اتاخرت قلقت لان انا مش متعوده ان دورتي تتأخر يمكن دي اول مره وانا فعلا و قفت العلاقه علشان. كده قولتلك مش هرجعلها تاني خلاص مع أي شخص قبل الزواج

0

أهلا بك تسنيم/
نزول الدورة الشهرية دليل قاطع على عدم وجود الحمل، ويعمل التوتر والقلق على تأخر الدورة الشهرية واضطرابها. من الأفضل الانتظام على وسيلة مأمونة لمنع الحمل، أو استخدام الواقي الذكري والذي يعمل أيضاً على منع انتقال العدوى المنقولة جنسياً في حالة عدم قيامك أنت وشريكك بإجراء تحاليل الأمراض المنقولة جنسياً. وفي حالة تأخر الدورة الشهرية يمكنك إجراء اختبار الحمل المنزلي.
ويمكنك الإطلاع على الرابط التالي الذي يوضح وسائل منع الحمل المختلفة وفاعليتها:
https://lmarabic.com/birth-control/choosing-the-right-birth-control/birt...

0

متقلقيش الدورة هتنزل لكن حاولي تتااكدي من كونك عذراء ام لا وممكن من خلال الفحص المنزلي الشخصي