الحمل

تم نشره من قِبل Tasnem Mohamad

انا في حاله رعب شديده جدا و مش عارفا اهدي نهائي والله أخذت اختبارين حمل بعد علاقه من ٣٤ يوم والنتيجه سلبيه و دوره نزلت عليا بعد اخر علاقه نزلت بعد العلاقه باسبوع لكن قريت ان. ممكن يحصل تبويض مرتين ف الشهر و في ناس دورتهم نزلت بعد أيام قليله من العلاقه و حصلهم حمل الشهر الي بعده و الدوره منزلتش وانا دورتي متأخره حاليا ٤ ايام و خايفه جدا

الإجابة
0

و. حاسه بوجع ناحيه مبايض و بدخل الحمام. كتير جدا و صداع و انتفاخ

1

انا مثلك وسوست ولا صرت اكل وافكر لدرجة تجيني احلام اني حامل صرت امشي كثير وانط عشان تجيني الدوره تاخرت علي ٧ ايام واليوم حسيت باعراضها , لا تخافين ابدا ولا تفكرين مافي حمل طالما طلع سلبي الدوره تاخرت من التفكير

1

ربنا يريحك ي حبييتي يارب انا حاسه باعراضها َلكن مفيش اي أثر ليها خالص و اعصابي تعبت جدا جدا والله و نفسيتي تعبانه انا والله عندي ثقافه الحمدلله و فاهمه ان الدوره تنفي الحمل لكن من كتر الوسوسه تهيئ ليا ان الي نزلت الشهر الي فات دي مش دوره مثلا و نت عليه كلام كتير ان ممكن تنزل دوره وتبقى حمل

0

الانتفاخ والم المبايض دليل قدوم الدورة وضعك النفسي والقلق هو سبب تاخرها

0

انتي استحملتيني الايام الي فاتت دي كتير فا شكرا ليكي بجد، اخر سؤال و اسفه لتكراري الاسئله انا مش محتاجه اخد اختبار حمل تاني بعد اسبوع؟ يعني ٣٤ بعد علاقه كافين يخلوا نتيجه الاختبار اكيده؟

1

يا عمري واياك , لا تفكرين ابداً واشغلي نفسك وامشي كثير بس اهم شي بسرعه عشان تتقدم وتنزل بسرعه واشربي سواخن اهم شي هي تاخرت لانك تعبانه وتفكري كثيرر فطبيعي رديت عليك لاني حاسه فيك ومريت بوضعك فـ ارتاحي مافيه شي

0

انتي اصلا مش محتاجه اي اختبار حمل سواء قبل او بعد كدا لان لايوجد سبب لاختبار الحمل من الاساس وسبق وقلنا ان نزول دورة بعد علاقة سبب قاطع ان مافيش حمل ابدا ونزول دورتك مسالة وقت مش اكتر حاولي تكوني طبيعية وتتانسي الحوار ومع الوقت هتيجي الدور فقط اشغلي بالك بامور اخرى اخرجي مع صحابك وضععي الوقت الي واضح ان لديك فراغ كبير مخليكي بتفكري اكتر

0

لا مش فراغ بس زي ما وضحكتلك اني عملت حاجه انا مش مقتنعه بيها فا أثرت عليا نفسيا و بحاول اتعافى منها بس

0

أهلاً بك، أتفهم قلقك، ولكن اطمئني فكما وضحت لك مسبقاً لا يمكن أن يحدث حمل. و تأخر دورتك له أسباب مختلفة وأهمها هو القلق والتوتر. يمكنك مراجعة الإجابة في هذا الرابط: https://almontada.lmarabic.com/forum/question/297357 تحياتي.