الحمل

تم نشره من قِبل Tasnem Mohamad

ازاي افرق بين دم الدوره و دم انغراس البويضه لان في ستات كتير بينزل عليهم دم شبه دم الدوره جدا و بيستمر اسبوع و بيجي لشهور وبيفتكروا انه دوره و بيطلع حمل ف الاخر؟
انا نزلت عليا دوره بعد علاقه من اكتر من شهر نزلت مرتين بعدها بنفس مواصفات الدوره و ما مصدقت ارتحت من وساوس دي بس محتاجه اعرف افرق ازاي؟

الإجابة
0

و ستات كتير جدا كانوا بياخدوا لحد الشهر السادس اختبارات. حمل لكن بتبقي سلبيه؟

0

السلام عليكم معلش محتاجه اسال سوال اذا حصل علاقه خاطه بين شخص وانا متجوزه ونزل بعدها باسبوع الدوره ومارست الشهر التاني مع زوجي وحصل حمل وحصلت مشكله كبيره كدا البيبي كجينات ابن جوزي ولا ايه طمنوني ارجوكو لانو هيعمل تحليل دي ان ايه

0

اعتقد ابن جوزك لان العلاقه الاولانيه نزل بعد الدوره

1

حبيباتي نزول الدوره مره واحد دليل قاطع على عدم وجود حمل وبعدين دم الحمل دم عباره عن قطرات لونها احمر خفيف وتكون بكميه قليله جدا واقللللل بكثييير من دم الدوره ولا يستمر لسبعه ايام متواصله وهذا الدم لا يحصل لجميع السيدات ودم الدوره يكون لونه اغمق وكميته اكبر بكثيير ويحتاج لفوطه صحيه انا دم الحمل فلا يحتاج لفوطه صحية وبعدين دم الحمل يصاحبه اعراض من الغثيان والدوخة والاستفراغ ووجع بالبطن والثدي والمهبل ومادام نزلت عليكم الدوره بكميتها الطبيعيه واجتاحيتوا لفوط صحيه ونزلت لمده من ٣ ايام الى اكثر فتطمنوا مافي حمل !

1

لا اتوقع من جوزك لان العلاقه الاولى نزلت عليك الدوره يعني مافي حمل من هذاك الشخص وهذا الشخص من زوجك والله يستر عليك يارب

0

أهلاً Tasneem ،

لا تقلقي فالفرق واضح بين دماء تثبيت الحمل وبين دماء الحيض.

حدوث الحيض هو دليل قاطع على عدم وجود حمل.
بالنسبة لدماء تثبيت الحمل، في بداية الحمل ، تقوم البويضة المخصبة بتثبيت نفسها في جدار الرحم ويبدأ الجنين في النمو. ينتج عن هذا تقلصات ونزول دماء قد تشبه الحيض في بدايته. في أوقات كثيرة، يتصادف توقيت دماء تثبيت الحمل مع موعد بدء الدورة الشهرية المنتظرة. ولكن هذه الدماء تختلف في خصائصها عن دماء الحيض، دماء تثبيت الحمل يكون لونها بني داكن وتكون كميتها أقل بكثير من كمية دماء الدورة الشهرية المعتادة؛ عادة ما تكون نقاط بسيطة تكتشفها المرأة في ملابسها الداخلية. وبالنسبة لمدة نزولها فعادة ماتكون متقطعة وليست مستمرة مثل الحيض.

ويمكنك قراءة المزيد في هذا المقال حول دماء تثبيت الحمل: https://lmarabic.com/comment/210462#comment-210462

تحياتي.

0

@M2020 ،

أهلاً بك،

في هذه الحالة فالجنين هو ابن زوجك.
نزول الحيض الأول يعني عدم حدوث حمل من العلاقة الأولي وبالتالي فعند ممارسة علاقة مع زوجك بعد انتهاء الحيض فإن الحمل الحادث هو بسبب تلك العلاقة.

تحياتي.