العلاقات

تم نشره من قِبل Salma223

انا مرتبطه بشخص من 5 شهور بنحب بعض وكل حاجه وبيحترمني وبيقدرني وبيدعمني وحنين ومتفاهم جداااا معايا وده الل خلاني احبه لكن هو قدي في السن ولسه قدامه فتره عشان يتقدم واحنا مع بعض ف الجامعه مكلمش ماما غير مره واحده مع ان شايفه ان ظروفه تسمح انه يتقدم لكن هو مستني يظبط حياته اكتر دلوقتي اتقدملي اخو صاحبتي وانا كنت معجبه بيه قبل كده واتعرفنا والدنيا تمام اوي وحابني واهله حابوني والناس شبههنا واهلي مرتاحين جداااا وانا ارتحتلهم انا حاليا محتاره اكمل مع حبيبي وانا مش ضامنه اي هيحصل بعد كده وعلاقتي بيه من ورا اهلي ولا اكمل مع الل اتقدملي ومتمسك بيا وعرف بمشكله حساسه عندي وبرضوا متمسك بيا انا خايفه اشيل ذنب الاولاني خصوصا انه فعلا حنين معايا ارجو الرد سريعا

الإجابة
0

قولى لى بتحبيه من خمس شهور اذا بيقدر يتقدملك الوقتى لو وافق تمام رفض يبقى خلاص ولو وافق هيبقى عندك اتنين متقدمينلك قارنى بينهم بصراحه واختارى الاحسن.

0

قولى لى بتحبيه من خمس شهور اذا بيقدر يتقدملك الوقتى لو وافق تمام رفض يبقى خلاص ولو وافق هيبقى عندك اتنين متقدمينلك قارنى بينهم بصراحه واختارى الاحسن.

0

الأفضل توافقي على اللي تقدم رسمي و تكون علاقاتك في النور بشرط تبعدي تماما عن الشخص اللي بتحبيه دا و تقطعي علاقتك به و تقفلي في وشه كل أبواب الوصول لك لو مش هتقدري تعملي كدا يبقى متظلميش المتقدم أحسن ما الشيطان يلعب في دماغك بعد كدا و تخونيه مع حبيبك و لو بالعاطفة و القصص دي متكررة كتير

0

انا عمري ما هعمل حاجه غلط اذا كنت انا خايفه اشيل ذنب حد فيهم ومش عاوزه افضل ماشيه ف علاقه من ورا اهلي و ده عامل ضغط عليا البومين دول جدااا اني خايفه

0

مرحباً Salma223،
اختيار الشخص المناسب أمر مهم وقد يكون صعباً، هناك إشارات هامة تدل على أنكِ مع الشخص المناسب منها أن يكون بينكما ثقة متبادلة، وأن يكون الحوار والتواصل بينكما مبنى على الصراحة التامة، والقدرة على التعبير عن المشاعر واحترامها، وتمضية الوقت سوياً واحترام مساحة وخصوصية الطرف الآخر، والدعم في الأوقات الصعبة.
من المهم التواصل والتحدث وتمضية الوقت معاً ومعرفة اهتمامات وتفضيلات الطرف الآخر.
لا داعي للاستعجال وخاصةً أنكِ لم تنهِ دراستك بعد، ولديك الوقت للتعرف أكثر على الطرف الآخر ومعرفة ما إذا كان هناك توافق أم لا.

ربما تكونين قلقة أو خائفة أن تنتهي علاقتكما بعد ذلك وأتفهم ذلك، لذا أنصحك بمصارحته بمشاعرك والتحدث معه حول قلقك.

تحياتنا