مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل maro30

عندي مشكلة فى الجهاز التناسلي الانثوي
بيحصل زي حكة قوية فى فتحة الفيجاينا نفسها وبيحصل انتفاخ للشفرات والبظر فى حالة تلامس سائل الترطيب من المهبل للشفرة او البظر واستخدمت كريم مضاد حيوي بيروح وبيهدي لكن بيرجع الانتفاخ للشفرة تاني ولحد دلوقتي
1- عايزة اعرف ايه السبب فى حدوث انتفاخ الشفرات ؟؟
2- وهل ممكن يكون الرحم او سائل ترطيب المهبل ممكن يكون فيه ميكروب او بيكتريا او فايرس ممكن يأثر عليا ؟؟
وايه العلاج او التحليل اللى اعمله علشان اطمن على نفسي ؟

الإجابة
0

هل تفومي بمداعبة المهبل ام لا لانومداعبة المهبل تنفخ الشفرات عند الشهوة

0

أهلاً بكMaro،

في حال حدوث هذا الانتفاخ أو التورم وقت ممارسة إمتاع الذات أو خلال الاستثارة الجنسية فلا داعي للقلق، والسبب في ذلك ليس الإفرازات المهبلية.

تنتفخ هذه الأنسجة بشكل طبيعي مع الإثارة ، حيث يندفع الدم والسوائل إلى المنطقة. ولكن إذا كنت تعانين من ألم بالإضافة إلى الالتهاب ، فقد يكون لديك بعض التهيج البسيط من الاحتكاك والضغط.

في حال شعورك بالألم واستمرار هذا الشعور وتكرره، فيجب استشارة الطبيب/ة. ولكن إذا كان مجرد انتفاخ وحكة وقت الاستثارة الجنسية فلا يوجد مايدعو للقلق، يمكنك فقط التقليل من قوة الاحتكاك أو الفرك خلال إمتاع الذات واستخدام المزلقات.

لا ننصح باستخدام أي أدوية بدون استشارة الطبيب/ة.

تحياتي.

0

لا هو ده بيحصل بدون اي امتاع للنفس الانتفاخ ده بيحصل لوحدة انا مش بمارس العادة السرية خالص

ده كان حرقان فى البول وفى فتحة المهبل نفسه وبعد استخدام كريم مضاد حيوي خفت خالص لكن احيانا بيحصل تورم للشفرتين والبظر بدون اي مداعبه او اي امتاع انا مش لسه صغيره انا كبيره فى السن وعارفه ان ده بيحصل فى المداعبه smiley

انا عايزه افهم ليه بيحصل انتفاخ بمجرد الافرازات بتلمس الشفرتين او البظر ؟؟ وبعد كريم المضاد الحيوي بتهدا وبترجع تاني اعمل ايه ؟؟ !!
ملحوظة انا مهتمة بالنضافه وجفاف المنطفة دي

0

لا هو ده بيحصل بدون اي امتاع للنفس الانتفاخ ده بيحصل لوحدة انا مش بمارس العادة السرية خالص
ده كان حرقان فى البول وفى فتحة المهبل نفسه وبعد استخدام كريم مضاد حيوي خفت خالص لكن احيانا بيحصل تورم للشفرتين والبظر بدون اي مداعبه او اي امتاع انا مش لسه صغيره انا كبيره فى السن وعارفه ان ده بيحصل فى المداعبه smiley
انا عايزه افهم ليه بيحصل انتفاخ بمجرد الافرازات بتلمس الشفرتين او البظر ؟؟ وبعد كريم المضاد الحيوي بتهدا وبترجع تاني اعمل ايه ؟؟ !!

0

روحي على دكتور

0

ماهو انا لو قادره اروح للدكتور كنت روحت وحضرتك بترد بصفتك ايه ؟؟؟ انا بسال هنا عشان فى دكاترة وفاهمين

0

رديت عشان ما اغلبك وكل الي هون بيحكوا على كيفهم عشان ترتاحي روحي على دكتور