مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل Nagi1

أختي التوأم بعد ما ماتت في حادثة أمي المسكينة تعبت قوي نفسيا و لما دخلت في مرض الزهايمر بقت كل شوية تسألني عن أختي نجوى هي ليه مش بتزورنا و أنا ساكن مع أمي و برعاها فقولت أستغل الشبه الكبير بيني و بين أختي و لبست لبسها و عملت ماكياج خفيف عشان أبان شبهها أكتر و بقيت من فترة و التانية أقعد مع أمي بالصورة دي على إني أختي و جاية أزورها و أنعم صوتي و أنا بتكلم معاها و بالفعل أمي حالتها النفسية اتحسنت و في مرة بعد ما خلصت قعدتي مع أمي و أنا متنكر في شكل أختي كنت تعبان قوي فنمت بالهدوم الحريمي اللي عليا و قولت أغير لما أصحى فشوفت حلم غريب قوي فيه ذكريات أختي مع جوزها بس كنت في الحلم أختي نفسها و لما صحيت لقيت الأغرب لقيت صدري كبر بقى صدر وحدة ست فلما بصيت في المراية لقيت أني اتحولت لأختي نجوى بكل أنوثتها و جمالها فاتفزعت و قلعت الهدوم بسرعة لقيتني رجعت راجل تاني و بعدين لبست لبس أختي تاني لقيتني اتحولت ست تاني و مش بس كده لقيت جوايا مشاعر قوية ناحية أرمل اختي و نفسي أروحله أترمي في حضنه و اقوله أنا رجعت يا حبيبي فأنا مضطر أكمل في الدور اللي بلعبه و بقيت كده نجوى فعلا و انا مع ماما و في مرة اتصلت على جوز اختي و سألته عن سر بينهم المفروض محدش يعرفه غيرهم بس أنا عرفته لوحدي و انا نجوى لأن ذكرياتها و احاسيسها عماله تهجم على راسي طول ما انا لابسه لبسها و طلع السر صحيح فعلا و استغرب اني عارفه فأنا دلوقت مش فاهم ايه اللي بيحصللي ده هلى أنا بيتهيألي و لا ده شبح أختي بيحاول يستولى عليا و يرجع تاني للحياة عن طريق أنه يحولني ليها

الإجابة
0

أهلاً بك/ أشعر بالحزن والأسف لما تعرضت له أنت وعائلتك من فقدان لأختك. بعض الأشخاص نتيجة شعورهم بالصدمة لفاة أحد المقربين منهم يمرن ببعض الأوقات العصيبة التي يختلط بها الخيال مع الواقع مع العديد من أفكارهم من العقل الباطن. في الأغلب ما تعاني منه هي أعراض للصدمة ونتيجة لحزنك على فراق أختك. من الأفضل استشارة أحد المختصيين النفسيين ليساعدك على تجاوز هذه المرحلة وتقديم المساعدة المطلوبة لك ولعائلتك.