مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل Hagar

مخطوبه من ثلاث سنوات وانا وخطيبي بنحب بعض جدا هو كويس معايا ومحترم وراجل جدا الحمد لله وبيغير عليا ووقف معايا كتير وانا كمان وقفت معاه اكتر هو واهله بالاخص جه حصل ظرف مادى وكانت مشكله صعبه ووقفت معاه وحلتها واستلفت واديته عشان يسد جت اخته بعدها بمده بسيطه قالتلي هقولك حاجه بس متقوليش انى قولتلك بتقولي كلمني علي خطيبي يعني وقالي الحمد لله سديت الدين بقوله يابني ليه كده فوق لنفسك ازاي بتشتغل ومش معاك فلوس اكيد انت شايل مبلغ راح قالي وحياتك انتي وعيالك مبلغ كبير طيب ليه مجبتش منه وسديت قالي عامله شهاده في البنك بس لو كان الحال ضاق اكتر كنت هفكها بس هتراضي عيال اختك قالها اكيد طيب ليه تشيل خطيبتك الهم وكده بس اكيد معاه فلوس وانا متاكده ده كان كلامها ليا طيب ليه هو يخبي عليا ومش معرفني حاجه ولو فعلا معاه فلوس ليه يعمل كده بلاش ليه ميجوزنيش وبعدين انا اكتر واحده وقفت جامبه وهما قاسين جدا معاه مش بقسي علي اهله بس ده الواقع اللي بشوفه وكمان اكد بباه الكلام وراح قال لاخته ان اخوكي معاه فلوس كويسه وقال متقولش ليا انا تعبت جدا من التفكير وحالتي النفسيه زفت هيا امس كلمتني وبتقولي معاه فلوس في البنك وبيعمل معاكي كده يبقي معلش مش بيحبك والنيه مش سليمه ليه ميجوزش يابنت الناس معملش حاجه شوفي حالك معايا زيك مع العلم اخته دى كبيره سننا ومعاها اولاد انا عايزه اعرف الحقيقه ولو واجته بينكر في العموم اوقات بحس اني معرفش عنه حاجه اصل لو كلامها صحيح يبقي النيه مش كويسه لان مقتدر وده مستقبلي مش عارفه اعمل ايه ممكن تفيدوني واسفه ع الاطاله

الإجابة
0

خدي فلوسك وصرحيه ولو مرتحتيش لكلامه سبيه

0

مرحباً/
برجاء حذف حساب فيسبوك الخاص بكَ حيث يُحذر تماماً تبادل المعلومات الشخصية لضمان الحفاظ على مساحة آمنة للجميع، رجاءاً الالتزام بقواعد المنتدى حتى لا تعرض حسابك للحظر.
تحياتنا

0

سيد Ensan Ade
لك بالمنتدى فتره طويله . ولك مشاركات مفيدة ومشاركات احيانا فارغه لإثبات الوجود
مش حلوه تحط موقع تواصل بالوصف وتنحظر على أثرها ..
هاد مو موقع تعارف .. روح دور عبنت من الباب او من مواقع تعارف

0

شي مايخصكش وانا عاروز اخد حظر

0

مرحباً عزيزتي/
أتفهم تماماً مخاوفك وأقدر قلقك، فالزواج علاقة هامة يمكنها تغيير شكل حياتك في المستقبل وفترة الخطوبة هي فترة مميزة، نشارك فيها تفاصيل متعلقة بحياتنا وخططنا مع إنسان آخر. وفي الوقت نفسه، لا تخلو من التساؤلات حول عدة أمور مثل مدى وجود انسجام وتفاهم بين الطرفين، كيفية تطوير العلاقة بطريقة سليمة، التعامل مع شخصية الطرف الآخر ووسطه أو عائلته، والأهم من ذلك هو ضمان نجاح العلاقة في المستقبل. لذلك يجب أن تكوني حذرة في اختيارك.

أرى في علاقتك بعض العلامات التي تنذر بمشكلات مستقبلية:
1. عدم الوضوح: فخطيبك يخفي عنكِ الكثير لدرجة تجعلك مضطرة للتحري وراؤه، صحيح أن هناك مساحة شخصية لا يجب تعديها، لكن يبدو أن عدم وضوحه يؤثر بشكل كبير على علاقتكما.
2. فقدان الثقة: يفضل خطيبك إخفاء العديد من الأشياء عنكِ على الرغم من أن فترة تعارفكما تجاوزت ثلاث سنوات، وأنتِ تفقدين معه شعور الأمان وتبالغين في التفكير في حياتك المستقبلية مما يثير قلقك، لذلك يجب عليكما أن تبحثا مع أسباب افتقادكما للثقة المتبادلة.
3. فقدان الخصوصية: أرى أن هناك العديد من الاطراف الغير معنية بعلاقتكما تحاول إقحام نفسها بينكما، فمن الأفضل أن يأخذ الأهل مسافة من العلاقات الخاصة لأبنائهم.
4. عدم القدرة على التعبير: فبعد ثلاث سنوات من استمرار علاقتكما مازلتِ تخشين مواجهته ولا تثقين في ردود أفعاله.

كل هذه العلامات إشارات تنذر بأنكِ في علاقة لن تكون صحية في المستقبل.

هناك أساسيات يجب أن تُبنى عليها العلاقات:
1. الثقة المتبادلة
2.الإصغاء الجيد
3.الصراحة
4.الاحترام المتبادل
5.الحوار والتفاهم

بالطبع لن أوجهك لما يجب عليكِ فعله، فلا يوجد فعل صحيح وآخر خاطيء، ولكني أنصحك بضرورة خلق حوار مع خطيبك لضمان علاقة صحية في المستقبل إذا اتخذتما قراراً مشتركاً بالاستمرار معاً.

لمزيد من المعلومات عن علامات الخطر في العلاقات يمنك قراءة هذا المقال:
https://lmarabic.com/love-and-relationships/meeting-someone/donts-during...

ولمزيد من المعلومات حول أساسيات العلاقة الصحية أرشح لكِ هذا المقال:
https://lmarabic.com/love-and-relationships/meeting-someone/dos-donts-en...

نتمنى لكما السعادة