العلاقات

تم نشره من قِبل محمد عز الدين

حبيبت من كل قلبى و خى كمان كانت فى الاول بتحبنى بجنون منكرش انى كنت حيوان معاها ساعات بتصرفات او الفاظ او عصبية بسبب او من غير كانت بتكون مضغوطة منى و من البيت عندها و انا مكنتش بساعدها انها تتحمل بالشكل الكامل كنت لسه صغير و مكنتش مركز بعمل ايه او كانت دى طبيعتى انا مش هجيب اللوم عليا و بس بس بالامانة انا سبب اللى وصلنا ليه بنسبة 70% فضلنا بنحب بعض اكتر من 7 سنين بكل حتة فينا مكنش نافع اتقدملها بسبب رفض اهلها انها تتجوز لاننا و احنا مع بعض كان اتقدم واحد بس هى رفضتوا و احرجت اهلها فدا اللى خالى ابوها يرفض انها تربط كنوع من العقاب و مزال رافض الفكرة بس انا كنت لاخر ثانية بنا مستنى لما يموت او يتراجع عن فكرته دى علشان ينفع اتقدم و نرتبط المشكلة اننا بقالنا فترة طويلة فى صراع نتخانق و نبعد و نرجع و نبعد لما فى مرة اتفقنا على الانفصال قولت اكيد هتتعب من دا و هترجع تانى بس للاسف راحت و حست اننا كدا انفصلنا و رتبت حياتها على كدا بس اقسم بالله انا ماكنت موافق على دا انا قولت اريحها و اشوف اخرة قرارها دا ايه فى نفس الوقت بدات انا ارجع افكر فى علاقتنا و اد ايه انا كنت غبى فى التعامل و اد ايه كان فى غيوب فيا انا مكنتش شايفها بس بدات اشوفها و اصلحها و فعلا اتغيرت و هى شافت دا و حسته بس لم جيت افهمها انا ليه وافقتها على الانفصال و البعد كان علشان تتراح و تشوف هترتاح و اله لا المشكلة انها رغم البعد بس انا لسه بخبها و منستهاش ف يوم و بدا كلوا انا سبتها علشان اشوف هتقدر و اهل لا و ان هى شايفة ان البعد هيكون حل علشان فكرة الجواز صعبة بسبب اهلها بدات تكتاءب و تبعد و تشوف ان حياتها كدا هتكون احسن و خدتت قرار ان خلاص كدا احنا افترقنا و بتقولى انها معتدش بتحس بحب نيحتى و اننا كنا اتفقنا على كدا قولتها اللى كان ف دماغى و انى زى مانا و مفكرتش ف البعد و كان كل يوم ف البعد بفكر فيها و منستهاش و اللى افترناه مكملش 3 شهور ازاى فى الفترة دى يحصل عندها دا كلوا دلوقتى المشكلة انا مفكرتش ف غيرها و لا عارف افكر ف غيرها ولا بطلت احبها ف نفس الوقت بتقولى خلاص هى انسحبت من حياتى و انها نسيت كل اللى بنا و بطلت تحبنى بس انا حاسسها بتكدب او حالة الاكتاءب اللى بتمر بيها هى اللى عاملة كدا عرضت عليها تفكر و قالت انها فكرت كتير و وصلت لكدا و ممها حاولت اقنها برضو اللى ف دماغها هو هو الحل ايه انا لا كرتها و لا نسيتها ولا عارف اتبط بغيرها و المشكلة الاكبر دلوقتى انا نفسى بحبها و مش عارف اتجوز لان فى مشاكل عائلية مخلينى لو فكرت اتقدم مش هلاقى حد معايا الاب و الام متوفين و مفيش اخوات و الاعمام و الخلان منفصلين عنى من زمان يعنى لو انا داخل بيت منظرى هيبقى زفت اوى متخيلين ادخل اتقدم لوحدة معرفهاش و كمان و من غير اهل و مان سنى يعتبر كبر بسبب انى فضلت معاها 10 سنين و ف الاخر بتقولى مش هنربتط اعمل ايه يعنى سنى كبر مليش اهل و كمان مفيش حد بفكر فى الانفصال عن الدنيا و ابعد عن اى فكرة للجواز لانى معتش عندى امان الى هتجوزها دى هتشوفنى ازاى و انا من غير اهل و كمان فرق سن و انا كمان مرتبط داخليا بواحدة تانية اعمل ايه افضل احاول مع اللى بحبها تانى و تالت لما ترجعلى و اله اسيبها و خلاص كدا اتكتب عليا نهاية المشوار قبل ما يبدا

الإجابة
0

بصراحة الموضوع طويل وكثير صعب نقراه ):

0

اسف على الاطالة بس الحكاية لازم تتحكى كاملة علشان اللى يقولى حل يكون على دراية باللى حصل و الا هبقى ياما بظلمها او بظلم نفسى انى مقولتش الحقيقة كاملة

0

مرحباً عزيزي/
أتفهم ما تمر به، فإنهاء العلاقات أمر مؤلم، خاصةً إذا كانت علاقة طويلة تحمل العديد من الذكريات السعيدة، ولكن الواقع دائماً لا يطابق أمنياتنا بالبقاء فمن الممكن أن يهجرنا من نحب أو نهجرهم نحن لأسباب مختلفة.

في هذه الحالة قررت حبيبتك الرحيل ولم ترضح لمحاولات الرجوع، كل ما عليك فعله هو ألا تضغط عليها وأن تحترم رغبتها في إنهاء العلاقة.
أنصحك ألا تفكر في معرفة أسبابها فهذا لن يفيدك بشيء بقدر ما سيجلب لكَ الإرهاق والمزيد من المعاناة.

تقبل ما تشعر به الآن، فهو لن يزيد عن كونه شعوراً مؤقناً، فعند الشعور بألم الفراق، يخيل لنا أننا لن تحب من جديد. لكن الحياة تحمل دوماً بدايات جديدة. تحتاج الجراح لبعض الوقت كي تلتئم وربما نعيش قصة حب أجمل، لذلك عليكَ أن تركز قدرتك على التعافي ولا تجبر نفسك على النسيان فالوقت كفيل بذلك.

هناك بعض النصائح التي يمكن أن تساعدك على التعافي:
1. يمكن الانشغال بأشياء بناءة تساعد في التغلب على مشاعر الألم والفراق والحسرة -مثل الرياضة أو الموسيقى أو تعلّم شيء جديد أو أخذ دورة ما.
2. يمكنك مشاركة ما تشعر به مع شخص تثق به، فأحياناً المشاركة تجعلنا أفضل، كما يمكن التعبير عن مشاعرك من خلال الكتابة أو الموسيقى.
3. لا ننصح بالانتقال سريعاً إلى علاقة أخرى بسرعة بعد الانفصال (Rebound relationship)، فمن الجيد أخذ وقتك في الشفاء وتجاوز المرحلة.
4. لا تحاول جلد ذاتك أو إلقاء اللوم على نفسك، وإنما تعلم من تجربتك السابقة.

لمزيد من المعلومات حول التعافي بعد الانفصال يمكنك قراءة المقال التالي:
https://lmarabic.com/love-and-relationships/breaking-up/recovering-break

وأخيراً: لا يعيب أي شخص كونه وحيداً دون أقارب، فعندما تقابل من تحب وتنسجم معها أؤكد لكَ أن ذلك لن يصنع فارقاً.

نتمنى لكَ حياة سعيدة