مواضيع أخرى

تم نشره من قِبل نهي

عندي تشنج في عضلة الشرج الدكتور بيقول ضيق شرجي بس انا حاسة انه تشنج لاني كنت تمام وجالي فجاة وقالي اوسع فتحة الشرج باصابعي بالتدرج من الاصغر للاكبر مرتين يوميا ربع ساعة وقريت هنا انه الجنس الشرجي مش بيوسع العضلة ولا بيرخيها اللي هو اكبر من الاصابع طيب ازاي وان ده راي اكتر من دكتور وان في موسعات طبية شرجية لمرضي الشرج او اللي عاملين عمليات اتضايقت لما قريت كدة ان ده كان املي الوحيد لالمي ووجعي واني اعرف اتبرز طببيعي

الإجابة
0

أؤكدلك أن الجنس الشرجي أو إيلاج أشياء صلبة في الشرج يوسع الشرج ويظهر ذلك بوضوح في الأفلام الإباحية فتجدي النساء الذين يمارسن من الشرج والشواذ عندهم فتحة واسعة جدا ومنفرجة تستطيعي تمييزها بمجرد النظر ليست ضيقة ومقفولة كالموجودة عند الأشخاص الطبيعيين لكن ما هي مشكلة التبرز عندك تحديدا وماذا يحدث عند الرغبة في التبرز؟ أنا أعاني أيضا من تشنجات أحسها في المستقيم أو شىء يشبه النبض ولا أعرف سببها

0

الحل انو تكتري شرب مي وتتبعي نظام غذائي غني بالألياف وتاخدي ملينات البراز .. هدول بينعملو للحالات البسيطة واذا ما مشي الحال بدك تدخل جراحي من الدكتور والجراحة هيي انو الدكتور بشق عضلات فتحة الشرج وبتصير عملية التبرز طبيعية

0

انا كان عندي مشاكل رهيبه في الشرج ورحت لكتيييييييير جدا من دكاتره الجراحه وكلهم بلا استثناء بيفكروا اصلا من منظور غلط
بصي المشكله بتبدا ازاي ؟
انتي عندك مشكله مسببه انك مش بتدخلي الحمام بسهوله
فبتتاخري وبقعدي ممكن ايام علشان تدخلي الحمام
حجم البراز بيكون اكبر و انشف من الطبيعي
بعدها بتحاولي تدخلي الحمام بيتعبك جدا
ففففففففف بتزودي اول خطوه اللي هي مشكله بتخليكي متدخليش الحمام
فتفضلي في دايره مغلقه

فالحل عند الدكاتره انهم يكسروا جزا من الدايره دي علشان متحاوطكيش
فبما ان المشكله بتظهر في البواسير والشرخ ودا تخصص الجراحه فللاسف كلنا بنروح لدكتور الجراحه
رغمممممممممم ان اصلا المشكله مكنتش عند لا البواسير ولا الشرخ

فيبقي الحل حاجتين يا اما عمليه ودا اقتراح فاااااااشل كل فكرته زي ما الدكتور قالك كدا وسعي الفتحه يا اما يدوي يا اما بجراحه
عامل زي واحد بيخاف يمشي في شارع معين لانه ضعيف وفي ناس بتضربه بدل ما يقوي من نفسه معتش بيمشي في الشارع دا !!! دا مش حل !!!
او ان يتقال كلام زي اشربي مايه كتير و او خدي ملين (واللي غالبا هيتعبك اكتر )

الحل ايه انك تتابعي انت بنفسك جسمك لمدد طويله وتفهمي امتي بتتعبي وامتي لا
وهقولك تجربتي
اول حاجه كانت المايه , الانسان البالغ المفروض بياخد من 2 : 3 لتر مايه
اغصبي نفسك لمجه علي الاقل 10 ايام مواظبه علي الموضوع دا وشوفي كميه التاثير لو ظبطت يبقي خلاص انتي فهمتي طبيعه جمسمك اونك ناقصك سوايل وبالتالي هتظبطيها والامور هتتحل عن نفسي كان حل حلو جدا وفرق بس مكنش نهائي

كنت بلاحظ ان لما بروح مشاوير طويل واتحرك كتير كنت بدخل الحمام واتعب اوي
وبعد وقت اكتشف ان الموضوع مش تعب اصلا من المشي او ان في حاجه مختلفه وان الموضوع كله اني لما بمشي فعلا كتير بدخل الحمام
ونرجع بقي للنقطه الاولي وهي اني محتاج اكسر الدايره اللي بتخليني الف حوالين نفسي وبالتالي دخولي الحمام اصلا بشكل متكرر دا في صالحي فعملت ايه كنت بفضل اخرج الف في الشارع لمده من نص ساعه ل 3 ارباع ساعه وفعلا كنت بعمل كدا كل يوم (اوقات كنت بلعل راضه بردو نفس المده : نط الحبل وتمارين من العاديه او اشوف فيديو تمارين واتابع معاه كان بيبقي اصعب طبعا شويه من المشي بس بيداي نتيجه ممتازه )
المهم ان الطريقه دي لما واظبك عليها خلتني ادخل الحمام من قبل كدا حوالي 5 : 6 ايام بقيت بعد الموظبه علي المشي او الرياضه بقيت بدخل الحمام كل يومين او 3 ودا كان تطور حلو جداااااااااااا لان بعد اقل من اسبوعين كان نسبه الوجع قلت بشكل ملحوظ

بالصدفه كنت في مره تعبان وقولت اروح لدكتور باطنه وكنت مقتنع ان خلاص دكاتره الجراحه مش الحل لانها بتعالجوا الظاهر او النتيجه مش الباطن او السبب الحقيقي وان المشكله من جوا بالطبن
و ولما روحت لدكتور وحكيتله كل كلامه ان دا مش التخصص بتاع البواسير بس انا اصريت اني اتناقش معاه وان عمليه الاخارج عندي بطيئه اوي وكيد دا فيه مشكله في البطن فدااني دوا لتنشيط القاولون الكسول "هوا اسمه كدا " ودا معناه ان القاولون بيكون لاسباب وراثيه او بسبب قله الحركه او بسبب طبيعه الاكل بيكون حركته ابطئ وبالتالي بيحرك البراز ابطء وبالبتالي بندخل الحمام بعد ما بيكون البراز كبر وبقي صلب

اسم الدوا "جاسموفاك " راجعي طبعا الامور مع دكتور باطنه بس بشكل عام لو انتي معندكيش امراض خطيره ومش حامل هيكون امن ليكي
اقل من 10 ايام والله حياتي كلها اتغيرت الحمد لله

فانتي زي ما قولتلك خدي كل تجربه وامشي عليها مظبوط 100% لمده اسبوعين هتفهمي جسمك مشكتله فين وهتلاقي الحل ان شاء الله

0

أهلاً بك/
لا تتوسع فتحة الشرج بالشكل الذي تتخيلينه بالأفلام فهذه الأفلام تعمل على تصوير الجسم من زوايا مختلفة لتبدو الأشياء على غير ما هي عليه. كما أن المثليين لا تكون فتحة الشرج لديهم متسعة بالشكل الذي تتخيلينه ويحتاج الأمر إلى سنوات من الإيلاج الشرجي وبإستخدام ألعاب جنسية ذلات أحجام كبيرة ليحدث بعض الاتساع. وكما ذكر بعض المشاركين فإن الأمر يحتاج إلى تغيير النط الغذائي وشرب الكثير من المياة وتناول الأطعمة التي تحتوي على كمية كبيرة من الألياف. كما أن هناك بعض الحالات الصحية التي تسبب الإمساك المزمن مثل التهابات القولون لذلك من الأفضل المتابعة مع الطبيب/ة لإيجاد حل للمشكلة الأساسية بدل من الدخول في عمليات معقدة.