الجسد

تم نشره من قِبل Holae

كان ثالث يوم دوره مارست العاده السريه و مكنش حصل حاجه بعدها رابع يوم الدوره مكنش فيه دم نزل و اتوقف نزوله مارست العاده تاني و مشيت عادي بس لما جيت اشوف لقيت دم نزل كان دم احمر عادي و شكل دائره كده كان باين يعني مش خفيف و بعدها شعرت ب الم بس مش الم تعجيزي يعني الم ال هو يضايق شويه وبعد كده لما رحت الحمام لقيت نازل افرازات لونها احمر فاتح اوي اوي لدرجه ميتلاحظش و الام بقاله يومين اهو لسه بيوجع و انا خايفه اوي يكون ده غشاء البكاره و مش عارفه اعمل مع اني عمري ما ادخلت اي حاجه حوا و لا حتي فتحت الشفرتين الصغيرين قبل كده ف عمري خالص كنت بمارس العاده سطحيا من فوق الملابس انا مرعوبه اوي و بعيط من يوميها و خايفه جدا مع ان الله شاهد عمري ما كلمت ولد و لا كان ليا كلام مع حد حتي قبل كده بس خايفه اوي و مش عارفه اعمل اي و انا بيجيلي الدوره بتوجع اوي و بيقولوا عندنا انه وراثي و انه امي كانت كده و بعد الجواز خفت هل لو الدوره حات بعد كده لو موجعتنيش اوي زي كل مره يبا ده معناه انه البكاره انفض ؟!

الإجابة
0

عزيزتي Holae
لا تخافي غشائك سليم. والدم اللي نزل منك بعد توقف الدورة إما من بقايا الدورة أو أنك كنتي قاسية أو عنيفة على فرجك أثناء ممارسة العادة السرية. أما الألم الذي تحسين به فهو نتيجة لجرح في أشفار فرجك حصل أثناء ممارسة العادة السرية لأنه يبدو أنك كنتي عنيفة على فرجك فجرحتي أحدى الأشفار ونتج عن هذا الجرح نزيف وألم. واصلي حياتك العادية عزيزتي واستمتعي بها وتابعي ممارسة العادة السرية ولكن كوني لطيفة ورحيمة على فرجك في المستقبل لأن فرجك عضو حساس ولا يتحمل القساوة والعنف. أتمنى لك التوفيق والسلامة. وتحياتي لك.

0

مرحباً عزيزتي/
أولاً: لا يوجد ما يدعو للقلق، فعدم انتظام الدورة الشهرية أمر شائع في سن المراهقة.
لذلك من المنطقي أن يتوقف نزول دم الحيض ليوم ثم يعود مرة أخرى وهذا لا يدعو للقلق.
ثانياً: ممارستك لإمتاع الذات (العادة السرية) دون إدخال أصابعك أو إيلاج ألعاب جنسية داخل المهبل لا يمكن أن تؤثر على غشاء البكارة.
ثالثاً: الإكليل المهبلي (ما يُطلق عليه غشاء البكارة) عبارة عن طبقة من الجلد الرقيق، يقع على مسافة ٢سم داخل قناة المهبل ولكي يتمزق يلزم إدخال جسم صلب بقوة معينة ولمسافة ٢سم مع الأخذ في الاعتبار أن العديد من الفتيات لا يمتلكن إكليلاً مهبلياً وأخريات تتمدد أغشيتهن أثناء الإيلاج ثم تعود إلى طبيعتها.
وأخيراً: يمكنك الاستمرار في إمتاع ذاتك بالممارسة التي تريدينها ولكن مع مراعاة السلامة، فالبظر عضو حساس ننصح بالابتعاد عن العنف أثناء التعامل معه.
يمكنك فرك بظرك بلطف ومداعبة كامل جسدك، كما يمكنك استخدام مزلقات حميمية عند مداعبة المهبل أو الشرج لتقليل الاحتكاك.
كما يُنصح بتقليم الأظافر والبعد عن استخدام أدوات حادة لتجنب الإصابات.
لمزيد من المعلومات حول غشاء البكارة يمكنك قراءة المقالات التالية:
https://lmarabic.com/our-bodies/virginity/video-hymen-and-virginity

https://lmarabic.com/our-bodies/can-you-lose-your-virginity-by-accident

https://lmarabic.com/our-bodies/female-body/virginity-and-hymen-test

تحياتنا