الممارسة الحميمية

تم نشره من قِبل Tasreem

دايماً بلاقي كلام عن الختان وقد ايه هو مضر, انا اتعرضت لختان اسلامي بقطع جزء من البظر للاسف, في كل مكان بيكتبوا انه سياثر علي علاقتي الجنسيه في المستقبل وهكون بارده, بس كلام ماما مش كده وبتقولي مش بيأثر. احترت مين اصدق وخايفه اتجوز. هل ممكن للمراه المختونه اسلامي انها تعيش حياه جنسيه طبيعيه عن طريق البظر المقطوع جزئياً؟ وهل عمليه التمرير ممكن تكون حل؟

الإجابة
0

هل تمارسين العادة السرية؟ وهل تصلين إلى الرعشة؟

0

عمري ٢٥ عمري ما عملت العاده السريه, بس ساعات بحس بحكه فبلعب بصبعي خفيف فقط.

0

لو تلعبي بصابعك لغرض الحكه وليس الشهوة
معناته انتي بارده جنسيا للأسف اقولها

0

طيب لما تشوفي فيديو سكس أو تقري قصة جنسية، بتحسي بشهوة؟ يعني بتتمني حد يمارس معاكي الجنس ويدخل قضيبه في مهبلك؟

0

بحس بشهوه وبتمني ان اجرب نفس الشعور وممكن احس بافزارات بتنزل بس محاولتش قبل كده اني اجرب العاده السريه. هل ده معناه اني فعلاً بارده جنسياً؟

0

سيبك من كل الكلام اللي فوق ده انا بقولك البرود الجنسي بيتم لما يكون الختان بطريقة خاطئة لكن واضح انك تمام الحمد لله مفيش حاجة

0

يعني يا دكتور قصدك ان الجزء المتبقي من البظر جزء حي اقدر اعيش بيه علاقه جنسيه طبيعيه؟ ولا تقصد انه مفيش برود بس اقدر اعيش حياه جنسيه بطرق مختلفه غير البظر؟ وهل فعلاً العاده السريه لو جربتها هي اللي هتبينلي انه الجزء المتبقي جزء حي او ميت وجوده زي عدمه ولا لازم علاقه جسديه "جواز" عشان افهم؟

0

الجزء المتبقي حي وتقدري تدخلي بيه اي علاقة عادي جدا ليه تمارسي العاده وهي حرام اصلا ولو حابة تتواصلي عشان اي استفسار تحت أمرك انا طبيب أمراض النساء والولادة والحقن المجهري والعقم مستشفي جامعة الأزهر

0

شكراً جداً

0

تحت امرك

0

مرحباً بك،

أولاً، من المهم تصحيح بعض المعلومات غير الصحيحة الواردة في التعليقات السابقة على سؤالك. الختان لا يؤثر على الرغبة الجنسية، فالرغبة الجنسية لا تأتي من البظر ولكن مركزها هو المخ، وبالتالي تشويه الأعضاء التناسلية للإناث لا يؤثر على حجم الرغبة ولا يمنع الرغبة الجنسية ولكن قد يكون له أثر على القدرة على الوصول للنشوة الجنسية لدى النساء.

ثانياً، لا توجد أي طريقة "صحيحة" لإجراء عملية ختان الإناث، فتشويه الأعضاء التناسلية للإناث هو جريمة وليس له أية ضرورة أو سبب طبي. وبالتالي أياً كانت درجة ختان الإناث أو الطريقة التي تم بها فسيظل جريمة يعاقب عليها القانون.

ثالثاً، الضرر المرتبط الممارسة الجنسية بعد التعرض لتشويه الأعضاء التناسلية للإناث ليس ضرراً جسدياً فقط، ولكن قد يكون له أثر نفسي مرتبط بعلاقة المرأة بجسدها وبأريحيتها في ممارسة العلاقة الحميمية مع الشريك.

رابعاً، ما سبق لا يعني أنه لا مجال للاستمتاع الجنسي بعد التعرض لتشويه الأعضاء التناسلية للإناث، فالاستمتاع الجنسي لدى النساء يحدث من خلال مناطق مختلفة بجسد المرأة، فعلى سبيل المثال البظر هو عضو يوجد منه جزء داخل الجسد ورأسه فقط هو الموجود خارجياً، فعند التعرض لقطع رأس البظر الخارجية، مازال هناك مساحة لمداعبة البظر من خلال تحفيز الجدار الأمامي للمهبل، كما يمكن تحفيزه من خلال مداعبة الشفرين الصغيرين حول فتحة المهبل.
كما يمكن لنساء الوصول للنشوة الجنسية من خلال مداعبة الأثداء والتقبيل والتخيل الجنسي.

أخيراً، حتى لو لم تتمكنين من الوصول للنشوة الجنسية، فمازال بإمكانك الاستمتاع الجنسي، فالاستمتاع بالممارسة الجنسية لا يتوقف فقط على النشوة بل إنه مرتبط بالتناغم بينك وبين الشريك وحرصكما على إشباع وتحفيز خيالات وتجربة أشياء جديدة مع بعضكما.

يمكنك الإطلاع على الرابط التالي لمعرفة المزيد:
الختان والمتعة الجنسية عند المرأة: https://www.youtube.com/watch?v=3hwmmV05718
ما هي المناطق المثيرة جنسياً عند الرجل والمرأة: https://www.youtube.com/watch?v=kkVhj5gwym8