الجسد

تم نشره من قِبل Nada106

ما هو دم الغرس
انا نزل منى دم و ده مش ميعاد الدورة لسه اسبوع تقريبا بس نزل دم كان غلاول لونو بنى غامق النهاردة تانى يوم اهو بقى لونو احمر فاتح و دم دم مش افرازات و اقل شوية من دم الدورة و اقل كمان فى الوجع و الوجع مش موجود على طول بيهدى شوية و يرجع تانى فا مش فاهمه دا دم اى و كل مرة ادخل الحمام الاقى دم فى الفوطة و الاقى جسمى لسه بينزل نقط دم
فا هل ده حيض والا بسبب حبوب كونترابلان ( اخذتها من اسبوع ) والا دم انغراس و فى كل الحالات هل ينفع الصيام و الصلاة والا يبطلهم

الإجابة
1

متى مارستي الجنس؟ وكيف؟

0

اخ سامي ممكن تجاوبني ع سؤالي من فضلك
وقفت دورتي بعد استخدام حبوب الحمل الطارئه بوستينور مرتين في شهربن متتاليين نزلت بعدها الدوره و لكن لاحظت افرازات بيضاء كثيره ثم توقفت الدوره لمدة ثلاثة اشهر و استمرت الافرازات الخيطيه البيضاء المهبليه اللزجه و المطاطه ليس لها رايحه ولا توجد حكه وً الاحظ جفاف المهبل …

اعتقد انه تلخبط الهرمونات تسبب في توقف الدوره
هل تنصحني اشرب حبوب تنزيل الدوره ؟؟؟؟
و ماهي افضل حبوب لتنزيلها دون استشاره طبيه او اثار جانبيه ؟
مع العلم انا عذراء و لا اقدر على مراحعة الطبيب من الخوف
بما انه نزلت الدوره بعد العلاقه السطحيه ف يستحيل حدوث الحمل مهما تاخرت او انقطعت بعدهاا صحيح ام لا ؟؟؟؟؟
نزولها مره واحده ينفي الحمل تماما صحيح ؟؟حتى لو كان نزولها بسبب تناول الحبوب الطارئه ؟؟

0

استاذ سامى
الدورة انتهت عندى يوم ٢٤/٣
و العلاقة كانت يوم ٢٧/٣
و اخذت حبوب كونترابلان ١/٤
و النزيف بدأ عندى يوم ٧/٤ او ٨/٤ تقريبا
العلاقة كانت سطحية كان احتكاك العضو على المهبل لمدة قصيرة جدا و لم يكن هذا قبل القذف مباشرة كان قبله بفترة و القذف لم يكن بالقرب من المهبل اصلا
الشك عندى فى المذى فا ده محيرني شوية
+ الدم اللى نازل عليا مش كتير يعنى انا غيرت تقريبا فوطة واحدة فى اليوم بس بتكون ملاينة دم
بش برضو فى ايام الحيض العادية بنزف اكتر من كدا بكتير
و الدم كان لونو بنى فى الاول دلوقتى بقة لونو احمر فاتح كأنو نزيف جرح و ملوش رائحة و فعلا مش عارفة احدد دا دم اى و اوقات بيحصل انقباضات فى ضهرى أثناء نزول الدم

0

مرحباً Nada106،

في البداية أود إيضاح أنه يجب استخدام حبوب منع الحمل الطارئة خلال 72 ساعة من العلاقة غير المحمية، بعد ذلك تصبح غير فعالة.

كما أن حبوب منع الحمل الطارئة تربك توقيتات نزول الدورة الشهرية، أي أنها قد تتأخر أو تأتي قبل موعدها. وهذا ما يحدث معكِ في الأغلب.

في المرات القادمة، ننصح باستخدام الواقي الذكري لمنع الحمل غير المرغوب.

المزيد من الحقائق عن وسائل منع الحمل الطارئة في المقال التالي
https://lmarabic.com/birth-control/emergency-contraception/

تحياتنا

0

تمام بس انا الدورة لما بتيجى عندى مش بتكون كدا خالص بتبقى اتقل و أشد فى الوجع بصراحة دلوقتى الوجع كان خفيف و بعدين بدأ يشد شوية و الدم الاول كان بيبقى تقيل و كتل دلوقتى بينزل دم و بيكون خفيف و لونو احمر كدا و بقالو ٣ ايام بينزل اهو مش قادرة احدد در دورة والا نزيف بسبب الحبوب والا اى بالظبط

0

عزيزتي ندى
أنصحك بالإنتظار حتى موعد دورتك القادمة. فإذا نزلت فإنتِ غير حامل. أما إذا لم تنزل فعليك الإننظار لمدة أسبوع وبعدها إجراء فحص البول المنزلي حتى تتأكدي من عدم وجود حمل. أتمنى لك التوفيق والسلامة. تحياتي.

1

الأخت نرمين
لا أنصحك بتناول أي دواء. انتِ بخير ولكن حصل لديك اضطراب هرموني أدى إلى توقف دورتك لفترة. أنصحك بالإنتظار حتى يعود التوازن الهرموني إلى جسمك. أتمنى لك التوفيق. تقبلي تحياتي.