العلاقات

تم نشره من قِبل llolo

انا بتعذب حبيبي السابق من ١٦ سنه كنا مع بعض و اتفقنا علي الجواز و للاسف اهله رفضوني و اهلي رفضوه لانه اتقدملي من غير عيلته و سبنا بعض و اتعذبت سنين بعدها و سافرت سنين اشتغلت برا مصر رجعت علشان اعمل عمليه كبيره في قلبي و متجوزتش كان بيجي في بالي كل شويه عرفت انه اتجوز و خلف بنت سماها علي اسمي لما عملت العمليه و استقريت في مصر رجعلي و كلمني و دلوقتي عايز يتجوزني و بيقولي انا مشفتش يوم حلو من بعدك قال لمراته و اهلها وواجهم هو فعلا بيحبني و انا متأكده بس خايفه اوي من المشاكل و الظروف كمان ابوه مريض و هو بيراعيه وواخد وقت كبير منه انا اكيد بحبه و خفيت و بقيت كويسه هو وقف جنبي في مرضي و دايما لو زعلت يجري ورايا و يصالحني بس كل لما افتكر الظروف اخاف اوي اعمل ايه اتجوز و بعدين اندم و لا ابعد و اندم بردو

الإجابة
0

صلي استخاره ، وادعي الله اذا كان فيه خير لك انه يجمعكم ، إذا كان الأهل رافضين هذه أيضاً مشكله أخرى ، وهو الآن متزوج هل ترضين تكونين زوجة ثانيه الامر صعب في رأيي ؟ هل أنت مستعده للمشكلات مع زوجته ؟ لك حرية الإختيار وبالتوفيق ..

Orchid
0

أهلاً بك/
للأسف هذا القرار بيدك أنت وحدك، ولكن حاولي أن تتمهلي في التفكير ما هي أسباب الرفض الأولي من كلا من العائلتين وهل لها علاقة الأن بوضعكما الحالي، هل ستتحملين كل هذه الجبهات والمشاكل مع أهله وزوجته، هل ستقبلين وجود زوجته في حياته أم سيترك زوجته؟ في حالة بقائه مع زوجته هل ستتحملين وجود حياة أخرى لك ومشاركتهم هذه الحياة، أما إذا ترك زوجته هل سيستطيع أن يتحمل تبعات الطبلاق والإنفصال ورعاية طفله/ته مادياً ومعنوياً. كل هذه الأسئلة وحدك من تستطيعين الإجابة عنها ومنها إتخاذ قرارك بشكل مستنير.