العلاقات

تم نشره من قِبل مريم مريم

ارجوكم افيدوني بالله عليكم انا كنت أمارس علاقه جنسيه مع شاب من الخلف مرت عديده ومره فيهم شوفت دم نزل مني بس مش عارف من قدام ولا من ورا
ومره أثناء الممارسه كان من قدام بس من البظرمن فوق وحسيت بوجع بعديها بس انا كنت واعيه وبقول خلي بالك وكنت مركزه شوفت دم كتير. نزل وقعدت أيام كتير ممكن يكون دم الدوره ولاايه هي تقريبا كان معادها عشان كان بقالها كتير مانزلتش ولقيت دم ع قضيبه وبعديها قومت كشفت ع نفسي ف ساعتها لقيت دم كتير غامق قدام فتحه المهبل ومسحته وبعديها نزل كذا يوم. وقولت أنها الدوره وحطيت خفضات بس كنت عادي مش حسه بوجع

الإجابة
1

أهلا بك مريم مريم

من الصعب تحديد حالة غشاء البكارة في حالتك ولكن المؤكد أن ممارسة الجنس الشرجي لا تؤدي إلى تمزق غشاء البكارة والدم الذي رأيتيه قد يكون بسبب جرح أو خدش في فتحة الشرج. لمنع تكرار هذا الأمر يفضل الإكثار من الترطيب والتدرج قبل الإيلاج مثلما هو موضح في هذا الموضوع
https://lmarabic.com/news/first-time-anal-sex

المؤكد أيضا أن الجنس الخارجي ومداعبة البظر لا يتسبب في تمزق غشاء البكارة وهذا رابط أخر للمزيد من المعلومات عن غشاء البكارة
https://lmarabic.com/news/30-questions-about-virginity-hymen

بالنسبة للدماء، من المرجح أنها دماء بداية الدورة الشهرية لأن دماء البكارة لا تكون بهذه الكمية ولا يستمر النزيف المتواصل لهذه المدة.

إذا كنت تثقين بهذا الشاب وهو أكد لك أنه لم يحدث إيلاج، فأغلب الظن أنه صادق وفقا للرد أعلاه.

0

تمام مشكوره جدا ع الرد
طب معلش حاجة كمان
فتحه المهبل عندي ضيقه جدا لما بحاول اكشف ع نفسي بشوفها ماتوحيش ان حاجة دخلت جواها وانا عمري مادخلت حاجة جوا ولا حتي صباعي
وانا بعد الممارسات دي وزني زاد عن الاول وكنت بحس بهوا ف المهبل أثناء فتره الممارسه دي فاده معني ايه

0

تمام مشكوره جدا ع الرد
طب معلش حاجة كمان
فتحه المهبل عندي ضيقه جدا لما بحاول اكشف ع نفسي بشوفها ماتوحيش ان حاجة دخلت جواها وانا عمري مادخلت حاجة جوا ولا حتي صباعي
وانا بعد الممارسات دي وزني زاد عن الاول وكنت بحس بهوا ف المهبل أثناء فتره الممارسه دي فاده معني ايه

0

أهلا بك مرة أخرى

فتحة المهبل من الطبيعي أن تكون ضيقة وهي تتكون من نسيج عضلي يتمدد عند الاستثارة ويسمح بالإيلاج.
لا يمكن أن تفحصي نفسك ولا يمكن أن تري غشاء البكارة بالعين المجردة.
فتحة المهبل لا يتغير شكلها الخارجي إلا بعد الولادة الطبيعية وخاصة إذا كانت أكثر من مرة أو مع تقدم السن

0

هل زياده وزني بعد الجماع الشرجي من الممكن اني اكون فقدت عذريتي وازاد وزني بسببها

0

بس انا متأكده بنسبه 50 ف الميه اني مفيش حاجه دخلت ف المهبل اعمل ايه انا هتجوز بإذن الله وخايفه تنصحني بأي وانا ماينفعش اروح اكسف ولو روحت كشفت ولقدر الله لقيت حاجه هعمل إيه مش عارفة
افيديني
أنا اسفه ع الاطاله

1

لا صلة بين ممارسة الجنس الشرجي وزيادة الوزن وغشائك سليم - لا تقلقي

1

متشكره جداً واسفه ع تعبك معايا

0

عفوا وأهلا بك

0

معلش انا أسفه مره تانيه
بس عايزه اعرف حاجة ممكن دم الدوره ينزل مع دم
فض غشاء البكارة ف وقت واحد

0

إذا تصادف الإيلاج في موعد الدورة الشهرية سينزل الحيض ومعه دماء الغشاء ولكن في حالتك لم يحدث إيلاج

0

لوسمحتي انتي بناءا ع ايه بتقولي اني عذراء وان الحاجات دي مش دليل ع اني مش بنت وكمان بقول لحضرتك اني حسيت بهوا شديد جدا ف المهبل وكمان جالي دور برد بسببه معلش اقنعني. بالله عليكي عشان انا متوتره جدا وفرحي قرب ومش عارفه اعمل ايه

0

لوسمحتي انتي بناءا ع ايه بتقولي اني عذراء وان الحاجات دي مش دليل ع اني مش بنت وكمان بقول لحضرتك اني حسيت بهوا شديد جدا ف المهبل وكمان جالي دور برد بسببه معلش اقنعني. بالله عليكي عشان انا متوتره جدا وفرحي قرب ومش عارفه اعمل ايه
2_ليه مايكونش الدم الي نزل مع الدوره دي، دم فض الغشاء

0

أهلا بك مرة أخرى
المهبل عند العذارى ليس مصمت أو مغلق. فتحة المهبل ينزل منها الحيض وغشاء البكارة به خرم أو عدة أخرام لينزل منها دم الحيض ومن الممكن جدا أن يدخل الهواء داخل المهبل ثم يخرج.

وكما قلت لك سابقا، بدون إيلاج لن يتمزق غشاء البكارة.

0

ماالهوا ده حسيت بي بعد الممارسه الجنس لمرات عديدة
وهل عدم شهوري بالإثارة واني كنت وعيه أثناء الممارسه واني فاكره ان مفيش حاجه دخلت المهبل ده دليل ع اني صح واني عذراء؟

0

هذا الهواء دخل بسبب الأوضاع التي اتخذتيها أثناء الجنس
وشعورك بالوعي التام أثناء الممارسة يطمئنك أنه لم يحدث إيلاج

0

طب لو سمحتي سؤال تاني
انا الدوره عندي دايماً يتغيب يعني حالياً بقالها حوالي 5 شهور مش جاتلي
ورحت كشفت وخدت علاج نظمتها شهر ورجعت تاني ممكن أعرف ايه العلاج ليها
وعندي في بطني خطوط حمراده كتير جدآ نفس الخطوط الي بتكون ع المرأة الوالده وأنا مش متزوجه ممكن تفيديني

0

أهلا بك مرة أخرى

عدم انتظام الدورة الشهرية بهذه الطريقة قد يكون بسبب تكيسات المبايض أو بسبب نقص بعض الفيتامينات والمعادن. يفضل استشارة طبيب أمراض نساء وإجراء التحاليل المطلوبة لمعرفة سبب المشكلة.

الخطوط التي تشكين منها قد تكون بسبب اتباع حمية غذائية قاسية أدت إلى فقدان الوزن سريعا وبطريقة غير صحية أو قد تكون وراثة. طبيب الأمراض الجلدية سيساعدك بوصف الكريمات المناسبة لتحسين شكل جلد البطن

0

الانميا

0

لو سمحت طيب انا كمان فرحي قرب ومن حوالي ٦ شهور تقريبا حسيت بوجع غريب ف المهبل وكمان كنت بعمل حمام دماء بدلا من الماء ولما كشفت قال و غالبا حسوة ع الكلي والحالب وعملت اشاعه مقطعيه لقيت ان رمال ف اكيد عملت خدش ف المهبل انا عاوزة اطمن ع نفسي دا غلط وهل ممكن يكون غشائي انفض ولا لا مع العلم اني مبعرفش اعمل عادة سريه ولا جربتها مرة وكمان مش بعمل ممارسه مع حد لان يخاف ع نفسي كتير بس اوقات كتير بتخبط من غير قصد ارجو الرد

0

.تحياتي دكتورةالعمر 77 عام منذحوالي سنةشعرت بضعف جنسي وعدم الانتصاب لجات الي الاقراص المنشطةللانتصاب ولم يتم الانتصاب الكامل رغم المحاولات بتغير نوع الاقراص لاكن النتيجةلاتعادل 30٪100 وجدت ان الساءل المنوي ابتدا يقل بالتدريج واتغير اللون الابيض الي لون غامق عامل زي المياةبدون اللذوجةكالسابق كان كميتةكبيرة ولونةابيض نا

0

لو سمحت انا كنت