الصحة الجنسية

تم نشره من قِبل Hossam Goda Ûwk

كان عندي وجع ف الخصيه اليمين وروحت الي الدكتور وقالي عندك اثاره محبوسه او شهوه محبوسه واخت علاج وراتحت بعدها مارست الاستمنااء وجالي نفس الوجع بس ف الخصيتين م اليمين بس زي الاول ولما بحس بشهوه وبيحصلي انتصااب بحس بوجع جامد ف الخصيتين و القضيب بينزل ساائل ابيض ماا قبل الجمااع بسرعه جداا جداا جداا دي حاجه طبيعيه ولااا مشكله
ارجو الرد بسرعه

الإجابة
0

مرحباً عزيزي،

هل عادة تمنع القذف بعد الوصول للإثارة الجنسية والإنتصاب؟ ان كنت تقوم بذلك بشكل متكرر فتحتاج للتوقف عنه، وعندما تصل للإثارة والإنتصاب لابد وان تقذف السائل المنوي حتى لا يسبب لك الإحتقان والألم.

جرب ذلك واستعمل الدواء حسب ارشادات الطبيب وبعدها يمكنك تقييم الحالة.

تحياتي

0

اهاا انا كنت بوصل للاثااره و امنع الساائل م النزول و عملتها مراات كثيره و اخت العلاج وبقيت كويس الحمد لله
بس بعدها ب 5 ايام مارست الاستمنااء مره تانيه وحسيت بوجع ف الخصيتين ولماا بيحصلي انتصاب بحس بنفس الوجع حتي م غير ما احبس السائل و بمجرد الانتصاب بينزل سائل ابيض بتاع ما قبل الجمااع بس بسرعه جدااا
اناا شهوتي مرتفعه بطريقه غير طبيعيه و العضو بتاعي منتصب 24 سااعه ومش عارف اعمل ايه الموضوع داا تاعبني جداا جداا مش عارف امارس حياتي الطبيعيه خاالص كل تفكيري ف الجنس بعمل كل حاجه تخليني ابعد ومفيش اي فاايده عندي اثااره دايماا و في اي وقت نفسي ابقي هاادي و شهوتي مش للدرجاادي لان اناا بضر نفسي جاامد ومش لااقي حل يااريت لو تساعديني

0

مرحباً مجدداً عزيزي،

لابد وان تفرق بين التفكير في الجنس بكثرة واستمرار الإنتصاب لساعات طويلة. التفكير في الجنس بكثرة أمر طبيعي في سن المراهقة والشباب وخاصة ان لم تكن بدأت نشاطك الجنسي.

ولكن ان كان القضيب في انتصاب دائم يسبب الألم فلابد من التوجه للطبيب للفحص فوراً.

بالنسبة للإستمناء فهذه ممارسة مفيدة وستساعدك على اشباع الرغبة الجنسية بنسبة كبيرة، كما انها ستساعدك على قذف السائل المنوي بإنتظام كلما شعرت بالإستثارة مما سيجنبك إلتهاب وإحتقان البروستاتا والخصيتان.

لا داعي للقلق من نزول المذي (السائل الشفاف الذي يخرج قبل القذف) بسرعة. ولكن ان استمر شعورك بالألم حتى بعد الإستمناء والقذف بإنتظام فأنصحك بزيارة الطبيب مرة أخرى للإستشارة.

تحياتي